Ja, dom får låga ersättningar från skivbolagen ca: 10% av intäkterna från försäljningen.
Och nu är det faktiskt så att folket har verktygen i sina hem för att kunna kopiera och dela med sig.
Folk har alltid kopierat/tagit efter och delat med sig i den mån det går oavsett vad det är.
Men du ser inte modebranschen tar ut ( kassettavgift ) på nål, tråd och tyg eller symaskiner tex.
Men skitsamma, artister/författare kan faktiskt leva på andrahandsmarknaden ifrån fildelningen utan mellanhänder.
Den digitala marknaden handlar inte om exemplarförsäljning, den handlar om att skapa en samlingsplats för människor och där ge kunderna en anledning att köpa produkten, även om den redan fildelas.
gastlind skrev:
Felaktig utgångspunkt:
* Artister ska ha rätt att kräva betalning för styckframställning av sina alster.
Korrekt utgångspunkt:
* Artister ska ha möjlighet att ha som yrke att producera immateria.
Med modern teknik är dessa båda utgångspunkter helt olika som jag ska försöka illustrera.
Du förutsätter att artisten överhuvudtaget ska ha rätt att få ersättning för ett arbete man redan utfört om det ej behövs tillföras några extra resurser eller någon extra arbetskraft för att nyttja. Är det ens rimligt?
Det grundläggande felet de flesta gör i denna debatten är att utgå från att det är önskvärt att se immateria (digital information) som något man bör kunna/ska kunna _äga_ och kontrollera distribution av när _själva spridningen_ för de flesta tillämpningar blivit helt gratis.
Det som har något värde idag är i själva verket _nyskapandet av immateria_ (tjänsten att skapa immateria), inte att kunna ta betalt för det som redan skapats. Att få betalt för ett arbete man redan gjort ger inget incentiv att fortsätta skapa, eller hur?
Efterfrågan på _nyskapande_ av kultur kommer även i framtiden att vara hög. Det enda som behövs är lite nytänkande vad det gäller _hur_ det faktiskt är okej och önskvärt att bedriva företagande på internet.
Alla grundstolpar för utveckling av sådan programvara & infrastruktur finns redan på plats. Det enda som behövs är entreprenörer och riskfinansbolag modiga nog att utmana den gamla industrin.
Anonym skrev:
Tillägg. Enligt Sifos väljarbarometer i Augusti 2009 så hade SD 4.2% och Övriga, där PP ingår som en del tillsammans med FI, Kalle-Ankapartiet och Fantomen m.fl. hade tillsammans 2.5%
Anonym skrev:
Antipiratbyrån är ju ändå grundad för att motverka illegal verksamhet, i enlighet med våra lagar. Att då bilda ett namn som heter Piratpartiet anspelar ju då på laglöshet. Det är inget fel att vilja ändra lagarna, det är en helt naturlig process. Men faktum kvarstår – majoriteten av medlemmarna är också det för att de vill fortsätta med nedladdning för att slippa betala för sig – alltså vill de antingen kunna fortsätta illegalt utan att bli upptäckta eller möjligen legalt efter lagändring.
Partiets benämning kan då uppfattas som ett starkt varumärke inom snyltarfalangen men knappast bland den breda majoritet av svenskar som tycker att man ska betala för sig. Enligt senaste opinionsundersökningen inför kommande riksdagsval hade SD c:a 3% av rösterna, övriga partier utanför regeringspartierna hade ungefär lika mycket. Totalt sett mycket mindre än 3% av sveriges befolkning kan just nu alltså tänka sig att rösta på PP, det säger en hel del om hur den breda majoriteten uppfattar varumärket.
Anonym skrev:
Får artisterna skamligt låga ersättningar? Ja det är ju bl.a. kritiken mot de nya kanalerna som Spotify. Men betänk att via illegal fildelning så får artisten följande ersättning:
NOLL
Bättre?
gastlind skrev:
Det är frågor om ett informationssamhälle som är kompatibelt med grundläggande demokratiska fri- och rättigheter som är våra kärnfrågor.
Demokrati och medborgarrätt som vi ser det kan idag inte samexistera med immaterialrätter som ger en exklusiv ensamrätt till distribution. Då måste immaterialrätterna helt enkelt ta ett steg tillbaks. Allt annat vore att betala de giriga upphovsrättsmupparnas inkomster med din och min rätt till ett privatliv och rätten till en ocensurerad privat kommunikation.
