Tyvärr är det helt enkelt inte möjligt för hela spelindustrin att bli så omtyckta. Gamers ställer krav som tvingar upp budgeten för mainstreamspel till en nivå där få projekt når ”break even” (punkten där projektet har betalat sig självt och förslust övergår till vinst)….och dessa spel är dubbelt så dyra och säljer många gånger fler exemplar än Paradox’s expansionspack.
I en värld där fri kopiering är en lagstadgad rätt, moraliskt korrekt och lika enkel som att kolla upp en artikel på wikipedia, så finns det inte en chans att man kan skrapa ihop till en budget på hundra miljoner svenska kronor enbart genom allmosor från de få som faktiskt vill att utvecklarna skall få betalt.
Visst kan man ifrågasätta om utvecklingen mot allt större budgetar är rätt väg att gå, men det är en nödvändighet för att mata allmänheten med vad de begär. De flesta gamers vill ha Unreal Tournament 2007, inte Paradox’s spel som använder gammal teknologi och görs med b-budget (absolut inget illa menat, Paradox är kungar i sin nisch).
Därför behövs det, om speltillverkning skall kunna existera på en industriell skala utan att kollapsa under sin egen vikt, sätt att tvinga folk till att betala för spelandet. Med andra ord ”tekniktillämpningar som är ämnade att begränsa kopiering”, d.v.s. DRM.
Plupp skrev:
För er som anser att spel måste ha ett DRM skydd…
Se på Paradoxs spel, Doomsday kostar 250kr nytt i butik (dagen spelet släpptes) det är en expansion men man behöver inte grundspelet för det ingår i Doomsday (nytt ”grundspel” 200kr till).
Och det finns varken en cd-key att använda eller ett kopieringsskydd… Man behöver enbart använda skivan till att installera spelet. Det är sådana saker som får mig att gilla viss spelindustri!
Anonym skrev:
Kulturskapande verksamhet kommer knappast att dö ut utan upphovsrätt. Dock finns det en stor risk att den tar ett steg tillbaka om inskräkningarna i upphovsrätten inte införs på rätt sätt.
Vi har ju trots allt mer kultur idag än de hade på medeltiden, och mycket har vi heltidsarbetande kulturskapare att tacka för.
Anonym skrev:
skulle vi få vår vilja igenom och PP hamna i regeringen skulle Usa kalla oss terrorister och skriva upp oss på shoppinglistan efter Iran och Syrien.
Och? Vi skulle få så stora applåder av så mycket annat folk världen över. Vi visar vägen för ett annat sätt att tänka på gamla problem. Utveckling har bestridits i alla delar av historien. Samma sak i det här fallet.
Anonym skrev:
Eftersom du anger en så exakt siffra så antar jag att du är ganska säker på din sak. Vad har du egentligen för källor?
Gör lite matte så ser du att det inte går ihop. Hundra utvecklare gånger trettio tusen spänn i månaden gånger trettio månader blir i runda slänga hundra miljoner kronor, och det är ungefär i det området som budgeten för ett spel ligger idag. Dessa spel försväntas sälja runt två miljoner exemplar för fyrahundra spänn styck. Gör matten själv så upptäcker du att det snarare rör sig om 10-15% av pengarna som hamnar i utvecklarnas fickor. Och detta utan att räkna in royalty. När budgeten för ett spel är intjänat, och det ”lånet” som utvecklarna fått i förskott från förläggaren är inbetalat, så hamnar oftast runt 20% av de vidare intäckterna hos utvecklarna.
10-20% av dagens pris är helt enkelt inte rimligt, även om man skippar distrubittion och reklam och säljer online.
Anonym skrev:
Jämför nu dessa gratisspel mot kommerciella mästerverk som Shadow of the Colossus och Half-Life 2.
Hobbyspelen ligger så galet långt efter att ingen vill spela dem. Betalda utvecklare behövs för att föra utvecklingen framåt.
Anonym skrev:
Ett missförstånd som ingen har förmågan att rätta?
Enlighten me!
Löntagare skrev:
Sluta upp att larva dej, gör inte löjliga generaliseringar på det där sättet. Lyft blicken litet och inse vem som är snål och girig.
En stor del av PP:s anhängare är vuxna människor med sunt förnuft. Dem som du tydligen vill motarbeta är stora media- och teknikkonsumenter, ingen vinner nåt på att sätta alla konsumenter bakom galler eller belägga dem med böter. Se helheten.
Anonym skrev:
Visst kan jag ge dig några exempel på färdiga spel, ett finns redan med på listan, wurmonline.com. Sedan finns även dessa:
Sedan om man vill tala om övrig mjukvara så är det ju bara att nämna Linux, Open Office, Gimp m.m..
