Anna Troberg i fildelningsdebatt med Johan Pehrson i Agenda

Kommentarer

Anonym skrev

Fildelning består av spridning av kultur i digital form som medger hyperdistribution i obegränsad omfattning, oftast av privatpersoner utan ekonomisk vinning. Denna verksamhet har funnits i minst 25 år (då vi bytte disketter och musikkassetter kompisar emellan). Fildelningen flyttades sedermera ut till internet (när Napster, DC++, Kazaa och andra fildelningstjänster blev populära). Det var för 10 år sedan. Piratkopiering av fysiska artiklar (t ex handväskor) i Kina kallas varumärkesförfalskning då man producerar snarlika exemplar av varan och återger ett varumärke på varan, olovandes. Varumärkesförfalskning bedrivs i regel av monetära intressen världen över där man har för avsikt att generera pengar och skaffa sig profit på någon annans räkning. Denna verksamhet fördöms även av PP enligt deras gällande partiprogram. Det går heller inte att jämföra varumärkesförfalskning, upphovsrättsbrott och stöld sinsemellan då det är tre helt olika förseelser.

Anonym skrev

Vi är många som vet att upphovsrättslagen går mot sitt slut och befinner sig i stånd av dödsryckningar. Tjänster som ”spotify” är marknadens försök till kompromiss men i slutändan kommer konsumenterna segra, för vi styr marknaden. Se bara på http://www.grooveshark.com. Helt gratis, reklamfritt med en liten addblocker och helt enkelt toppen! Upprätthållarnas stora misstag är deras girighet; spotify som stegvis börjar stänga sin tjänst mot gratisanvändare, skivornas löjligt höga priser i början av fildelningens era. Alla dessa felsteg blir i slutändan det som startat allt ihop och bara pga girighet. De jagar så att säga sin egen svans. Man kan inte skylla på konsumenterna, vi väljer alltid den bästa billigaste varan före den dyrare. Om det är fel? Vem ska döma det? Jag menar detta kan bana in på så djupa diskussioner att man får huvudvärk, men i huvudsak så beror det på vår girighet. Etiskt finner jag däremot att det är bättre än att stjäla i en butik. En extra part i själva stjälandet känns mycket onödigt när man lika gärna kan göra det hemma framför datorn helt i lugn och ro utan risk för obehag mot en själv eller andra.

Något som jag väntar mig någon gång i framtiden är en tjänst som faktiskt ger skapare vad de förtjänar och lämnar ute den stora onödiga mängd pengar som flödar in till giriga människors fickor. Framtiden är ljus.
Måste också säga att det inte heller är dessa giriga människors fel heller, de flesta av oss som satt i deras skor skulle förmodligen gjort likadant. Nej, jag tror att detta är bara en form av evolution och den kommer gå sin väg vare sig vi vill eller inte. Jag kan i alla fall med lite stolthet säga att jag är en av de som kan se var vi är på väg.

Anonym skrev

En vanlig knegarlön när de sålt minst 10000 ex!? Om det är per år du pratar om så blir det ju 1900000 kr per år med dåtidens priser på 199 kr/skiva. Nästan 160000 kr/månad. Om du med ”vanlig knegarlön” menar någonstans runt 20000 kr i månaden så kan du väl fråga dig själv ”hmmm… var tog resten av alla pengar vägen?”
Känner du att du gav fel siffror kanske? Eller undrar du hur pusslet går ihop? Jag kan ge dig en ledtråd: Någon tog dom. Och han som tog dom är nog ännu mer rasande över oss pirater än vad du är för han har upptäckt att om han ska fortsätta ta lika mycket pengar som han gör så kommer inga artister att ha råd med att producera musik åt honom och han kommer inte ha några varor att ge oss konsumenter. Men det håller honom förstås inte från att ge artisterna ännu mindre pengar och skylla på oss som faktiskt lyssnar på deras musik.

Anonym skrev

Its a great pleasure reading your post.Its full of information I am looking for and I love to post a comment that ”The content of your post is awesome” Great work.
Current Events For Kids

Låst & Fri skrev

Det här var inget bra. Den där låtsasliberalen är ju egentligen inte så svår att argumentera emot. Det är ju bara att ställa rätt frågor.
Att varken Anna eller Rick kunnat ställa frågan var någonstans i hans argumentation för ökad övervakning, strängare straff och utökat jagande liberalismen ligger, är ett totalt misslyckande.

Nu gick Anna även miste om den fantastiska möjligheten att visa hur Kina tack vare sin fysiska piratkopiering idag är det växande produktionslandet samtidigt som väst halkar efter pga patentstrider mot sådana som Håkan Lantz t.ex.