Snylta är å andra sidan något som upphovsrättsbolagen med sina förlegade marknadsmodeller gör – på de som _verkligen_ skapar immaterian. Artisterna får skamligt låga andelar av kakan för att förlegade distributionsmodeller med massvis av arbetstillfällen som inte längre behövs sitter som en stor slempropp i vägen för att de riktiga upphovsmännen ska kunna få en skälig lön för mödan!
Anonym skrev:
GO GO GO
Grå skrev:
Även om Piratpartiet egentligen inte har något gemensamt med verkliga pirater så finns det ändå för den insatta en hel del intressant.
Under renässansen fanns det stora handelsbolag med monopol på vissa handelsrutter och/eller varor. De som bröt mot detta monopol fick benämningen ”privateers” (betyder ungefär ”privatidgare”), ett ord som senare förvandskades till ”pirates” (och ”pirater”). Det är sant att en del av dessa också ägnade sig åt sjöröveri, men faktiskt inte i större utsträckning än fiskare och handelsfartyg.
Dessa pirater kom faktiskt att utveckla en slags demokrati ombord på sina skepp, något som var en stark konstrast mot de tyranniskt styrda handelsskeppen och de statliga flottorna. Trots gängse uppfattning utsåg piraterna nästan alltid sina befälhavare genom allmänna och lika val, och kunde också avsätta dem på samma sätt. Fartygets regelverk stod över kaptenen och kvartersmästaren, på samma sätt som en lag idag förväntas stå över en regering.
Benämningen kom senare också att användas om dem som trotsade kyrkans kunskapsmonopol, boktryckargillets bokmonopol, radiomonopolet, och senare även om de som kopierade musik och film med kassettband och videoband, och de som kopierade dataprogram.
I Sverige grundades senare Antipiratbyrån, som fick stå oemotsagt ända tills grundandet av Piratbyrån. Ur denna sprang The Pirate Bay, liksom tankarna på att starta Piratpartiet, även om detta kom att grundas hel oberoende.
kras skrev:
Du får lov att acceptera att det finns åtminstone två helt skilda definitioner av pirater nuförtiden. Den du typen du inleder ditt inlägg med går inte att applicera på Piratpartiet hur mycket du än skulle vilja. Vidare finns det inget som säger att partiet skulle behöva byta namn för att driva upphovsrättsfrågor. Tvärtom tycker jag att Piratpartiet har ett väldigt starkt varumärke som bara förstärks i takt med att piratrörelsen växer sig allt starkare och nya partier bildas runtom i världen.
Slutligen så tycker jag att du är helt fel ute när du påstår att majoriteten av medlemmarna är ”ute efter att slippa betala för sig”. Detsamma när du påstår att ”Snyltarpartiet” hade varit ett rättvist namn på partiet.
Anonym skrev:
Piratrörelsen? Det finns inget positivt med pirater, de skövlar, våldtar och mördar. Sett för mycket på Pirates of the Caribbean? Är det frågor om upphovsrätt man brinner för så borde man se om sitt varumärke och byta namn på partiet. Nej just det ja, majoriteten är ju mest ute efter att slippa betala för sig när de konsumerar musik och film. Piratpartiet låter ju faktiskt bättre än Snyltarpartiet även om det hade varit ett betydligt mer rättvisande namn.
Anonym skrev:
antal röster ja, inte procent
Anonym skrev:
Piratpartiet fick väl fler röster i EU-valet i Tyskland än i Sverige? eller minns jag fel?
Anonym skrev:
Ja, två procent i Tyskland är en väldig massa människor. Onekligen en positiv överraskning för mig.
gastlind skrev:
Oj, fel av mig! Inget www utan bara http://rickfalkvinge.se dock verkar det som att jag blir automatiskt redirectad till rätt ställe om jag råkar skriva in www. före…
Det står under ”Deutschland” i tidningen och jag kan ej hitta referens till någon specifik delstat – så jag antar att undersökningen är gjord på nationell nivå. =)
Anonym skrev:
över hela tyskland eller bara i den specifika staten (minns inte vilken det var) som det rapporterades från innan?
Om det är över hela tyskland är det fantastiska nyheter. Kan du ge en länk?
gastlind skrev:
Japp. Hejaheja! Och heja Tyskland där vi har börjats synas i opinionsundersökningar (ca 2%) :o]
Kommentarer
Ja, dom får låga ersättningar från skivbolagen ca: 10% av intäkterna från försäljningen.
