Partiledardebatten sänds ikväll söndag klockan 20 i SVT2, och går i repris vid fyra tillfällen i samband med att förtidsröstningen öppnar.
– Men skulle SVT Agenda upptäcka att det bara var ett misstag, så kommer vi förstås gärna på debatten ikväll, avslutar Falkvinge. Det är bara att ringa.
Länkar och referenser:
Novus Opinion, PP 5,6%
Sifo, PP 5,5%
SVTs tablå med Agenda kl 20:00 ikväll
Kommentarer
Om lösningen skulle vara att kapa fildelarnas fingrar så att de inte längre kan söka fram filerna de ska sno så är jag böjd att hålla med. Men det kan räcka med något så enkelt som att man återupprättar grundvärderingar kring vad som är rätt och fel, mitt och ditt osv. Tyvärr har väl föräldrarna kastat in handduken så man får väl hoppas att det kommer in mer inslag av detta via skolan.
Jag förstår Fredrik Reinfeldts reaktion. Programmet skulle ju handla om EU men sen blev det ju bara en vanlig partiledardebatt som hade passat bättre i samband med kommande riksdagsval. En präktig skandal i detta upplägg från svt! Är dock glad att PP inte var med, de har ju inget att komma med vad gäller de breda frågor som diskuterades. Däremot vore det intressant med ett separat debattprogram kring fildelning.
Själv hoppas jag på omvändningen, att många ska bli klokare med åldern och senare rösta på ett riktigt parti efter att ha sympatiserat med PP i ungdomligt oförstånd.
Eller så är det en potentiell inkomstmöjlighet.
Förlusten är högst 100% medans inkomstmöjligheten kan vara tusentals % men jag lovar inte skicka ett inbetalningskort till upphovsrättsinnehavaren iaf
Men som sagt även om förlusten skulle vara 100% alltid så är det problemet en skitsak i jämförelse med de lagar man skulle behöva inskaffa för att hindra det.
Jämför med att gå mot röd gubbe iaf då. Om lösningen på att komma åt alla som gick mot röd gubbe var att i förebyggande syfte kapa benen på alla, eller ta bort alla vägar eller tom ta bort alla trafikljus, så vore lösningen på ”problemet” värre än brottet och så känner jag inför ipred och datalagringsdirektiv.
Det är något som stör mig riktigt mycket. Och det är att jag ännu inte är 18 år vilket innebär att jag inte kan rösta i årets EU-val. Jag som är SÅ säker på vart min röst skulle hamnat – till er såklart! Självklart kommer jag att lägga min röst på er så fort jag växt till mig lite och faktiskt får rösta
http://stationsvakt.blogspot.com/2009/05/sportyfy.html
Att gå mot rött drabbar ingen så länge man inte orsakar en olycka eller liknande. Att ladda ner en upphovsrättsskyddad fil som man inte betalt för är en potentiell inkomstförlust för upphovsrättsinnehavaren och för de som företräder honom. Det innebär inte att förlusten är 100% av vad varan normalt säljs för men den är heller inte 0%, om vi pratar i genomsnitt. Jämförelsen haltar därvid.
Jag och min fru kommer rösta på ER!
isglass – jag tror att du har helt rätt. SVT vågade inte köra sitt ursprungsupplägg eftersom det så fullständigt uppenbart hade visat att urvalet av partier var medvetet vinklat, och långt ifrån deras påstådda ”objektivitet”.
Junilistan skulle givetvis ha blivit inbjudna då eftersom de är representerade i Bryssel.
Piratpartiet borde då också varit inbjudna eftersom opinionssiffrorna är så exeptionella för partiet.
Så SVT backade i sista stund då deras bluff synades, och programmet gjordes om till inrikespolitik. Vilket naturligtvis är helt absurt eftersom det är ett EU-val om blott 3 veckor!
/Erik S
[quote=Karl H.]Visst är det synd att pp missar chansen att få lite extra medieexponering, men det lämpar sig inte att bjuda in ett enfrågeparti till en ”allmänpolitisk” debatt. Skulle Falkvinge stå knäpptyst under de uppskattningsvis 95% av tiden då upphovsrätt och personlig integritet INTE behandlas, eller gång på gång försöka leda in debatten på de områdena? Det blir antingen meningslöst eller krystat och tjatigt.[/quote]
Jovisst. Men många bäckar små vet du. Sätter man inte ner foten här, då blir det en jädra massa till slut. Och så antas man inte vara med vid något medium plötsligt heller. Det gäller att vara på som en galen hackspett och picka in nötter hela tiden.
Därtill är Piratpartiet verkligen inte ett enfrågeparti. Möjligen mera ett 3+ frågeparti som spinner ut i tonvis flera frågor som utgör helheten. Frågor som varje svensk tar för givet, men som det finns många länder i världen som tokönskar att de fick 10% av en sådan fråga och det skulle göra enorm skillnad för deras land och system.
Vi kan exempelvis ta landets folkkulturpolitik som ett exempel. Det berör våra frågor. Varför? Därför att det handlar om kultur. Kultur är inte bara det som flyter på internet. Kultur är något för och av människan. Det berör väldigt mycket. Du kan ta vad som helst i Sverige och PP har frågor i någon del på något hörn i det. Kollektivtraffiken i Stockholm t ex. Det finns högst relevanta frågor om kultur i yrket och symbiosen av det som berör frågorna PP behandlar. Och i det hela återkommer det mera kända som integritet, privatliv, skydd mot övervakning osv.
Det är dags att detta betonas lite mer. Folk måste förstå att det som de tar för givet lika mycket som att inte märka att man andas är något som inte är något naturligt och okänsligt. Det krävs inte så mycket för att rasera den välfärden. För det är värlfärd i allra högsta grad. Vi har det väldigt bra. Mer än vi anar.
Utan att ha pratat om det i förväg har hela min familj (alla röstberättigade)bestämt sig för att rösta på Piratpartiet den sjunde. Jag och min man som är medelålders, min bror, äldsta sonen (21), hans flickvän, mellandottern (19) och hennes sambo också. Tycker bara att det är kul att vi som är i olika åldrar och med helt olika intressen och livsstil ändå kom fram till samma sak.
Hoppas det går bra i valet. Har röstat blankt i flera år, men det här känns som en grej jag bara måste göra.
Fredrik Reinfeldt var så irriterad över att han inte fick prata EU-frågor igår att han till och med kritiserade SVT mitt under sändning.
– Först säger ni att det ska handla om Europaparlamentsvalet, sedan har ni gjort det till en inrikespolitisk debatt, sa han till en påtagligt besvärad programledare.
– Vi bjöds in för att hålla en debatt om EU-politik.
Kan det vara så att agenda fick kalla fötter över sitt sätt att stänga ute vissa partier från debatten.
SVT borde skämmas.
Jag har anmält SVT till Granskningsnämnden (gör det du också!), och vill bara upplysa om att det i SVTs sändningstillstånd står bland annat:
”§5 Sändningsrätten skall utövas OPARTISKT och sakligt samt med beaktande av att en
vidsträckt yttrandefrihet och informationsfrihet skall råda i televisionen.”
I detta fall tycker jag det är solklart att SVT är partiskt, då Piratpartiet till medlemsantalet
är Sveriges tredje största parti, och fått över 5% i aktuella opinionsundersökningar.
Anmälan till Granskningsnämnden:
http://www.grn.se/grn/pages/ReportForm____589.aspx
Visst är det synd att pp missar chansen att få lite extra medieexponering, men det lämpar sig inte att bjuda in ett enfrågeparti till en ”allmänpolitisk” debatt. Skulle Falkvinge stå knäpptyst under de uppskattningsvis 95% av tiden då upphovsrätt och personlig integritet INTE behandlas, eller gång på gång försöka leda in debatten på de områdena? Det blir antingen meningslöst eller krystat och tjatigt.
I really hope that you will gather enough votes and get a seat in the EU. I hope that all the members of the PirateParty are actively involevd in campagn now.
If you get a seat in EU it will be a great worldwide victory and a message to the world that it actually is possible to fight for your rights – that the democracy actually has some meaning.
I cheer you from Copenhagen – maybe I will show up in Malmo the 30th of may
Man kan dela ut allt gratis till folk som inte säljer det vidare. Alltså icke-kommersiell fildelning.
Annars måste man införa lagar som bryter mot människors privata sfär. Men okej, det kan vara ”olagligt” på samma sätt som att gå mot rött. Ett brott, men utan straff och definitivt utan skadeståndsansvar (eftersom ingen drabbas ekonomiskt av det).
Det viktigaste är dock, som jag ser det, att avskaffa alla kontroll och integritetskränkande lagar.
Det finns en risk att Mp och V är populister, Det låter bra nu, men kan deras förslag genomföras i verkligheten?