James skrev:
Själv köper jag i princip aldrig ett spel förrens jag testat det utan å innan, jag köper även gärna ett spel jag helt klarat av, och spelat som piratkopia just pga. det är såpass bra att jag vill ha det i hyllan hemma.
Vad jag däremot INTE gör, eller har hittils inte gjort det iaf, det är att köpa spel när de är nya och kostar en överdriven mängd med svenska kronor, varav 98,9% av det jag betalar absolut inte ens kommer i närheten av de som i själva verket producerat spelet.
Utan de pengarna de 98,9% går till bolagen som skor sig på de stackars grundlurade talangerna.
Jag köper gladerligen spel och dylikt när dom är nya, ifall de skulle kosta ungefär 10-20% av dagens pris.
och jag skulle köpt betydligt mycket mer ifall jag visste att jag inte hjälpte massa megaföretag att bli ännu större och få mer makt å inflytande i världen, därför piratkopierar jag, och köper endast det jag tycker bäst om.
allt annat får vara.
Sen att kulturskapande verksamhet skulle dö ut bara för upphovsrätten försvinner osv, de är ju bara totalt nonsens.
Vi hade inte upphovsrätt på medeltiden, men lik förbannat fanns det musiker som gladerligen skrev låtar på fritiden och var mycket omtyckta.
Om man påstår att Upphovsrätt, patent och så vidare är anledningen till att kultur skapas idag, då har man nog bara blivit alldeles för hjärntvättad och besudlad med världens smutsiga korruptionstänkande. PENGAR!!!
usch å tvi.
Anonym skrev:
”Tekniktillämpning som har till syfte att begränsa konsumentens lagliga rätt att fritt kopiera och använda information och kultur, så kallade DRM, bör förbjudas.”
Detta känns ju knappast realistiskt. Att totalfurbjuda DRM och kontrollera att lagen följs skulle ju kräva en övervakningsinsats i nästan samma skala som PP’s skräckvision där man övervakar internettrafik för att haffa pirater. Är det verkligen lagens uppgift att säga åt alla musik- film- spel- och mjukvaruproducenter att ”såhär måste ni skapa era verk!”?.
Och vad är egentligen en ”tekniktillämpning som har till syfte att begränsa konsumentens lagliga rätt att fritt kopiera och använda information och kultur”? Vill ni förbjuda alla spelkonsoller? Skall software-as-service även vara fördbjudet?
Stoppa gärna in svaret på dessa frågor i eran FAQ tillsammans med en konkret och realistisk plan för hur mjukvaru- och spel-industrin skall kunna överleva, annars stärks enbart bilden av PP som ett gäng giriga sextonåringar som har som enda mål att slippa betala för sig (med andra ord någonting som med alla medel skulle behöva motarbetas).
Björn O skrev:
Jag håller med, PP måste titta närmare på hur de ska se på mjukvara. Det går inte att se på mjukvara på samma sätt som film, musik och böcker osv. Om man förbjöd all form av DRM så skulle det innebära att all form av kopieringsskydd i mjukvara också skulle förbjudas. T.ex. steam skulle bli förbjudet i Sverige.
Film och musik ska inte vara knutet till någon speciell mjuk eller hårdvara, medans spel och applikationer av tekniska skäl måste vara det.
Anonym skrev:
Project offset har absolut inte som mål att på fritiden sitta och producera gratisspel till oss. De letar efter finansiärer, de anställer betalda spelutvecklare, och de säljer sin teknologi till andra kommerciella företag. Visst startade de upp indie – men de producerade då inte spel. De gjorde tech-demo-filmer som vi fick titta på. Målet är att göra ett spel. För att göra det så behöver de ett par hundra miljoner.
Jag vill inte att du skall rabbla upp tusentals spel, ge mig bara ett eller två som är utvecklat på fritiden, släppt, och av en sådan kvalitet att man kan anta att utvecklarna faktiskt nådde de mål som de siktade mot. Hitills är alla hobbyspel som utvecklats utan vinstintresse som jag stött på rent av patetiska.
Anonym skrev:
De flesta av dessa kreativa förslag är just kreativa förslag, och inte någon konkret plan för hur spelindustrin skall kunna överleva. Argumenten håller inte och har absolut inte samma slagkraft som argumenten mot film- och musikindustrin (de tjänar på bio och konserter, på skivförsäljning).
…Men jag är inte särskilt orolig för spelbranschens överlevnad. Vi kan överleva med hjälp av spelindustrins motsvarighet till DRM (till skillnad från film- och musikindustrin så finns det faktiskt möljigheter till att kopieringsskydd för spel skall fungera) och konsoller som inte har lagringsmedia som är öppet tillgängligt för allmänheten.