Och nu är det faktiskt så att folket har verktygen i sina hem för att kunna kopiera och dela med sig.
Folk har alltid kopierat/tagit efter och delat med sig i den mån det går oavsett vad det är.
Men du ser inte modebranschen tar ut ( kassettavgift ) på nål, tråd och tyg eller symaskiner tex.
Men skitsamma, artister/författare kan faktiskt leva på andrahandsmarknaden ifrån fildelningen utan mellanhänder.
Den digitala marknaden handlar inte om exemplarförsäljning, den handlar om att skapa en samlingsplats för människor och där ge kunderna en anledning att köpa produkten, även om den redan fildelas.
Felaktig utgångspunkt:
* Artister ska ha rätt att kräva betalning för styckframställning av sina alster.
Korrekt utgångspunkt:
* Artister ska ha möjlighet att ha som yrke att producera immateria.
Med modern teknik är dessa båda utgångspunkter helt olika som jag ska försöka illustrera.
Du förutsätter att artisten överhuvudtaget ska ha rätt att få ersättning för ett arbete man redan utfört om det ej behövs tillföras några extra resurser eller någon extra arbetskraft för att nyttja. Är det ens rimligt?
Det grundläggande felet de flesta gör i denna debatten är att utgå från att det är önskvärt att se immateria (digital information) som något man bör kunna/ska kunna _äga_ och kontrollera distribution av när _själva spridningen_ för de flesta tillämpningar blivit helt gratis.
Det som har något värde idag är i själva verket _nyskapandet av immateria_ (tjänsten att skapa immateria), inte att kunna ta betalt för det som redan skapats. Att få betalt för ett arbete man redan gjort ger inget incentiv att fortsätta skapa, eller hur?
Efterfrågan på _nyskapande_ av kultur kommer även i framtiden att vara hög. Det enda som behövs är lite nytänkande vad det gäller _hur_ det faktiskt är okej och önskvärt att bedriva företagande på internet.
Alla grundstolpar för utveckling av sådan programvara & infrastruktur finns redan på plats. Det enda som behövs är entreprenörer och riskfinansbolag modiga nog att utmana den gamla industrin.
Tillägg. Enligt Sifos väljarbarometer i Augusti 2009 så hade SD 4.2% och Övriga, där PP ingår som en del tillsammans med FI, Kalle-Ankapartiet och Fantomen m.fl. hade tillsammans 2.5%
Antipiratbyrån är ju ändå grundad för att motverka illegal verksamhet, i enlighet med våra lagar. Att då bilda ett namn som heter Piratpartiet anspelar ju då på laglöshet. Det är inget fel att vilja ändra lagarna, det är en helt naturlig process. Men faktum kvarstår – majoriteten av medlemmarna är också det för att de vill fortsätta med nedladdning för att slippa betala för sig – alltså vill de antingen kunna fortsätta illegalt utan att bli upptäckta eller möjligen legalt efter lagändring.
Partiets benämning kan då uppfattas som ett starkt varumärke inom snyltarfalangen men knappast bland den breda majoritet av svenskar som tycker att man ska betala för sig. Enligt senaste opinionsundersökningen inför kommande riksdagsval hade SD c:a 3% av rösterna, övriga partier utanför regeringspartierna hade ungefär lika mycket. Totalt sett mycket mindre än 3% av sveriges befolkning kan just nu alltså tänka sig att rösta på PP, det säger en hel del om hur den breda majoriteten uppfattar varumärket.
Får artisterna skamligt låga ersättningar? Ja det är ju bl.a. kritiken mot de nya kanalerna som Spotify. Men betänk att via illegal fildelning så får artisten följande ersättning:
NOLL
Bättre?
Det är frågor om ett informationssamhälle som är kompatibelt med grundläggande demokratiska fri- och rättigheter som är våra kärnfrågor.
Demokrati och medborgarrätt som vi ser det kan idag inte samexistera med immaterialrätter som ger en exklusiv ensamrätt till distribution. Då måste immaterialrätterna helt enkelt ta ett steg tillbaks. Allt annat vore att betala de giriga upphovsrättsmupparnas inkomster med din och min rätt till ett privatliv och rätten till en ocensurerad privat kommunikation.