Jag har sagt det tidigare, och hävdar det igen: Rätt väg att gå är att harmonisera upphovsrätten med patenträtten. Vore det inte rimligt att man har ett par års skydd om man gör en film, men att skyddet klingar av så at filmen släpps fri när dess komersiella värde inte längre finns. Så att det är helt ok att ladda ned den efter säg 5 år, På samma sätt som patent går ut.
Men det är viktigt att vi har en hållbar lagstiftning, man kan inte som Mp och V vill dela ut allt gratis hur som hellst.
Odemokratiskt even.
Vi har all rätt att vara upprörda. (även Junilistan, SD och Fi)
Det är precis detta ”så har det alltid varit” som ska brytas. Det är demokratiskt och kontraproduktivt.
Det enda positiva är ju att båda blocken var luddiga och upprepande i sin retorik gällandes internet och fildelning. Dessutom så var det minimalt med tid gällandes EU också.
Sedan när bryr sig SVT om vad tittarna tycker? jag hoppas att ingen här betalar TV-licensen då den i princip enbart går till kompiskorruption. För så är det, SVT gör inte längre några program, de köper program från produktionsbolag som i sin tur ägs av TV-ledningens kompisar. (Däribland Peter Settman som har stora intressen i Baloba).
Se annars Debatt med Janne Josefson, debatt, eller Monolog som det kanske borde heta då det även där är så att ett ämne inte får diskuteras.
Även om jag håller med kommentarerna om att det är för jävligt att bara dom 7 systerpartierna får vara med, så var det väldigt väntat. Det har alltid varit så, och inget vi gör nu kan ändra på det.
Och i såna här lägen, då vi klagar på en standard som har existerat så länge som jag minns iaf, så tycker jag nästan vi bör vara lite tystare, blir lite gnälligt annars.
Junilistan, Sverigedemokraterna, även kanske Fi, skulle varit med också i såna fall, och det är egentligen inte hållbart. Tycker det blir rörigt med bara 7 partier i debatten, även om dom är indelade i två grupper.
Verkar som att fildelning/integritetsfrågan kom upp i alla fall..
Hade man kunnat hoppa in i TV rutan och nita någon, skulle aliansen legat pyrt till. Satt och tittade på debatten om fildelning och hör hur de jävlarna häver ur sig den ena skiten efter den andra. Och så har de inte bjudit in Piratpartiet i debatten därtill.
Nej fy fan säger jag bara!
Vad smart fredrik reinfeldt var då. ”sa in inte att ni inte ville kriminalisera en hel ungdomsgeneration?” ”Jo, men polisen jagar ju inte enskillda fildelare”. Sist jag kollade var det olagligt, straffbelagt och följdaktligen kriminaliserat att ladda ner. Vilken lögnhals.
Själv tycker jag det är värre att ha skivbolag som driver civilprocesser, där den enskillde kan tvingas betala hela rättegången och bevisläget blir helt annorlunda. Oavsett vad man tycker om fildelning borde man ha respekt för grundläggande värden. Varför ska mördare, rånare och pedofiler ha rätt till en vanlig rättegång, men inte fildelare?
Ang. gamla nes-spel och amigaspel ligger många utav dessa under vad som kallas för public domain. Hur man tar reda på om det är public domain vet jag inte…
Den är igång på http://svt.se/2.101877/agenda?lid=puff_1558518&lpos=lasMer
Det kommer ju inte ändra sig iaf, så för sent dra igång nån ”mailbombskampanj”. Känns lite onödigt också, räcker väl PP påpekat det är fel.
Om ni prompt ska maila så håll det på en ”snygg” nivå.
Jag håller med, men vad har det med nyheten/pressmeddelandet om Agenda att göra?
Håll dig till /topic typ
Det där Aftonbladet-testet eller euprofiler var riktigt riktigt pissigt, för man skulle svara ”jag har ingen åsikt” i allt utom att man verkligen skulle hålla med att homosexuella skulle få gifta sig i kyrkan för att ”matchas” in i PP. De flesta av oss har nog åsikter om det mesta, men tycker mänskliga rättigheter är viktigare.
Dessutom ligger PP långt ut på vänsterkanten enligt det.
Dessutom passar PP inte in i höger/vänster-skalan, så istället för 2 ”dimensioner” borde det finnas tre eller fyra eller massvis, men det passar väl inte in i en tvådimensionellt tänkande statistikers världsbild. De är nog smarta, men om man inte begriper flera dimensioner, så är det kört ändå. (Se; Wrath of Khan)
Helt åt helvete fel på många olika sätt var alltså ”testet” med andra ord, vilket jag också skrev till dem.
Fick detta svaret precis:
”Hej,
kvällens partiledardebatt är en allmänpolitisk debatt, som inte enbart handlar om EU. Det blir också i hög grad en debatt om arbetslöshet och finanskris, som bara i vid mening kan sägas ha bäring på EU. Agenda har en tradition av att då och då ordna en allmänpolitisk debatt mellan riksdagens partiledare – detta är vårens debatt – och Piratpartiet och Junilistan är inte representerade i riksdagen.
Piratpartiet har däremot medverkat i flera andra Agendaprogram – och kommer säkerligen att göra det vid fler tillfällen.
Junilistan kommer däremot att medverka i SVTs slutdebatt inför EU-valet den 4 juni, eftersom Junilistan är representerat i parlamentet.
Vänliga hälsningar,
Agendaredaktionen”
Men man kan fråga sig, inser de inte vilken effekt detta har så nära inpå EU valet?
Klart de har och det underminerar de mindre partierna.
Snacka om att gå de ”storas” ärenden.
Bojkotta Agenda ikväll.
Så här blev svaret från Agenda när jag skrev till dom och frågade om orsak:
***********
Hej,
kvällens partiledardebatt är en allmänpolitisk debatt, som handlar om många olika frågor – inte enbart om EU. Det blir också i hög grad en debatt om t ex arbetslöshet och finanskris, som bara i vid mening kan sägas ha bäring på EU. Agenda har en tradition av att då och då ordna en allmänpolitisk debatt mellan riksdagens partiledare – detta är vårens debatt – och Piratpartiet, Sverigedemokraterna, Junilistan och FI är inte representerade i riksdagen. Kvällens debatt är en del av vår ordinarie bevakning av politiska frågor.
Piratpartiet med flera har däremot medverkat i flera andra Agendaprogram på sistone – och kommer säkerligen att göra det vid fler tillfällen.
Den 4 juni håller SVT sin stora slutdebatt inför EU-valet – då kommer samtliga partier som i dag är representerade i parlamentet att delta – dvs alla riksdagspartier plus Junilistan. FI kommer inte att delta, eftersom deras mandat är ett resultat av ett partibyte – en parlamentariker bytte helt enkelt parti.
SVTs grundprincip är den att bara partier som är representerade i respektive parlament deltar i slutdebatter. Det finns inga fastlagda regler för undantag från denna grundprincip – undantag har dock gjorts och SVT kan komma att göra fler undantag från denna grundprincip, då efter en egen självständig bedömning av läget.
Vänliga hälsningar,
Agendaredaktionen
***************
och jag skrev såhär:
Det kom mig till kännedom att ni inte kommer att ha med Piratpartiet i kvällens debatt. Det måste jag säga är katastrofdåligt, dessutom av SVT som är grundat på bidrag och ska hålla en oberoende inställning.
Vad är ni rädda för? Ett parti som har bedömts till ca 5% i oberoende undersökningar. Istället skapar ni en debatt av samma gamla partier, trots att KD riskerar att åka ut helt.
Patetiskt, bakåtsträvande och väldigt dåligt.
Var är ert nytänkande?
Dagens I-landsproblem… Konktakta resp. förlag eller motsvarande så kanske de kan tipsa om var du kan köpa eller om du kan köpa direkt av dem.
Vad har riksdagspartierna att göra med EU-valet? Det är två helt separata val!
SD, FI och Junilistan borde också blivit inbjudna. Dåligt agerat av SVT!
Ringde SVT fick svaret att de valt att ta med ”riksdagspartierna” den här gången.
Hade inget direkt svar på frågor varför ej Piratpartiet eller i såna fall Junilistan inte fick vara med.
telefonisten som var väldigt trevlig för övrigt hänvisade mig att ringa
08-7848494 Pia Bernhadsson imorgon dagtid då hon är chefsredaktör på Agenda.
Jag man kan anmäla sig som medlem till flera partier om man vill men vad jag vet så kräver de flesta medlemsavgift. Dessutom tar det några veckor innan medlemskapet är behandlat, i alla fall var det så när jag skulle gå med i ett parti. Just det att det är lite krångligt plus medlemsavgift gör att andra partier har mindre andel medlemmar i förhållande till hur många som sympatiserar med partiet, jag tror att PP därför får lite missvisande siffror i relation till andra partier även PP:s siffror i sig är korrekta.
