Påminnelse: Medlemsmötet återupptas fredag 3:e dec klockan 18:00

Piratpartiets medlemsmöte som skulle hållas helgen 29-31 oktober beslutade under lördagen att ajournera sig, ta en paus, och ska återupptas nu på fredag den 3:e december. Längre ner finns förslag till tidsplan.

Alla medlemmar är välkomna att delta och varje person som varit medlem i partiet i minst två månader har en röst. Mötet äger rum under hela helgen, med eventuell förlängning om val ska hållas, för att ge utrymme för diskussioner och tydliga intervall då omröstning sker. Tanken är att man inte ska behöva närvara hela tiden, utan kunna delta i de punkter man är intresserad av.

Ärenden
Det första mötet kommer ta ställning till är om mötet fortfarande vill ha samma personer som leder mötet. En uppdaterad tidsplan kommer också att antas under fredagen.

Mötet valde att ajournera sig under pågående votering om övergångsreglerna för den nya stadgans införande och vi kommer därmed att öppna upp för diskussion igen i den frågan. Det är också möjligt att komma med nya förslag till övergångsregler. Därefter kommer en ny votering om övergångsreglerna att hållas.
Observera alltså att den tidigare voteringen om övergångsregler avbröts och att resultatet från den inte gäller. Du som redan röstat i den votering om övergångsregler som var tidigare måste alltså rösta igen på nytt i den nya voteringen!

Efter att mötet beslutat vilka övergångsregler som ska gälla vid den nya stadgans införande kommer mötet ta ställning till ifall det vill anta den nya stadgan i en andra läsning. En andra läsning innebär att mötet ska upprepa årsmötets beslut i våras om att anta den nya stadgan och inga ändringar kan därför göras av det förslag som ligger.

Godkänns stadgans andra läsning kan den nya stadgan träda i kraft i enlighet med de beslutade övergångsreglerna. Det är först i detta skedet som vi med säkerhet vet om val ska hållas på mötet eller inte.


Tidsplanen
Mötespresidiet har tagit fram ett förslag till tidsplan som innebär att mötet kommer förlängas till och med torsdag den 9:e december om val ska hållas. Ska inga val hållas avslutas mötet på söndag kväll klockan 21:30.

Förslag till tidsplan för det fortsatta mötet:

Fredag 3:e december
18:00 – 21:00 Diskussion om fortsatt förtroende för mötespresidiet
18:00 – 21:00 Diskussion om uppdaterade tidsplanen för mötet
18:00 – 23:59 Diskussion om övergångsregler för den nya stadgans införande

21:30 – 23:59 Votering om fortsatt förtroende för mötespresidiet
21:30 – 23:59 Votering om uppdaterade tidsplanen för mötet

Lördag 4:e december
00:30 – 23:00 Votering om övergångsregler för införandet av de nya stadgarna
00:30 – 23:59 Diskussion om den nya stadgans andra läsning

Söndag 5:e december
00:30 – 21:00 Votering: Andra läsningen av de nya stadgarna
21:30 Mötet avslutas, om inte val ska hållas

Ska val hållas kommer mötestiden att förlängas fram till torsdag 9:e december klockan 20:30 och nedanstående tidsplan träder då i kraft.
Måndag 6/12 kl 20:30: Sluttid för nominering till de val som ska hållas
Tisdag 7/12 kl 20:30: Sluttid för diskussion om nomineringar till val
Tisdag 7/12 kl 21:00: Val till förtroendeposter startar
Torsdag 9/12 kl 20:00: Voteringar stänger
Torsdag 9/12 kl 20:30: Mötet avslutas


Eventuella val
För att förbereda inför de eventuella valen har alla medlemmar rätt att nominera personer till de poster som kan komma att väljas, enligt den nya stadgan. Dessa är:

Styrelse: 1 st sammankallande på ett år och 5 st styrelseledamöter på tre år.
Valberedning: 1 st sammankallande på ett år och 6 st ledamöter på ett till två år. (Hur länge beror på besluten om övergångsregler).
Revisorer: 2 st med var sin personlig ersättare. Alla med ettårigt mandat.
Mötespresidium: 1 st mötesordförande och 6 st rangordnade vice mötesordförande

För att en person ska vara valbar krävs det att den är medlem i partiet, med undantag av revisorerna som inte omfattas av detta krav. Nomineringar sker i forumet. Se här för mer information om hur nominering går till.

Valberedningen har meddelat att den, på grund av valens eventuella tidigareläggning i år, inte hinner få klart några förslag i tid för mötet och styrelsen föreslår därför mötet att samtliga personval skjuts upp ifall den andra läsningen av nya stadgan bifalles av mötet. Se här för mer information.


Var finns informationen?
Möteshandlingar kommer publiceras löpande i forumet. Så ta gärna för vana att titta in där då och då under mötets gång för att se vad som händer.

I ett försök att göra mötet lättöverskådligt har vi i mötespresidiet skapat en mindmap över mötesforumet. Den återfinns här. (Mindmappen är flashbaserad. För de som inte har flash finns också en enklare variant i HTML.) I mån av tid kommer mindmappen att uppdateras under mötets gång.

Förklaringar till mindmappen:

Normal text innebär att det rör sig om en forumsdel.
Kursiv text innebär att det rör sig om mötestrådar.
Röd kursiv text innebär att det är trådar som kan skapas av mötesdeltagarna.
Bredvid de flesta namnen på forumdelar eller trådar finns en liten ikon. Denna ikon är en länk till den tråden eller forumdelen på mötet.


Så här gör du som medlem i Piratpartiet för att medverka på medlemsmötet:

1. Registrera dig på forumet
Du får inte automatiskt ett forumkonto som medlem utan behöver själv registrera dig. Du kan välja vilket namn du vill, det måste inte vara ditt eget.

2. Bekräfta forumkontot
Du får ett mail skickat till den e-postadressen du uppgett. Verifiera forumkontot genom att klicka på länken i det mailet.

3. Låt forumet veta att du är partimedlem
För att kunna delta i mötet måste forumet få veta att du faktiskt är medlem i Piratpartiet.
Logga in på den här sidan på PirateWeb. I rutan "Forum Handle" ska du ange det användarnamn du har på forumet, klicka på Spara.
Lösenord till PirateWeb valde du när du blev medlem i Piratpartiet, du kan få ett nytt genom funktionen glömt lösenord, eller genom att skriva till medlemsservice@piratpartiet.se.

4. Logga in och delta i mötet
Mötet sker i den här forumdelen.

Efter ovanstående steg behöver du vara inloggad på forumet för att kunna delta i diskussioner och omröstningar. Om du får problem kan du prata med Piratpartiets supportchatt eller skriva till medlemsservice@piratpartiet.se.

Har du några frågor? Du når oss i mötespresidiet genom att maila motespresidiet@piratpartiet.se.

Väl mött på medlemsmötet!

Mötespresidiet

Kommentarer

Inga kommentarer.

Lämna kommentar