Jag heter Mikke Svensson och har blivit utsedd till Piratpartiets Kampanjledare. Jag har en bakgrund inom PP som valkretsledare i Kalmar Län och aktiv medlem från 2006. Inför EU-valet 2009 organiserade jag en uppmärksammad demonstration mot Ipred-lagen (och FRA-lagen) som vi döpte till "Stoppa Iprediotin".
Inför riksdagsvalet 2010, då jag ingick i kampanjgruppen, så skrev jag tillsammans med gruppen Mad Cranium och Göran Widham en kampanjlåt som heter Vote4Pirate. Tillsammans med David Radszuweit producerade vi en musikvideo av Vote4Pirate som, till vår glädje, accepterades som kampanjvideo. Privat så har jag sysslat med musik och musikinspelning sen 1980. Under hela 1990-talet så jobbade jag med reklamradiojinglar och det fick jag nytta av under valkampanjen i riksdagsvalet 2010 då jag producerade att antal uppskattade "Storebror"-jinglar .
Huvuduppgifter:
Under 2010 så hade kampanjgruppen ansvar för hela kedjan från kampanjstrategi, idéer, framtagning av material och organisation att få ut kampanjmaterialet bland väljarna. Detta har nu ändrats så att kommunikationsgruppen tar hand om det mer strategiska arbetet och kampanjgruppen det mer praktiska. Kommunikationsgruppen och kampanjgruppen har ett mycket nära samarbete. Därför kommer i praktiken kampanjgruppen att vara delaktiga även i idéframtagning.
Kampanjgruppens huvudsakliga uppgifter under 2011 är att föra ut de kampanjidéer som kommunikationsgruppen och ledningen beslutat om. Egna mindre kampanjer, i linje med kommunikationsgruppens strategiska beslut ska också initieras. För att lyckas med detta behövs aktivister.
Att stödja aktivisterna är en av kampanjgruppens viktigare uppgifter. Fler aktivister behövs alltid och kampanjgruppen har som ständigt mål att locka fler att aktivera sig inom partiet. Piratpartiet behöver synas vid viktiga events som Dreamhack, Pridefestivalen och Almedalsveckan. Kampanjgruppen hjälper till med detta. Våra kanaler på sociala medier, Facebook, Twitter, bloggar och Youtube, är också viktiga att hålla levande och utveckla. Det arbetet pågår löpande och är prioriterat. Kampanjgruppens blogg och medlemsutskick är fortsatt viktiga i kommunikationen med aktivister beträffande stundande kampanjer och event.
Vad händer 2011:
Under 2011 kommer vi att fortsätta att snickra på kampanjorganisationen inom partiet och lägga en långsiktig grund för framtida framgångsrikt kampanjarbete. För att lyckas med detta behöver vi samla kompetens inom textförfattande, animering, bildhantering, filmhantering och musikkomponerande, ljudinspelning. Det behövs människor som har erfarenhet av att jobba med respektive område och som har färdigheter som de vill låna ut till partiet.
Kampanjgruppen kommer att göra en drive senare i vår där vi söker efter arbetsvilliga och idérika pirater med specifik kompetens inom något av de ovan nämnda områdena. Om du redan nu känner och vill hjälpa till så kontakta mig på mikke.svensson@piratpartiet.se så returnerar jag det e-postbrevet med vidare kontaktuppgifter. Ålder, kön eller smak har absolut ingen betydelse. Alla är välkomna.
Men det räcker inte hur bra våra kampanjer är utformade om ingen ser till att kampanjerna syns utanför partiet. Därför kommer vi att satsa extra mycket av vår tid till att försöka få fler medlemmar att aktivera sig som aktivister och att se till att alla aktivister och funktionärer får hjälp och stöd med lokala initiativ. Inte bara kommunikationen från kampanjgruppen (och ledningen) till aktivisterna är viktig utan även från aktivister till kampanjgruppen (ledningen) är grundläggande för att ett brett kampanjarbete ska lyckas. Kampanjgruppen i samarbete med kommunikationsgruppen kommer att ta fram riktlinjer hur vi bäst ser till att kommunikationen i båda riktningarna fungerar.
Åsikter:
Kampanjgruppen tar gärna emot åsikter, tips och idéer om hur arbetet har utförts och skall utföras. Dina åsikter och idéer är lika mycket värda som någon i kampanjgruppen. E-posta dina åsikter, idéer och tips till mikke.svensson@piratpartiet.se.
Vid tangenterna,
Mikke Svensson, Kampanjledare
Kommentarer
Ett stort lycka till får man väl säga!
Personligen så tyckte jag att Vote4Pirate var GRYM! Även musikvideon, jag gick runt och nynnade lite på den undervalet, hehe.
Och man blev lite extra glad varje gång man hörde ”storebror”-jinglarna från radion på jobbet
Hoppas att man får se mer aktivitet inom ämnet senare!
-Niklas Bill
Ska bli kul att se vad kampanjgruppen kommer att göra framöver!