Det hade varit trevligt att få se alla partier medverka i alla typer av partidebatter i TV. PP har jag nog hört talas om, men Junilistan eller vad det nu heter och ett parti som tydligen har symbolen ”F!” hörde jag inte talas om förrän jag gjorde ett test på aftonbladet nyss för att se vilka partier som ligger mig närmast. Tänkte rösta på Miljönissarna eller Vänstern, men när jag klickade på nån grej som gjorde att man kunde se olikformade ytor för hur man själv tyckte och hur de olika partierna tyckte, så fanns det ingen sån för PP, vilket alltså borde innebära att jag tyckte så pass likadant att min gråa yta täckte PPs exakt XD
Riktigt bra test för det hjälper en att minska ner antalet partier man måste forska om innan man röstar
Maila alla på redaktionen och fråga varför PP inte är inbjudna så får vi ju antagligen lite olika svar och på så sätt kunna ana var skon klämmer!
* http://svt.se/2.101883/1.1423873/agendas_redaktion?lid=puff_1353553&lpos=lasMer *
Ja då hade man fått svar från den trevliga damen som hade talat med högsta hönset för programmet.
Hon hade sakt till damen att PP inte skulle vara med i dagen debatt då det bara var dom större partierna som skulle ha en ”allmänpolitisk” debatt som det hette som inte skulle innefatta några EU-frågor.
Damen var också snäll och gav mig direktnummret till damen som hade hand om det hela och ska ringa och prata lite mer med henne imorgon.
Hon hade dock påpekat att andra partier skulle kunna ses längre fram mot valet.
Vill ge damen en eloge för att hon rotade i detta och var väldigt hjälpsam, dock tycker jag fortfarande att känns fel och som någon skrev ovan/under så kanske det blir att rapportera det hela.
Pia hette damen som var högsta hönset och hennes nummer är: 08-7848494 för den som vill fråga ut henne själv.
Ha det gött nu och det ska bli kul och se vad hon säger imorgon.
//
Christopher
Är inte Junilistan bjudna trots att de har tre mandat i EU-parlamentet.
Hej!
En sak jag har frågat mig under hela debatten om fildelning är HUR jag som konsument ”på lagligt vis” ska kunna få tag i spel, film och musik som (jag antar fortfarande) är upphovsrättsskyddade men ingen av distributörerna anser det lönsamt att tillhandahålla.
HUR ska jag kunna köpa något som inte (längre) säljs i butik, vare sig ”IRL” eller på nätet??
Exempel på låtar jag har efterfrågat i butiker och fått svaret att de inte har haft i sitt sortiment men som har varit tillgängliga för nedladdning via nätet.
Spelklassiker som ”Eye of the Beholder”, ”Monkey Island”, ”Stryx”, ”Wonderboy” (SEGA Master System), Super Mario Brothers (NES) mfl. Samtliga av dessa spel, även till AMIGA vilken inte ens tillverkas längre, kan spelas på PC med emulator. Men är det lagligt att ladda ned dessa spel om nu upphovsrätten fortfarande gäller? Troligen INTE!
Låtar som ”Wonderland” med Vienna Parade, ”People say it´s in the air” med Ankie Bagger, ”I Was Lucky” med ”So What” mfl. Dessa låtar håller än idag, men VAR finns den skivbutik (på nätet eller IRL) som säljer dessa låtklassiker?? ”Wonderland” med Vienna Parade har jag faktiskt FRÅGAT efter i stort sett varenda skivbutik jag har besökt – SAMTLIGA svarade att de varken hade hört talas om låten eller artisten/gruppen. Låten låg som bubblare på SVT:s LISTAN på 80/90-talet.
Här är träffarna jag fick när jag googlade på ”Vienna Parade” och wonderland – http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&rlz=1T4GGLL_svSE310SE310&num=100&q=%22vienna+parade%22+wonderland&meta=
Samma sak med låten ”People say it´s in the air” med Ankie Bagger – http://www.google.se/search?hl=sv&safe=off&rlz=1T4GGLL_svSE310SE310&num=100&q=%22People+say+it%C2%B4s+in+the+air%22+%22Ankie+Bagger%22+&meta=
INTE EN ENDA länk till någon skivbutik som säljer dessa låtklassiker! HUR ska jag som konsument då kunna få tag i dessa låtar på ”lagligt vis”??
Ställ gärna denna fråga till Antipiratbyråns Henrik Pontén!
Om alla ringer SVT Kundservice och ifrågasätter varför så kanske de ändrar sig, till mig sa personen som svarade att jag inte var ensam om att fråga varför PP inte var inbjudet.
08-784 20 00
Bra! Hoppas att du får svar. Återkom gärna med vad hon sa i så fall.
//Robert
Här är svaret jag fick när jag hade synpunkter på kvällens program och jag kan säga att det inte var till fyllest.
Har man en debatt så nära ett viktigt val så räcker det inte att påstå att det är är en allmänpolitiskt debatt.
Gör som jag anmäl programmet till Granskningsnämnden!!
Granskningsnämnden
”Hej,
kvällens partiledardebatt är en allmänpolitisk debatt, som handlar om många olika frågor – inte enbart om EU. Det blir också i hög grad en debatt om t ex arbetslöshet och finanskris, som bara i vid mening kan sägas ha bäring på EU. Agenda har en tradition av att då och då ordna en allmänpolitisk debatt mellan riksdagens partiledare – detta är vårens debatt – och Piratpartiet, Sverigedemokraterna, Junilistan och FI är inte representerade i riksdagen. Kvällens debatt är en del av vår ordinarie bevakning av politiska frågor.
Piratpartiet med flera har däremot medverkat i flera andra Agendaprogram på sistone – och kommer säkerligen att göra det vid fler tillfällen.
Den 4 juni håller SVT sin stora slutdebatt inför EU-valet – då kommer samtliga partier som i dag är representerade i parlamentet att delta – dvs alla riksdagspartier plus Junilistan. FI kommer inte att delta, eftersom deras mandat är ett resultat av ett partibyte – en parlamentariker bytte helt enkelt parti.
SVTs grundprincip är den att bara partier som är representerade i respektive parlament deltar i slutdebatter. Det finns inga fastlagda regler för undantag från denna grundprincip – undantag har dock gjorts och SVT kan komma att göra fler undantag från denna grundprincip, då efter en egen självständig bedömning av läget.
Vänliga hälsningar,
Agendaredaktionen ”
Var i kontakt med SVT AGENDA Ca KL 15.10 2009.05.17.
Jag blev kopplad till en person på ”SVT AGENDA REDAKTIONEN”.Ett TV-program som jag för det mesta brukar titta på.Jag ställde frågan om det var sant att det skulle hållas en debatt om EU-VALET ikväll.Ställde även frågan om det är sant att Piratpartiet inte skall medverka.Fick till svar att den debatten som hålls ikväll är enbart en [”PARTILEDAR” (Debatt).]Vad skall det då diskuteras om ikväll frågade jag.Svar…Du får väl titta på Agenda ikväll så ser du ju vad dom kommer att prata om.
PS:Jag såg faktiskt på Schlager – Festivalen för att Malena Ernman gick vidare till finalen.Ock det gjorde ju att det var bra mycket intressantare att se på än om SVERIGE inte varit medverkande.
DS:Om det nu är så att detta är en debatt om [EU-Valet ikvällens AGENDA]tycker jag att det vore mera intressant att titta om Piratpartiet hade fått medverka.
Det är på gränsen till Censur enligt min mening.
Men dom är väl lite rädda att även Piratpartiet får synas i rutan ibland,och i synnerhet inte just nu inför det stundande EU-Valet.Men det är ju iallafall Public Service TV ”Folkets TV”.Inte någon privat TV Station som får göra lite hur dom vill med sina program.
Har varit i kontakt med SVT gällande detta och även hon jag fick prata med tyckte att det hela var märkligt och skulle gräva lite mer i det hela, hon bad mig också återkomma senare för att få reda på vad hon rotat fram.
//
Christopher
Man känner sig förbryllad över att de kan excludera ett parti på detta sättet. Visst vi är inte en av de etablerade partierna men däremot den största utmanaren till de etablerade i EU valet.
Detta agerande från SVT kommer bara skapa irritation och fjärmande från svenska folket.
Det är ju odemokratiskt att på detta viset exkludera mindre partier som ändå har mer än goda chanser i EU valet.
De kan inte heller ses som en opartisk och etiskt riktig redaktion när utbudet i ett så viktigt val cencureras till förmån för de ”stora” partierna.
Ordet ”Agenda” får nu en helt ny betydelse
En trist signal från SVT till ungdoms generation de blivande skattebetalare och de som ska rösta framledes.