Sen kunde hon förklarat för Johan hur hans striktare regler kring internet hindrar Kineserna från att bli mer demokratiska och kulturella.
Ett antal miljarder Kineser och hur många världsmusiker, filmskapare m.m. (som inte staten utsett alltså)?

Vilken kultur har förstörts?
Varför inte ställa frågan?

Har Anna verkligen förberett sig och hur i.s.f.?
Här behövs hjälp.

Sen ska vi ändå nämna något positivt.
Klädseln, håret, hållningen och sminket var lyckat.
Och det ÄR viktigt (…Rickard). Det ger trovärdighet till argumenten (eller trots den).

Slutligen. Det var inte helt illa men mycket kan bli bättre. Nu får vi nog vänta ett år till innan nästa möjlighet kommer.

Anonym skrev

..ni tycker att alltså att Anna gör bra ifrån sig?! Hon svamlar ju bara, och misslyckas kapitalt med att dölja svamlet! (och sin dialekt)
Nä, att göra en politisk sak av att man är SNÅL och bara ska ha-ha-ha är så jävla töntigt.. Skärp er, köp filmer/skivor/kultur eller ha åtminstone stake nog att försöka sno den fysiska produkten i en affär. Fattar ni inte att det drabbar nästan uteslutande de som INTE gör megahits som öser in miljoner i årtionden, utan mer de som tidigare sålt tex 10.000-30.000 skivor, och som på det och gig kunnat leva med en vanlig knegarlön. Nu säljer de 1000-5000 och de går då MINUS på det.
Tack för att ni kämpar för att dra ner kvaliteten på svensk kulturliv..tillbaks till er Cola Light och WoW nu.

tiptop19 skrev

I am happy to find your distinguished way of writing the post. Now you make it easy for me to understand and implement the concept. Thank you for the post.
DRM removal

Kristofer Pettersson skrev

Det har aldrig varit en mänsklig rättighet att begränsa människors _privata_ kommunikation för att upprätthålla sitt monetära intresse.

Det finns inga pirater som hävdar att kommersiell exploatering av upphovsskyddat material ska förekomma ostraffat på vår gemensamma marknad. Specifikt arbetar piratpartiet för att stärka konsumenträttigheterna och i det ingår spårbarhet. En kund har rätt att veta vem som bär ansvaret för upphovet till en produkt eller tjänst.

Johan P’s obegripliga ignorans att Piratpartister skulle spendera hutlösa mängder tid för att få fildela gratis är löjeväckande. Det kostar helt enkelt inte så mycket att se på film och lyssna på musik att det vore värt det. Dock är det en trolig konsekvens av Piratpartiets filosofi om rätt till individuellt informationsberikande och skyddad privatliv att fildelning kommer fortsättningsvis att vara ett billigt sätt att byta tid mot media. Aldrig gratis dock: du behöver en dator, ett bredband och en hel del tid. Det är i den här kontexten som Anna Trobergs försvar av fildelning ska ses, något som är självklart för de flesta utom en ”liberal” politiker verkar det som. Dessutom följer en hel del andra fördelar med en mindre konserverande och mer liberal upphovsrätt.

Det vore rimligt att istället för att bara argumentera för att återgå till ett tidigare fungerande system utan IPRED så borde Anna verka för att åtala dig och ditt pack mot brott mot mänskligheten.

Här är för övrigt ett exempel på en av ”upphovsrättsindustrins” förespråkare (tog två sekunder på google att hitta en referens och det finns många fler):
http://www.svd.se/naringsliv/it/kan-kina-overvaka-natet-sa-kan-val-vi_4033545.svd

RUTROS skrev

Var finns krisen i mediaindustrin? Var skulle de fiktiva millioner som påstås gå upp i rök hamna? Hos de udda kulturskaparna — skulle inte tro det!!!! Kanske skulle ABBA kunna investera i ytterligare hotellfastigheter och fler i Hollywood skulle kunna skaffa sig egna Neverland.

Var finns arbetslinjen? Hur många gånger har man inte hört att en låtskrivare fixade ett alster på en halvtimme och en rännil av pengar för tre generationer framåt och dessutom en kraftig flod av pengar till mediaindustrin under samma tid.
Det är orimligt att döda kulturskapare skall tjäna mer levande!

Mänskligheten är var den är tack vare kopiering av tankar, idéer och föremål

Anna gör det bra, men jag tycker att hon skall återkomma till dessa teman om och om igen inte gå in i teknikaliteter om huruvida lagar skall respekteras eller inte. Det är inte fel att i detta fallet ge samma svar på alla frågor.

Upphovsrätten av idag är ett övergrepp på mänskligheten. När det räcker med 20 års patenttid för att locka fram investeringar 1 50 miljarders klassen för läkemedel så borde alla tänkande individer förstå att 100 års exklusivitet är absurt.