Snylta är å andra sidan något som upphovsrättsbolagen med sina förlegade marknadsmodeller gör – på de som _verkligen_ skapar immaterian. Artisterna får skamligt låga andelar av kakan för att förlegade distributionsmodeller med massvis av arbetstillfällen som inte längre behövs sitter som en stor slempropp i vägen för att de riktiga upphovsmännen ska kunna få en skälig lön för mödan!
GO GO GO
Även om Piratpartiet egentligen inte har något gemensamt med verkliga pirater så finns det ändå för den insatta en hel del intressant.
Under renässansen fanns det stora handelsbolag med monopol på vissa handelsrutter och/eller varor. De som bröt mot detta monopol fick benämningen ”privateers” (betyder ungefär ”privatidgare”), ett ord som senare förvandskades till ”pirates” (och ”pirater”). Det är sant att en del av dessa också ägnade sig åt sjöröveri, men faktiskt inte i större utsträckning än fiskare och handelsfartyg.
Dessa pirater kom faktiskt att utveckla en slags demokrati ombord på sina skepp, något som var en stark konstrast mot de tyranniskt styrda handelsskeppen och de statliga flottorna. Trots gängse uppfattning utsåg piraterna nästan alltid sina befälhavare genom allmänna och lika val, och kunde också avsätta dem på samma sätt. Fartygets regelverk stod över kaptenen och kvartersmästaren, på samma sätt som en lag idag förväntas stå över en regering.
Benämningen kom senare också att användas om dem som trotsade kyrkans kunskapsmonopol, boktryckargillets bokmonopol, radiomonopolet, och senare även om de som kopierade musik och film med kassettband och videoband, och de som kopierade dataprogram.
I Sverige grundades senare Antipiratbyrån, som fick stå oemotsagt ända tills grundandet av Piratbyrån. Ur denna sprang The Pirate Bay, liksom tankarna på att starta Piratpartiet, även om detta kom att grundas hel oberoende.
Du får lov att acceptera att det finns åtminstone två helt skilda definitioner av pirater nuförtiden. Den du typen du inleder ditt inlägg med går inte att applicera på Piratpartiet hur mycket du än skulle vilja. Vidare finns det inget som säger att partiet skulle behöva byta namn för att driva upphovsrättsfrågor. Tvärtom tycker jag att Piratpartiet har ett väldigt starkt varumärke som bara förstärks i takt med att piratrörelsen växer sig allt starkare och nya partier bildas runtom i världen.
Slutligen så tycker jag att du är helt fel ute när du påstår att majoriteten av medlemmarna är ”ute efter att slippa betala för sig”. Detsamma när du påstår att ”Snyltarpartiet” hade varit ett rättvist namn på partiet.
Piratrörelsen? Det finns inget positivt med pirater, de skövlar, våldtar och mördar. Sett för mycket på Pirates of the Caribbean? Är det frågor om upphovsrätt man brinner för så borde man se om sitt varumärke och byta namn på partiet. Nej just det ja, majoriteten är ju mest ute efter att slippa betala för sig när de konsumerar musik och film. Piratpartiet låter ju faktiskt bättre än Snyltarpartiet även om det hade varit ett betydligt mer rättvisande namn.
antal röster ja, inte procent
Piratpartiet fick väl fler röster i EU-valet i Tyskland än i Sverige? eller minns jag fel?
Ja, två procent i Tyskland är en väldig massa människor. Onekligen en positiv överraskning för mig.
Oj, fel av mig! Inget www utan bara http://rickfalkvinge.se dock verkar det som att jag blir automatiskt redirectad till rätt ställe om jag råkar skriva in www. före…
Rick har skrivit om det på sin blogg http://www.rickfalkvinge.se
Själva nättidningens grafik:
http://www.handelsblatt.com/politik/deutschland/was-die-exklusive-handelsblatt-umfrage-zeigt;2443558;2
Det står under ”Deutschland” i tidningen och jag kan ej hitta referens till någon specifik delstat – så jag antar att undersökningen är gjord på nationell nivå. =)
över hela tyskland eller bara i den specifika staten (minns inte vilken det var) som det rapporterades från innan?
Om det är över hela tyskland är det fantastiska nyheter. Kan du ge en länk?
Japp. Hejaheja! Och heja Tyskland där vi har börjats synas i opinionsundersökningar (ca 2%) :o]
Heja Finland =)