Vi får hoppas att de håller detta i friskt minne när det är dags att vigga skattemedel till SVT för att betala lönerna på Agenda redaktionen med flera.
Rätt mycket som ett hån mot vad många unga och för den delen äldre tycker är viktigt just nu.
Ytterligare ett skott i foten av etablissemanget som jag ser det.
Arne,
Jag förstår vad du menar med att de kanske inte vill ha med ”småpartier” och att PP kanske skulle hamna på ”marginalen” eller inte ha så mycket att säga om en del frågor. Så länge JL också är ”utanfrusen” så, jag vet inte men lite märkligt känns det ändå.
Men när du säger att PP medlemssiffror skulle vara ”missvisande” har du helt fel. Det är lika lätt gå med i andra partier och jag tror man kan vara med i (S) och (M) på samma gång då jag inte tror åsiktsregistreringen gått så långt (än).
Ja, vi får se, men jag hoppas verkligen alla som tror på PP och vad det står för orkar släpa röven till vallokalerna när de öppnar!!
Mycket märkligt att även Junilistan är exkluderade trots att de har mandat i parlamentet. Det tycks helt klart som att gammelmedia har fått för sig att det bara finns sju riktiga partier i Sverige.
Och sedan vill de att man betalar tv-avgiften! Tar de inte med PP så är de odemokratiska!
Det är väl inte så konstigt, var ska man dra gränsen? Alla småpartier kan ju inte få vara med för det kan inte fungera rent praktiskt och då faller det sig naturligt att man tar med de större partierna. Och angående PPs förutspådda framgångar så får vi väl se. Medlemssiffrorna här är ju som exempel rejält missvisande eftersom flertalet som röstar på andra partier inte är medlemmar eftersom det är lite krångligare att gå med, att det är årsavgift osv. Om det vore lika lätt att gå med i exempelvis moderaterna som i PP så skulle relationen mellan sifforna vara en helt annat. Det återstår även att se vilka som verkligen gör sig besväret att gå och rösta. Sen tror jag också att man i denna debatt vill belysa flera viktiga frågor och där hamnar PP:s inriktning helt enkelt i marginalen. Däremot skulle man ju kunna tänka sig en helt separat debatt kring integritet och fildelning där alla partier som vill får vara med.
Till agenda, som vanligt så var hövliga när ni framför kritiken.
Frågor och synpunkter
Kontakta redaktionen:
Telefon:
08-784 00 00
Epost:
agenda@svt.se
Med en debatt så nära inför EU-valet måste väl ändå anses
kunna påverka utgången av valresultatet.
Att då exkludera partier som PP med de opinionssiffror som har
redovisats de senaste veckorna och även junilistan som ju faktiskt
redan är representerade i Bryssel kan ju ju knappast uppfylla kravet
på opartiskhet så en anmälan till granskningsnämden kanske kan vara
på sin plats ikväll efter programmet.
//Peter
Granskningsnämnden
[quote=Anonym][quote]Sverige står mitt i den djupaste ekonomiska krisen på decennier. Vilket block har det bästa receptet? Senast Agenda bjöd in riksdagens partiledare till en allmänpolitisk debatt var för ett halvår sedan – då i finanskrisens inledningsskede. Nu – ett halvår senare – är den ekonomiska krisen ett faktum.[/quote]
Observera att det står riksdagens partiledare.[/quote]
Det håller inte. Min fetstil:
[quote]SVT2 Söndag 20:00: Agenda. Partiledarna möts i Agendastudion för en direktsänd debatt. Agendaredaktionen väljer ett antal frågor ur den aktuella politiska debatten, bland annat ekonomi- och Europafrågor. De har valts med tanke på finanskrisen och EU-valet samt att Sverige snart tar över som ordförandeland i EU. I studion: Fredrik Reinfeldt (M), Göran Hägglund (KD), Maud Olofsson (C), Jan Björklund (FP), Mona Sahlin (S), Maria Wetterstrand (MP) och Lars Ohly (V). Även 18/05 i SVT24, 18/05 i SVT2, 19/05 i SVT24 och 21/05 i SVT2.[/quote]
Partiledardebatten är uttryckligen om Europafrågor inför EU-valet.
Varför lägga upp det med ”riksdagens partiledare” när ett icke riksdagsparti enligt flera undersökningar får mera röster än vissa av riksdagspartierna? Sen har Piratpartiet idéer hur finanskrisen kan motarbetas, avskaffa patenten och ersätta dem med något annat som bättre främjar innovation.
Så, de menar detta är en ”allmänpolitisk debatt” som rör Sverige och inte EU alls?
Så de kommer inte ta upp det stundande EU-valet över huvud taget då… hmm, lite märkligt måste jag säga, men jag kan på sätt och vis se deras ”poäng”.
Om de ställer frågor om ”integritet” utan att PP får komma till tals, eller antyder nåt om valet, då jävlar, men annars låt dem hållas med sin ”allmänpolitiska” tuppfäktning?
eeeeh, är Junilistan också exkluderade? Vafan?!
[quote]Sverige står mitt i den djupaste ekonomiska krisen på decennier. Vilket block har det bästa receptet? Senast Agenda bjöd in riksdagens partiledare till en allmänpolitisk debatt var för ett halvår sedan – då i finanskrisens inledningsskede. Nu – ett halvår senare – är den ekonomiska krisen ett faktum.[/quote]
Observera att det står riksdagens partiledare.
Sverige är väldigt kommunistiskt i många avseenden.
[quote=SeLEct][quote=Anonym]Jag är också en ungdom som tycker att IPRED-lagen borde försvinna.
Jag tycker att det kan vara rätt att få ladda ner filer men kanske inom vissa gränser.
Piratpartiet måste jag faktiskt erkänna att det är mer ett parti som tänker på att de tycker att det är rätt att invandrare ska kunna få bo och leva i Sverige men om man bredde ut frågorna till inom sjukvården och skolorna och kanske den börskrash som snart kommer infalla.
Men jag tycker att det är fel att rösta på ett parti som bara lovar ungdomar tomma löften.
Ingen vet ens om IPRED-lagen kommer att försvinna bara för att PP kanske blir mandat.
Jag håller med att världen kommer förlora jobb och man kommer inte tjäna lika mycket pengar på film/musik industrin.
Kändisar kommer inte käna pengar på musik/filmer.
Alla kommerförlora på det.
Men det är också farligt att ladda ner filer för det finns ”Pirater” som kan ha hackat in virus i filen.
Finns också folk har jag hört som får betalt för att skapa virus.
Både positivt och negativt.
Detta är bara en tanke…
/ En Vanlig Ungdom[/quote]
Nu förstår jag inte ditt resonemang, tomma löften? det är inte tomma löften, ingen säger att ipred försvinner på en dag ifall PP får mandat, jag antar att PP planerar att sätta press på något sätt på andra partier. Ingen förväntar sig att fra och ipred lagarna bara försvinner hur som helst. Och förlora jobb pga kändisar? Kom igen nu, även om de skulle tjäna 5000 miljarder dollar per år skulle de fortfarande klaga. De lever lyxliv hur mycket än vi laddar ner, de tjänar ändå mest på konserter, olika tv program osv. Vem lever ett liv som t.ex. britney? Eller madonna? de kommer alltid att klaga så är det. Tror knappast folk förlorar jobb för att folk laddar ner, förmodligen kommer fler jobb fram för att på ett kreativt sätt kunna införa ett alternativ.
Och det med virus/trojaner, hur påverkar ipred eller FRA den marknaden? även om de finns eller inte?, inte ett smack, fanns förut, finns nu. Detta är inte relevant på något sätt[/quote]
Va fan e det för jävla skitsnack att bolagen inte tjänar pengar bara för det finns fildelare som tycker attv allt på vårt nät ska va gratis. kommer ihåg när ja hade en amiga 500 då sa dom att spelen va så dyra för piratkopior. då fanns bara VHS o dt gick att fåp tag på filmer innan dom hade premiär. men då va delnin gen mycket mindre än vad den är idag. idag fildelas dt som aldrig förr ändå slår filmer kassa rekord ex pirates of the carribean. bara för ja laddar hem film o spel betyder dt inte att ja inte går på bio när dt finns nåt bra att se. Har tom köpt endel spel som ja verkligen tycker om. men ja har inte råd att betala 500kr för varje spel. o egentligen skulle ja bara köpt en bråkdel av dom spel ja laddar hem. men då går mina pengar till verbatim DL+R dvd’s så i denna finanskris räddar vi kanske jobb på verbatim :).
