Anna Troberg, Piratpartiets nya partiledare har frågat mig om jag har lust att sitta med i ledningsgruppen för att jobba med partiets interna kommunikation, vilket jag med glädje (blandat med nervositet) accepterat. Det är inte så konstigt att hon frågar mig om det, många har de samtal varit då både hon och jag stött och blött idéer och funderat kring hur man löser de kommunikativa trösklar som partiet stött på hittills.
Till exempel så gör ganska många ganska mycket som vi inte märker av. Att flera dessutom uppfinner samma hjul på olika ställen har varit lite av en frustration och till och med ibland lett till att saker och ting avstannat i onödan. Ibland landar saker dessutom mellan stolar för inte alla vet vem som egentligen har ansvar för vad.
Den interna kommunikationen behöver lyftas och synliggöras i mycket större utsträckning. Det behövs fler snitslade banor, samtidigt som vi vårdar kraften av att folk ska kunna ta egna initiativ. Jag tänker att min gamla idé som jag skrev om innan valet, om ett politiskt community, kommer att vara behjälpligt i en sån utveckling.
Jag vidhåller att även om vi misslyckades i riksdagsvalet så är arbetet Piratpartiet utför ovärderligt. Inte bara när det handlar om de politiska sakfrågorna utan också för hur själva arbetet utförs.
Vi har chansen att etablera helt nya sätt att verka politiskt och jag upplever det som att det är lite av en skyldighet till och med, att försöka få igång en sådan. Nu ska jag inte försöka framhålla mig själv som att ha svar på alla såna problem, men vissa saker hoppas jag kunna dra igång för att vi så småningom ska kunna hjälpas åt att hitta lösningarna enklare.
Konkret, tänker jag mig att jag ska ta tag i följande:
1. Lyfta vad som sker i partiet. Jag tänkte mig ha löpande kontakter med alla ledare runt om i Sverige, försöka sätta upp olika deadlines för inrapportering till mig. För aktiviteter som föreläsningar, flygbladsutdelningar, diskussionsämnen på fikor, vem som fyller jämnt — högt och lågt, vad pratar vi om likväl som vad gör vi och inte minst vad vill vi göra lokalt. Detta kommer jag att skriva om här på partiets hemsida, mer eller mindre regelbundet. Det handlar helt enkelt om intern kommunikation och lyfta olika initiativ, inte överdrivet pretentiöst och som har fördelen att vara värdefull extern kommunikation också. Här ingår också en plan om att sätta ihop en riktig webbredaktion och det finns viss chans att även hemsidan får sig en genomkörare.
2. Varumärkesvård. Vad behöver vi göra för att stärka det, har vi samma uppfattning om vårt varumärke som andra har, värdesätter vi rätt grejer, lyfter vi det vi behöver lyfta? Ett ganska omfattande arbete jag ingalunda kan genomföra själv och behöver ta fram konkreta hjälpmedel som vi kan arbeta efter. Det här innebär t.ex. att jag kommer att ha ganska täta kontakter med bl.a. media- och kampanjgruppen. Exempelvis, för att fundera över konsekvent partispråk och inte minst försöka ha nån koll på om saker vi säger förstås, så som vi avser det att betyda. Även när det handlar om att lägga upp strategier för event och eventuella PR-kampanjer, osv.
3. Börja bygga ett politiskt community. Två sidor behöver tacklas, det ena de tekniska förutsättningarna och det andra behoven som finns för politiskt byggande. Här ser Diaspora ganska hoppfullt ut att använda sig av som teknisk grund, exempelvis, det finns kanske rent av andra. Önskelista på "minstaläge" för att starta ett sådant community och sen hitta folk som är intresserade av att bygga det tekniskt. I detta måste alltså presumtiva användare få ett ord med i laget. Hur långt ska man gå, vad för slags behov behöver communityt fylla, osv. Jag tänkte mig börja med nån slags kravspec jag arbetar fram tillsammans med intresserade och tar det därifrån. Vi behöver i vilket fall som helst lyfta ut vårt arbete mer från mer eller mindre spontanskapade kluster som kan finnas var som helst och synliggöra dessa mer, som förhoppningvis även sporrar till mer aktivism.
Som ni ser är det lite olika tidsaspekter på vad som kan åtgärdas. Den första punkten är något jag avser dra igång omedelbart, den sista är svårare att sätta en reell deadline på. Allt jag gör är dessutom avhängigt av hur kul ni andra tycker det är att bidra.
Antagligen kommer jag att behöva formulera om vissa mål och avsikter så att det bättre passar de som de här sakerna är tänkta att hjälpa, varefter vi jobbar framåt. Inget är etsat i sten, med andra ord, och feedback är välkommet, likväl hojt från volontärer som upplever sig kunna hjälpa till på ett eller annat sätt.
Jag återkommer med mer specifika projektbeskrivningar framöver eftersom jag avser att arbeta projektbundet i så lång utsträckning det går. I det arbetet kommer jag att behöva projektledare exempelvis, som roddar i praktiska saker som måste genomföras. Ett projekt har fördelen att ha en början, mitten och slut, vilket kan vara värdefullt för de som har energi och möjlighet till punktinsatser och vill slippa engagera sig på obestämd tid, t.ex.
Inte helt enkla grejer, men det ska bli riktigt spännande att försöka få ihop nåt bra!
//emma
Kommentarer
Jag har sagt det tidigare: Det vore bra om man hade en kommunikationshierarki där var och en hade EN person att vända sig till uppåt i partiet (och garanteras respons av i alla frågor) och ett ansvar för TIO personer nedåt (som alltså garanteras respons av dig).
Detta skulle åtminstone göra mig mer intresserad av att komma med ideer och förslag kring partifrågorna.
This is a longchamp brand. It’s very fashion longchamp bags.It can give people so happy.It sales very much.The logchamp sale very hots.The priceis 100.The logchamp bags is an vary bigbag.