Anonym skrev

Det enda som framgick av Johan Pehrsons argumentation frånsett att han återigen befäste bilden som en utav batongliberalernas främsta fanbärare tyckte jag var att han tycker det är fullkomligt orimligt att påstå att någon ser en film mer än en gång, vilket säger mer om hans sätt att konsumera kultur än något annat.

I övrigt framgick (återigen) hans extrema historielöshet när det kommer till hur det så kallade kunskapssamhället han är så mån om att bevara vuxit fram genom tiderna, nämligen genom att människor har ”lånat”/tagit del utav ideer, kulturella uttryck/bidrag, intellektuell ‘egendom’ från samtida i generation efter generation efter generation efter generation efter generation efter generation efter generation efter generation. absurditeten i de desperata försöken att begränsa spridningen av kunskap/kultur/intellektuell egendom överträffar allt annat vad historielöshet beträffar.

Å andra sidan framstår karln inte särskilt bildad inom något område han uttalat sig i… såvitt jag känner till. vilket belyser en annan skrämmande aspekt av ‘verkligheten’ och vad som ibland gör den så outhärdligt plågsam att leva i, nämligen att så många av samhällets skeenden och ‘utveckling’ (i synnerhet då de negativ aspekterna av denna) styrs av denna typ av livsfrånvända, tunnelseende varelser och i övrigt beflockas av en majoritet av fårskallar som bräker och bräker och bräker. och det faktum att denna mardröm utan ände tycks gå igen på område efter område efter område.

Måtte jag en gång vakna upp ur denna feberdröm…

Anonym skrev

Det enda som framgick av Johan Pehrsons argumentation frånsett att han återigen befäste bilden som en utav batongliberalernas främsta fanbärare tyckte jag var att han tycker det är fullkomligt orimligt att påstå att någon ser en film mer än en gång, vilket säger mer om hans sätt att konsumera kultur än något annat.

I övrigt framgick (återigen) hans extrema historielöshet när det kommer till hur det så kallade kunskapssamhället han är så mån om att bevara vuxit fram genom tiderna, nämligen genom att människor har ”lånat”/tagit del utav ideer, kulturella uttryck/bidrag, intellektuell ‘egendom’ från samtida i generation efter generation efter generation efter generation efter generation efter generation efter generation efter generation. absurditeten i de desperata försöken att begränsa spridningen av kunskap/kultur/intellektuell egendom överträffar allt annat vad historielöshet beträffar.

Å andra sidan framstår karln inte särskilt bildad inom något område han uttalat sig i… såvitt jag känner till. vilket belyser en annan skrämmande aspekt av ‘verkligheten’ och vad som ibland gör den så outhärdligt plågsam att leva i, nämligen att så många av samhällets skeenden och ‘utveckling’ (i synnerhet då de negativ aspekterna av denna) styrs av denna typ av livsfrånvända, tunnelseende varelser och i övrigt beflockas av en majoritet av fårskallar som bräker och bräker och bräker. och det faktum att denna mardröm utan ände tycks gå igen på område efter område efter område.

Måtte jag en gång vakna upp ur denna feberdröm…

Julesvinet skrev

Det enda som jag tycker är lite synd var att Anna tillät sig att bli lite för stressad. Annars så tyckte jag det kändes som Johan backade in i ett hörn han hade svårt att ta sig ur.

Massförstörelse av upphovsrätt? Var hittar man såna termer?
En annan sak jag finner fullständigt fascinerande.
Han verkar helt oförstående till att man skulle kunna tänka sig att kunna se en film mer än en gång, än mindre att betala för den andra gången. Det säger mer om hans moral än om fildelare.

Tack för ordet!
/Julesvinet

Nejtillpirater skrev

Jag tycker att det framgick väldigt tydligt av Johan Pehrsons argumentation att det är akut att skärpa lagstiftningen så att upphovsmännens mänskliga rättigheter kan upprätthållas.

Det där med Kina och Iran är ju bara trams och Anna Troberg borde skämmas för att ta upp sådana falska argument. Men det är fler som gör så, exempelvis Christian Engström angående att företrädare för mediaindustrin applåderar åt krafttagen mot barnporr och att detta skulle vara vägen till kraftigare åtgärder även mot fildelningen. Det både Troberg och Engström sysslar med är våldsamma överdrifter, man tar uttalanden som någon enstaka person gjort någon gång och försöker generalisera det till att det är något som hela upphovsrättsindustrin står för. Det tyder på ren desperation och är faktiskt riktigt patetiskt.

Vinni skrev

There are genuine thin bolgs which are pestering to cater this compassionate of convenient accumulation, your journal is the unexcelled of all.
bogolf 3000V

Lämna kommentar