Min poäng är att vi som laddar hem skulle inte köpt dom spelen ändå lr tex kaspersky som ja använder. ja har inte råd att betala 5-700kr/år så kaspersky förlorar inget på att ja använder deras sowtware eftersom ja aldrig skulle köpt dt. o som sagt så mycket skitspel ja laddar hem skulle ja bara köpt 10% av dem. och av dom 10% om ja verkligen gillar spelet köper ja dt. har säkert 70+ spel hemma original dom andra hade ja inte köpt ändå. o som sagt både film o spel bolag slår rekord efter rekord.
Detta är typiskt för svensk media och dess politiska bevakning.
”Nya” småpartier som inte är etablerade får inget utrymme och mer eller mindre avfärdas som tokstollar med mera. Detta drabbar inte bara Piratpartiet utan nästan alla andra partier som inte har kontanter ehh.. ursäkta kontakter
För det första, trött på ”Anonyma” namn. För det andra ska jag besvara dina argument:
1§
Det du säger innebär att enda anledningen till att fildelning bör ej ske är för att det är en stor mängd människor som arbetar i underhållningsbrancshen som kan förlora sina jobb. Först och främst,så kommer det alltid finnas köp av underhållningsprodukter oavsett om fildelning sker eller ej. Fans köper alltid att köpa CD-skivor, filmer & spel om intresset är högt nog även om de har laddat ner det. De använder fildelning som en slags förhandsvisning av produkterna och tycker de verkligen om den så är det värt ett köp efteråt. Om inte, tja, då var inte produkten konkurrenskraftig. Vill dessa kostymnissar spara pengar i marknadsföring (vilket är en avdelning som man kan skära ner på och som har en stor andel av budgeten) eftersom de säljer mindre, då kanske de ska använda sig av fildelningskanalerna istället för tv, tidningar för att marknadsföra sin produkt. Då slipper folk förlora sina jobb samtidigt som företaget sparar pengar.
2§
Omoraliskt? Vem gav dig rätten att bestämma vad som är moraliskt och inte? Om dessa bolag riskerar konkurs kanske de ska leta nya sätt att marknadsföra sig (nämnt tidigare) och slösa mindre pengar på att investera i lobbyister som påverkar politiker så dessa ska stämpla lagar som IPRED.
3§
Om du vet något om ekonomi och dess kriser så får du faktiskt läsa på. Ekonomikriser orsakas av stigande inflationer, något som tyvärr ej experter ense om varför det sker men att det sker kontinuerligt och skiftar mellan åren. En mättad marknad kommer alltid att ske även om folk ”konsumerar för lite” och innebära att folk köper mindre. Om det är något vi gör så är det att konsumer FÖR MYCKET såvida du inte visste det om västvärlden.
4§ Fildelning och ekonomi är fördelaktigt. Om en konsument betalar mindre för underhållningsprodukter tack vare fildelning så kanske förlorar underhållningsbranschen en del av sina intäkter. Men vart går denna konsuments pengar då till istället? Jo, på andra varor i andra sektorer. Vad tror du detta leder till? Det leder till J-O-B-B. Det är naivt att tro att folk förlorar jobb pga fildelning och det är det enda som sker. Om mindre pengar används i underhållningsbranschen så används mer i t ex. teknikbranschen och därmed skapas jobbtillfällen där istället. Fildelning leder INTE till en ekonomisk kris.
Du sa tidigare att du inte skulle svara på ”som nämner ett skit om demokrati eller yttrandefrihet”. Nu fick du argument från ett ekonomiskt håll. Kan du svara på det?
MvH Albert
Gillar du att skriva som anonym? Det kanske du inte får göra i slutändan om andra får bestämma som dom vill om vad man får/inte får göra på nätet. Jag röstar på PP för en BALANSERAD syn på internet och fildelning (självklart ska folk som skapar kunna få tjäna pengar).
[quote=Anonym]Jag är också en ungdom som tycker att IPRED-lagen borde försvinna.
Jag tycker att det kan vara rätt att få ladda ner filer men kanske inom vissa gränser.
Piratpartiet måste jag faktiskt erkänna att det är mer ett parti som tänker på att de tycker att det är rätt att invandrare ska kunna få bo och leva i Sverige men om man bredde ut frågorna till inom sjukvården och skolorna och kanske den börskrash som snart kommer infalla.
Men jag tycker att det är fel att rösta på ett parti som bara lovar ungdomar tomma löften.
Ingen vet ens om IPRED-lagen kommer att försvinna bara för att PP kanske blir mandat.
Jag håller med att världen kommer förlora jobb och man kommer inte tjäna lika mycket pengar på film/musik industrin.
Kändisar kommer inte käna pengar på musik/filmer.
Alla kommerförlora på det.
Men det är också farligt att ladda ner filer för det finns ”Pirater” som kan ha hackat in virus i filen.
Finns också folk har jag hört som får betalt för att skapa virus.
Både positivt och negativt.
Detta är bara en tanke…
/ En Vanlig Ungdom[/quote]
Nu förstår jag inte ditt resonemang, tomma löften? det är inte tomma löften, ingen säger att ipred försvinner på en dag ifall PP får mandat, jag antar att PP planerar att sätta press på något sätt på andra partier. Ingen förväntar sig att fra och ipred lagarna bara försvinner hur som helst. Och förlora jobb pga kändisar? Kom igen nu, även om de skulle tjäna 5000 miljarder dollar per år skulle de fortfarande klaga. De lever lyxliv hur mycket än vi laddar ner, de tjänar ändå mest på konserter, olika tv program osv. Vem lever ett liv som t.ex. britney? Eller madonna? de kommer alltid att klaga så är det. Tror knappast folk förlorar jobb för att folk laddar ner, förmodligen kommer fler jobb fram för att på ett kreativt sätt kunna införa ett alternativ.
Och det med virus/trojaner, hur påverkar ipred eller FRA den marknaden? även om de finns eller inte?, inte ett smack, fanns förut, finns nu. Detta är inte relevant på något sätt
Låter som att man i Norge har bättre lösningar för att komma till rätta med piratkopieringen än i Sverige.
Du kan inte strunta i fildelningen. Röstar du på PP så innebär det att du tar ställning även i fildelningsfrågan. Det är som om moderaterna skulle gå ut med att vilja ta bort åldersgränsen för att köpa alkohol och du väljer att rösta på moderaterna inklusive den åsikten.
[quote=Jim R Karlsen]Jag är medlem i det svenska partiet och röstar naturligtvis för jag har fördelen av dubbla medborgarskap, så jag gör ju mitt för åtminstone ett av mina hemländer ![/quote]
Ja min bror och mina två systrar och min mamma är också medlemmar och röstar men inte min far han är bara norsk medborgare.
Jag skulle verkligen önska någon hadde kurage och energi att starta ett piratparti här hemma i Norge med… Vi har precis samma problemställningar och det mesta av våran nättrafik går genom sverige och blir kollad nu…. På toppen av tårtan håller man nu hemligt en domsavgörelse där man inte får reda på om en internett leverandör var tvungen att lämna ut personliga upplysningar om en kund eller ej…och bolaget kan inget sägaför då kan dom förlora licens och få riktigt stygga böter, för övergrepp i rättsak eller vad det nu heter… men att dommen är överklagad bådar inte gott men vi vet ju inte om advokaterna som begärt upplysningar har överklagat eller LYSE fiber har överklagat…. Hur som helst behöver vi ett piratparti !! Jag är medlem i det svenska partiet och röstar naturligtvis för jag har fördelen av dubbla medborgarskap, så jag gör ju mitt för åtminstone ett av mina hemländer !
Jag ser det på precis samma sätt, fildelning är en sak – men de lagar som redan tagits och som är på förslag i många länder är ett hot mot demokratin. Och som du säger, när maktstrukturen känner sig hotad slår den tillbaks, helst så osynligt som möjligt. Och det största hotet som finns är en stark folkoponion. Det vill ingen makthavare ha.
Definiera ungdomar tack, kolla igenom listan igen, gör en koll och kom igen. Att skrika högt med falska påståenden skänker dig ingen trovärdighet. Fakta, fakta och fakta, sen kan du öppna käften. Tack
Jag är också en ungdom som tycker att IPRED-lagen borde försvinna.
Jag tycker att det kan vara rätt att få ladda ner filer men kanske inom vissa gränser.
Piratpartiet måste jag faktiskt erkänna att det är mer ett parti som tänker på att de tycker att det är rätt att invandrare ska kunna få bo och leva i Sverige men om man bredde ut frågorna till inom sjukvården och skolorna och kanske den börskrash som snart kommer infalla.
Men jag tycker att det är fel att rösta på ett parti som bara lovar ungdomar tomma löften.
Ingen vet ens om IPRED-lagen kommer att försvinna bara för att PP kanske blir mandat.
Jag håller med att världen kommer förlora jobb och man kommer inte tjäna lika mycket pengar på film/musik industrin.
Kändisar kommer inte käna pengar på musik/filmer.
Alla kommerförlora på det.
Men det är också farligt att ladda ner filer för det finns ”Pirater” som kan ha hackat in virus i filen.
Finns också folk har jag hört som får betalt för att skapa virus.
Både positivt och negativt.
Detta är bara en tanke…
/ En Vanlig Ungdom
Kan du övertyga mig om att den etablerade makten har infört mer bevakning på grund av att de känner att deras makt är hotad? Kan du övertyga mig om att ”maktens män” håller på och sätter oss i en fälla nu, bara pga deras egen vinnings skull?
Politiska diskussioner skulle bli så mycket konkretare om man inte bygger dem på pampiga implicita påståenden som att den stora grymma makten är emot befolkningen och att vi borde göra revolution. Vilka är dessa maktens män? Är alla politiker funtade i huvudet? Kommer jag automatiskt bli maktgalen så fort jag ger mig in i politik och möjligtvis blir ledamot?
Fiska inte röster genom att skapa en vi-mot-dom-känsla. Jag köper det inte.
Märk att jag inte kritiserar Piratpartiet i sig, bara hur du uttrycker dig.
Men PP kommer ju antigen sammarbeta med GRÖN sida eller LIBERAL sida. Något som dem sagt hela tiden. PP är ju en av väldigt få partier som man kan lita på. Alla andra politker snackar ju en massa skit. Mona hackar bara på Fredrik men har sj ingen svar på frågorna. Medans Fredrik själv bara undvikar alla tuffa frågor med sin förbannade politker svar. Alla politker är makt galna egosentriska jävlar. Nöjd med PP för eftersom dem är ett enfråge parti så kan man hålla koll på dem så man ser att dem håller vad dem lovat.
Själv struntar jag fullkomligen i fildelningen. Dock så tänker jag rösta på PP för att jag värnar om min integritet. Vid 32 års ålder har jag redan haft föräldrar som sett över mig, sett till att jag gör rätt och straffat mig när jag gjort fel. Vid vuxen ålder vill jag slippa en förmyndarstat.
Tack PP för att ni finns och värnar om människan som egen tänkande person, och inte människan som ett barn som behöver ses om av sin regering.
Det är så mycket mer än bara fildelning… allt du säger och gör via internet/telefon, bevakas och kan närsomhelst användas mot dig.
Men tycker det är bra att du kommer hit och visar hur man resonerar om oss som är emot massövervakning. Du hjälper faktiskt till genom att lägga mer ved i elden…
Man ser alltså ner på, och dumförklarar piratparti anhängare… och menar på att ”dem vill bara slippa betala” rena hånet! och ”det är bara snorungar” …här är det diskussion om hurvida man ska bli övervakad 24/7…
om vi säger att du skulle få en ”sändare” i din bil.. som visar var du är, hur fort du kör, och registrera det hela… och vipps! ett tag senare(upp till flera år) så kan du bli fälld för att du i en nerförsbacke råkade komma upp i 75 på en 70 sträcka.. Och kom INTE DU och säg att ”det kommer inte hända” och ”det är inte samma sak” för det är det.
mvh// irriterad ungdom.
…innebörden av demokrati och integritet. Att förbjuda olaglig fildelning tar inte på något sätt bort din rätt att säga och tycka som du vill. Det absolut enda du förlorar på att fildelning blir olagligt är att du, om du slutar, förlorar din tillgång till produkter/information du ej betalat för att få. Förstår du/ni inte att det är människor som lagt ner tid och pengar för att göra alla dessa filmer, låtar, program etc? Visst, det kan tyckas att det skivbolagen och filmbolagen driver in är överdrivet mycket pengar, men det är inte bara tio feta gubbar som får pengarna, utan utdelningen sprids till många hundratals/tusentals anställda + så skall det också betala alla tidigare utgifter som de gjort för att göra deras produkt, bl.a så kostar endast reklamkampanjer minst hundratusentals kronor.
Fildelning är inte stöld, men det är otroligt omoraliskt och görs av individer som har svårt att greppa hur samhället är uppbyggt och fungerar. Låt oss säga att er dröm går i uppfyllelse, och precis alla börjar fildela olagligt och sprider upphovsrättsskyddade verk till höger och vänster. Vad tror du då detta skulle resultera i? Förutom att tusentals människor skulle förlora jobb pga nerskärningar som har blivit resultatet av förlorade intäkter, eftersom ingen köper nåt längre. Bl.a skulle alla LAGLIGA fildelningssajter få lägga ner, och bara där så förlorar ett par tusen människor sina jobb. Sedan, så lär ju många film och musikbolag gå i konkurs så då kommer vi som ett resultat av det få färre filmer och musik helt generellt. Artisterna lär ju finnas kvar, men hur lätt kommer det vara för dom att överleva på sin musik om dom inte får något i gengäld?
Snälla, är det ingen som förstår varför världen hamnar i ekonomikriser? Det är för att människor bl.a konsumerar för lite. Vi skulle få en kris tio gånger värre en börskraschen på 30-talet om alla börjar fildela och konsumerar mycket mindre. Antar att somliga inte förstår förrän dom själv får uppleva det.
Och var god läs på om demokrati och yttrandefrihet och all annat skit som PP:are använder som argument för att stödja sina åsikter.
http://www.riksdagen.se/templates/R_Page____1514.aspx
Olaglig fildelning har INGENTING med demokrati, yttrandefrihet att göra. Och du säger upp din personliga integritet i och med att du fildelar olagligt – hur svårt kan det vara att förstå?! FRA lagen och alla andra terrorist lagar kan dra åt helvete, men IPRED var faktiskt en av de bättre.
Jag lär inte svara på några svar, men jag kommer att läsa dom. Jag kommer ignorera svar som nämner ett skit om demokrati eller yttrandefrihet så ingen idé att ni försöker. Det är bara massa skitsnack.
PP lär ju vinna EU-valet eftersom majoriteten, inklusive undertecknad, skiter i att rösta i såna val. Det leder ingenvart. EU kommer aldrig fram till något överhuvudtaget. Det kommer ske möte efter möte utan att någonting händer, väldigt likt FN. Jag ser fram emot nästa riksdagsval, för då röstar man på vad som är bäst för Sverige i alla kategorier och inte bara en enda.
Vad menar du med ett riktigt parti?
Jag är på intet sätt involverad i PP, detta är första gången jag är inne på sidan så tro inte att jag säger detta på grund av politiskt färgade åsikter, men är PP inget riktigt parti? Kan du då vara snäll och förklara vad ett riktigt parti är?
Är ett riktigt parti ett parti som sitter i riksdagen? För det förstör ju isåfall hela iden med att nya partier skall kunna formas, inte sant?
Underminerar inte en särskiljning mellan ”riktiga” partier och andra partier hela det demokratiska samhället då man på så sätt nervärderar de politiska åsikter som partiet står för?
Hade varit väldigt kul att se ett svar på detta från den ursprungliga skribenten…
Enfrågeparti javisst! Men inte vilken fråga som helst. De andra partierna slåss om att få lägga tegelsten till tegelsten till det svenska 1984-bygget. Även om PP bara får ett enda sketet mandat i parlamentet i Bryssel så kan det bli en finne i röven för fransmän och andra som vill övervaka oss ända in i sängkammaren. Idag förtidsröstade jag på PP. Det känns bra.
Ett samhälle är något som ständigt förändras. Det demokratiska samhälle som vi sedan mitten av 1900-talet har vant oss vid kan lätt ta nya obehagliga riktningar om vi inte hela tiden är på vår vakt och försvarar våra konstitutionella rättigheter, som vi idag tar för givet.
Under 1900-talet vann fascismen, nationalsocialismen och kommunismen stora framgångar genom plötsliga och omvälvande maktövertagningar. Alla ganska snabba och oväntade händelser som få förutsåg förrän det var försent.
Om du studerar historien så kommer du att se att de stora omvälvningarna i vår civilisation oftast har inträffat under tider av instabilitet och som reaktion mot något. Det vi ser i dag är en sådan reaktion. Staten och den ekonomiska makten reagerar mot den nya frihet och det ökade inflytande som internet har inneburit för dagens medborgare. Kampen mot fildelningen är troligen bara ett svepskäl från makthavarna då det verkliga problemet är insikten att internet har blivit en maktfaktor i folkets tjänst. Maktens största rädsla är att förlora kontrollen, därför attackerar de dagens fria internet så de kan kväva de fria idéer och medvetanden som annars kan bli ett hot mot deras maktposition i samhället. Historien lär oss att när den etablerade makten känner sig hotad så har de en benägenhet att ta till våld och tvång för att få sin vilja igenom, det är naivt att tro något annat. För 10-15 år sedan var det nog ganska få som insåg vad internet skulle få för konsekvenser för samhället.
Ny teknik har alltid skapat nya villkor som vi på något sätt har varit tvungna att anpassa oss till, både på gott och ont. Internet skapade nya villkor som gjorde det möjligt att helt plötsligt kunna kommunicera med vem som helst, var som helst, inom loppet av några sekunder. Saker som tidigare var långsamma processer, kunde nu genomföras på nolltid. Man fick nya vänner som man aldrig skulle ha träffat annars. Världen hade krympt. Man fick plötsligt en chans att göra sin röst hörd på ett sätt som tidigare bara var förbehållet tidningar och tv och man fick möjlighet att organisera sig över nationsgränserna. Internet kommer att förändra samhället så som Gutenbergs boktryckarkonst gjorde på 1450-talet, fast snabbare och effektivare. Vi har långt ifrån sett slutet på vilka konsekvenser internet kommer att få på samhället. Internet är ett fantastiskt verktyg som kan användas för att skapa ett bättre och rättvisare samhälle, men om fel människor får kontrollen så kan det bli ett fruktansvärt vapen att underkuva människor med. Det är vi medborgare som bör få bestämma vilken väg internet skall ta och inte demokratins fiender.
Etablissemanget har sakta börjat inse vad internet håller på att utvecklas till och de gillar det inte. De stora företagen är ingenting att lita på när det gäller demokratiska värderingar, för dem är ekonomisk vinst det som prioriteras. Internet har blivit ett hot mot många etablerade maktstrukturer i samhället och därför försöker de (helst i det tysta för att slippa opposition), smyga in reglering efter reglering, sakta och säkert, tills det som vi idag kallar för ett öppet demokratiskt samhälle har förvandlats till ett slutet totalitärt samhälle där ingen längre vågar uttrycka sina åsikter öppet. Det är så de arbetar, genom små gradvisa förändringar som majoriteten inte märker tills förändringarna väcker dem genom att slå dem på käften, men då har man redan försovit sig och tåget har gått.
Demokratin segrade en gång i tiden men kan lika gärna förlora i framtiden. Maktens män vill inte bli utmanade och kommer att göra allt för att försvara sin makt över folket, och många av dem(bla Sarkozy och Berlusconi) ser idag faran med ett fritt internet. Alla gillar inte demokrati, glöm aldrig bort det. Ett fritt internet är en nödvändig förutsättning för en sann demokrati, därför måste vi motsätta oss alla regleringar som försöker inskränka den friheten. Annars bävar jag inför framtiden.
Du kallar PP för ett enfrågeparti men du missar att frågan/frågorna som PP har valt att fokusera sin kraft på utgör själva ”grundvalen” för ”rätten” att kunna driva alla övriga frågor. PP har ingen ambition att bilda någon egen regering utan har valt att försöka inta en vågmästarroll i riksdagen och europaparlamentet för att försvara och skydda de demokratiska värderingar som tydligt uttrycks i vår konstitution. Den senaste tidens lagändringar i vårt land och i övriga Europa visar tydligt att många av europas makthavare försöker skapa ett kontroll- och övervakningssamhälle med hjälp av internet. De etablerade partierna har visat att de inte tar denna fråga på fullt allvar, därför behövs det ett parti som PP som kan vara med och styra utvecklingen åt rätt håll.
PP slåss för de principiella grunder eller grundvalar som bör utgöra själva kärnan i en sann demokrati. Integritet, yttrandefrihet, mötesfrihet, rättssäkerhet och friheten att få dela kultur och idéer med sina vänner och bekanta är för mig några av demokratins självklara principer som bör ses som roten till det träd där övriga samhällsfrågor sedan grenar ut sig. De fyra första hörnstenarna i demokratin som jag nämnde i föregående mening har länge varit en självklarhet i vårt land, dessa principer måste även gälla på nätet och vi kan inte acceptera att vissa krafter i samhället vill inskränka dem bara för att nöjesindustrin inte har följt med i den tekniska utvecklingen. Om dessa hörnstenar faller så förlorar vi också vår rätt att påverka alla övriga frågor. Det är dessa principer som PP vill skydda och kämpa för.
Vilket är viktigast? Att nöjesindustrin får som de vill och vi förlorar vår integritet och frihet på nätet, eller att vi bevarar internet som det är och utvecklar det till ett verktyg som kontrolleras av folket i stället för staten och det ekonomiska etablissemanget? För mig är valet enkelt!
[quote=Anonym]Själv hoppas jag på omvändningen, att många ska bli klokare med åldern och senare rösta på ett riktigt parti efter att ha sympatiserat med PP i ungdomligt oförstånd.[/quote]
Vadan detta? Är du annonym?! Har du något att dölja? Jaså inte, men då så, då har du ju inget att frukta. Flytta på dig lite så jag kommer åt att kolla vad du verkligen tycker om faster Märtas kålstuvning nu. Vetu 1234 är en jäkligt dum pinkod på ditt bankkort…
som vanligt så vill de inte ta upp de heta frågorna och bjuder in S och M för att säga att de inte ska jaga någon för att sedan ha värsta storebror samhälle :p
haha! älskar det! VI RÖSTAR PÅ PP pga sådana typer som dig! bromsklossar för utvecklingen! när man kriminaliserar en hel generation och hotar att stänga av de från internet om de laddar in en film eller en sång, då har det GÅTT FÖR LÅNGT!! och alla de är överens! pengar framför allt! aliansen och (s). Och andra frågor kommer man säkert att utveckla sen! men det är viktigt att reagera när något sådant händer! och folket reagerar! förklara för era föräldrar vad som håller på och hända, många fattar inte vad denna ipred-lagen är! speciellt ni som inte har rösträtt! det är viktigt! nu har ni chansen! jag är så glad att det finns ett parti som man med GLÄDJE går och röstar på! KUL!
Japp, samma här. Jag har växt till mig, blivit klokare med åren och insett att PP är det enda rätta.
[QUOTE]Inskrivet av Anonym (ej verifierad) fre, 2009-05-22 14:59
Jag tycker det är jättebra att man inte ger utrymme för piratpartiet i tv. Tycker partiet rider på den våg av irritation över ipred och FRA som dragit övervårat land och framförallt bland ungdomar.
Jag tycker inte partiet på något sätt upplevs seriöst med nästan uteslutande politiskt oerfarna ungdomar på sin eu-lista. Och att man enbart jobbar med några få frågor är ju tragiskt… vad skulle hända om PP skulle få massa mandat i EP eller riksdagen? Sveriges vård, skola, företag etc. skulle inte få det så bra.
Jag hoppas svenska folket tar sitt förnuft till fånga och inser hur värdelöst det är att rösta på ett ”enfrågeparti” och att man istället kan vara seriös och engagera sig i befintliga partier med seriös politik på alla områden!
Är less på att PP utnyttjar opinionsläget till sin fördel!!! Antalet medlemmar t.ex…. hur mutar man så många till at gå med? Gratis medlemskap??
/ en som är less
[/QUOTE]
Hur skall man få politisk erfarenhet om man inte börjar någonstans?
Du låter lika korkad som de flesta arbetsgivarna gjorde ”igår” gör ”idag” och kankse även ”i morgon” för att göra en jämförelse: ”Du får inte jobba hos oss för du har inte tillräckligt med yrkeserfarenhet”.
Hur skall man få yrkeserfarenhet om man inte får jobb?
Är less på korkade idioter som dig, som inte tänker ett steg längre än näsan räcker. Om man inte börja med någonstans så kan man inte få erfarenhet heller.
Det är sådan människor [B]som dig[/B] som får extrem konservartister att framstå som extrem radikaler.
Hej på er!
Jag vill bara säga att ni gör ett kanon jobb PP. Jag kommer definitivt att rösta på er den 7:e juni, ni står för någonting som jag värderar högt.
Märkligt att PP inte fick va me, är de någon som skulle ha varit där så e de PP.
Dessutom vill jag tillägga;
att de övriga partiernas sanna ”jag” visas nu när frågan om fildelning blir allt viktigare, gu vilka hycklare. Först var de emot fildelningen och nu mot.
Att de nu ska tro att de ska få fler röster för att de (s,m, mm) ändrat sin åsikt om fildelning är ett önsketänkande från deras sida. jag skulle kunna jämföra det med att köpa sushi från en pizzeria. Pizzerian har inget med sushi o göra lika mycket som aliansen och sossarna har med att de är för fildelning. PP is the real deal. Ska göra allt va ja kan för att stödja er! Tack för att ni finns!
Jag tycker att ni är riktigt bra! Dom andra partierna klagar på pp för att de är så jävla gammalmodiga…. de fattar inte att världen går framåt, Och saken är att dom blir bara mer och mer rädda för att fler röstar på pp och då ska de hitta saker för att sänka pp… vad är det för jävla still väx upp, Det suger att jag inte kan rösta… men har sagt till mina föräldrar att rösta.
Jag tycker det är jättebra att man inte ger utrymme för piratpartiet i tv. Tycker partiet rider på den våg av irritation över ipred och FRA som dragit övervårat land och framförallt bland ungdomar.
Jag tycker inte partiet på något sätt upplevs seriöst med nästan uteslutande politiskt oerfarna ungdomar på sin eu-lista. Och att man enbart jobbar med några få frågor är ju tragiskt… vad skulle hända om PP skulle få massa mandat i EP eller riksdagen? Sveriges vård, skola, företag etc. skulle inte få det så bra.
Jag hoppas svenska folket tar sitt förnuft till fånga och inser hur värdelöst det är att rösta på ett ”enfrågeparti” och att man istället kan vara seriös och engagera sig i befintliga partier med seriös politik på alla områden!
Är less på att PP utnyttjar opinionsläget till sin fördel!!! Antalet medlemmar t.ex…. hur mutar man så många till at gå med? Gratis medlemskap??
/ en som är less
Fick svar att de inte ansåg att SVT hade gjort något fel.
/J
Frågan är bara vem det är som tjänar på upphovsrätten och på att göra fildelning olagligt. Skivbolagen är idag överflödiga, internet har tagit dess plats för att promota artister. Skapa bra musik och ryktet sprids och du blir känd, gör konserter och tjäna sedan dina pengar. Jag har två musiker till kompisar, den ena är för och den andra emot fildelning. Den som är emot anser att fildelning förstör musiken, han anser att mångfald inte ger kvalitet(wtf) eftersom när skivboalgen får styra så blir det mer koncentrerat kring vissa genres där det då blir enorm konkurrens. Därför blev beatles ett sånt bra band(bör tilläggas att han är uppväxt i en rikemansfamilj och bor i ett stort hus i kåbo i Uppsala). Han som är för fri nedladdning tycker att det är sjysst att kunna hitta så mkt olika musikgenres och älskar uppfinningar som myspace. Så gissa hur jag vart övertygad om att fildelning är bra. haha.
På samma sätt som sjuksköterskor blir miljonärer på sitt arbete, eller på samma sätt som för 70år sedan innan dupliceringsindustrin blev stor? Nej skämt åsido, du har en poäng låt oss införa ett storebrorsamhälle där vi övervakar alla medborgare, alltid och överallt för att behålla denna rätt. Det känns rimligt.
Skamligt att inte bjuda in PP till SLUTDEBATTEN! Hur mycket stöd ska man ha för att synas i SVT? Att ha med en föredetting som Junilistan men inte PP. Theres no emoticon for what I’m feeling!
Mitt mail:
Sitter i skrivande stund och kollar på Agenda: Partiledardebatt.
Det jag undrar är dock varför det fattas tre partier (Junilistan, Piratpartiet och Sverigedemokraterna). Är det ett sammanträffande att alla dessa partier samtidigt inte kunde ställa upp i dagens debattprogram?
Jag hoppas verkligen inte att ni:
1) Glömt att bjuda in dessa partier (ni kan omjöigt ha missat dessa, speciellt inte Piratpartiet med tanke på de senaste opinionsundersökningarna).
2) Valt att utesluta dessa partier från debatten då detta strider mot SVTs grundläggande värderingar. Jag väljer att citera er själva här ”det ska fortsätta att finnas television i Sverige som står fri från politiska påtryckningar och kommersiella krafter”.
Enligt ovan citat är SVTs uppdrag väldigt viktigt här. Så om det står till enligt 1), skäms! Om det står till enligt 2), tag plats i skamvrån och läs igenom en extra gång vad ni står för. Om det nu skulle vara så att alla tre ovan nämnda partier inte kunde delta så är det bara att beklaga och be er pusha dom lite extra nästa gång för att få en jämnställd debatt.
Deras svar:
Hej,
kvällens partiledardebatt är en allmänpolitisk debatt, som handlar om många olika frågor – inte enbart om EU. Det blir också i hög grad en debatt om t ex arbetslöshet och finanskris, som bara i vid mening kan sägas ha bäring på EU. Agenda har en tradition av att då och då ordna en allmänpolitisk debatt mellan riksdagens partiledare – detta är vårens debatt – och Piratpartiet, Sverigedemokraterna, Junilistan och FI är inte representerade i riksdagen. Kvällens debatt är en del av vår ordinarie bevakning av politiska frågor.
Piratpartiet med flera har däremot medverkat i flera andra Agendaprogram på sistone – och kommer säkerligen att göra det vid fler tillfällen.
Den 4 juni håller SVT sin stora slutdebatt inför EU-valet – då kommer samtliga partier som i dag är representerade i parlamentet att delta – dvs alla riksdagspartier plus Junilistan. FI kommer inte att delta, eftersom deras mandat är ett resultat av ett partibyte – en parlamentariker bytte helt enkelt parti.
SVTs grundprincip är den att bara partier som är representerade i respektive parlament deltar i slutdebatter. Det finns inga fastlagda regler för undantag från denna grundprincip – undantag har dock gjorts och SVT kan komma att göra fler undantag från denna grundprincip, då efter en egen självständig bedömning av läget.
Vänliga hälsningar,
Agendaredaktionen
Är det någon här som har ett bra förslag på hur upphovsmän ska kunna leva på sitt skapande i framtiden?
Känns skönt att man inte sponsrar SVT om de ändå inte jobbar för demokrati.
Blir nog 10 år till utan TV-licens.
Ring tv och prata med dem ananrs anmäl dem.
Eller snarare gör en kollektiv anmälan.
Vad sägs om alla partimedlemmarna anmäler tillsammans ?
Gör dom inget då även partierna själva har dom mycket tydligt visat vart dom str i demokratifrågor och du förtjänar dom drivas ut i riksdagen.
Har ni sett metro idag om den nya domaren.?
Vilket jävla skämt alltså det är så man baxnar.
http://www.metro.se/se/article/tt/2009/05/19/fildelningweb/
Sen har dom mage och kalla PP för brotsslingar, undrar vilka det är som är brottslingarna, tycker det framgår ganska tydligt.
Så om vi inte får delta i politiken fastän siffrorna är rätt tycker jag lösningen är revolution eller bränna ner tv huset.
Sorry, bara skämtade lite. Tråkig debatt btw.
Hur vet man att ett land arbetar för folkets bästa och vilja?
CIA håller på ordnar ett kuppförsök eller lönnmord
Kommer inte hända så länge Alliansen och Socialdemokraterna arbetar åt utländska intressen. Vore jag konspiratoriskt lagd skulle jag säga internationella affärsmän.
Grattis, du har precis rättfärdigat kroppsstraff. Dvs, att tex dina barn får en käftsmäll när de är uppkäftiga. Duktigt gjort dumskalle.
Att gå mot rött är en potentiell trafikolycka då.
Ålder är absolut ingen garanti för någonting.
För övrigt är det ganska o-klokt likställa klokhet (pun intended, ursäkta det otradionella ordvalen) med att välja bort PP, till förmån till något av de förlegade förmyndarpartierna, som upprepade gånger visat att vallöften bara är lögner och att de inte alls representerar folkets vilja utan snarare är en slags oligarki, där båda ”sidor” är precis lika intresserade av att styra och kontrollera folket. Den politiska klassen.
Jag har fortfarande inte fattat exakt varför det måste stiftas en massa lagar dag ut och dag in. Vad exakt var det med internet som inte fungerade som det skulle? Barnporr? Vi har redan lagar mot barnporr.
Sverige liksom i princip alla andra demokratier är bara skalbolag åt storföretagens lobbyister. Om något fungerar bra, är öppet och rättvist mot gemene man måste det omedelbart reguleras. Vi lider av någon slags ”If it’s working, break it” syndrom.
Gamla spel kan antingen köpas begagnat på exempelvis Tradera eller nedladdningsköpas till exempelvis Virtual Console på Wii.
Och det fick till följd att debatten blev olidligt tråkig. Det var inte många minuter i sträck som jag stod ut att lyssna.
eller ifall man har en syn på lag och rätt som passar på 2000-talet eller mer i 600-talets Saudiarabien…
Okej, vid att kapa fildelarnas fingrar går din gräns alltså. Min och många andras gräns går långt mycket tidigare, men det beror väl på vilken människosyn man är uppfostrad till.
Nej, jag röstade i ungdomligt (nåja något ungdomligare?) oförstånd på (M) i förra valet, det gör jag inte om förrän de förlorat sitt oförstånd och ändrat politik så den mer liknar PPs
Främst i demokrati och integritetsfrågor (tillåten fildelning vore en bonus, men ett krav är ingen privatpolis och ingen registrering på vem man pratar med (-ipred och -datalagringsdirektiv med andra ord)