Dock verkar det ofta som det finns en anti-industri-attityd, och vet vi verkligen vad vi strävar mot?
tixe skrev:
Jag hoppas att någon har lagt upp filmen från svt på tpb eller swebits, vill gärna ha den på min dator… Har börjat spara på sånt den senaste tiden
Björn O skrev:
”Det var ändå inte mediaindustrin som slog första slaget. De slogs inte överhuvudtaget förrän vi började kopiera själva.”
Vilket naturligtvis är irrelevant mot dagens typ av ’brist’ på respekt för upphovsrätten som jag skrev tidigare. Industrin har alltid hatat Fair Use och slåss med näbbar och klor för att komma runt det med DRM och förbud mot att kringå DRM vilket leder till ännu mindre respekt för upphovsrätten. Dvs fel väg att gå.
”Även om de beter sig sviningt och väljer en hård väg med höga priser och vägran att anpassa sig så är det en dålig ursäkt för att slå första slaget i kampen om upphovsrättens existens genom att piratkopiera.”
Du har fått ägget och hönan om bakfoten där. Den tiden då Fair Use låg bakom kopiering är långt borta på grund av mediaindustrins agerande.
”Att titta på film och lyssna på kommerciell musik är inte ett primärbehov. Att ta del av så mycket kultur som möjligt är inte en mänsklig rättighet.”
Inte relevant mot tidigare inlägg, en helt annan diskussion.
”Om ICA skulle börja sälja äckligare och dyrare äpplen, vad är då rätt väg att gå? Börja snatta frukten eller bojkotta och äta päron istället?”
Inte relevant mot tidigare inlägg, en helt annan diskussion.
Anonym skrev:
Inga av dessa spelmakare drivs av några stora företag, utan har jobb på sidan om och programmerar som hobby:
Kan rabbla upp tusentals andra spel också, men det har jag inte tid med. Kultur ska skapas av personer fria från krav att dem ska kunna tjäna pengar på det, då får man 100% av vad det var dom ville ge till oss från början. Tack vare piratkopieringen kanske vi äntligen kan ta död på ”mainstream” marknaden och äntligen få se lite nytänkande och unik kultur!
Speleman skrev:
Tror att ämnet varit uppe tidigare i annan tråd? Har för mej att det fanns en mängd kreativa förslag på hur man skulle kunna få spelindustin att fortsätta att blomstra precis som den gör idag. Tyvärr spelar vi aldrig här hemma, inte insatt i hur spelmarknaden fungerar.
Rent generellt så är det så att den som fildelar också är underhållningskonsument på den kommersiella marknaden. Är varan bra så finns det alltid någon som köper den. Det är många gånger en stor skillnad på en fil som tankas från kompisens dator och den vara som står i butikshyllan. Varan i butiken har ett mervärde och det är ett visst besvär och en viss kostnad förknippat med att hantera kopian. Alltså väljer jag i många fall att köpa varan. Jag är inte snål. Och jag vill ha ett fungerande informationssamhälle.
Frodor skrev:
Jag tycker det är synnerligen intressant att man först kan läsa sig till att Roswall är tveksam om The Pirate Bay kan fällas för något annat än medhjälp och att detta kräver att man först kan fälla någon för huvudbrottet. Han klargör dessutom att han anser att killarna bakom TPB inte är några dumskallar.
Sedan kommer så kedjan av brev från USA, svaren på dem, nya direktiv och vips – ett tillslag mot TPB!
Jag tycker det känns tydligt att Roswall redan tidigare satt sig in i BitTorrent-tekniken och insett svårigheterna att styrka brott. Att han trots det till sist slår till och stänger TPB känns som en rätt kraftig indikation på att Sverige styrs från USA om så behövs.
Anonym skrev:
Detta var ett svar på Spelemans inlägg. Varför fungerar sorteringen av kommentarer så kackigt?
Anonym skrev:
Jag gör datorspel för att det är kul. Jag brinner för att driva utvecklingen framåt och ta begreppet underhållning till nästa nivå. Jag vill nå ut till folk, påverka dem och inspirera dem till att göra världen till en bättre plats att leva på.
Tyvärr fins det knappast någon chans att jag och mina kolleger skulle ha tid, ork eller organisation nog att göra detta om vi var tvunga att slita på fabrik åtta timmar om dagen. Utan heltidsarbetande, betalda ”kulturarbetare” som har press på sig från finansiärer med ekonomiskt intresse så försvinner underhållningsindustrin. Visst är det sorgligt att vi i dagsläget med full rätt kan kalla dessa branscher för en ”industri”, men vill vi verkligen avstå från allt det som t.ex. spel producerade i industriell skala har att erbjuda?
Speleman skrev:
Jag och mina polare gör musik alldeles gratis för att det är kul, och dagen efter så går vi till ett riktigt jobb och tjänar ihop till hyran.
Anonym skrev:
1.5 miljoner svenskar blev av med sina servrar?
Om du pekar på statistiken av hur många som fildelar så måste du ju själv inse hur fel du har. Hur många av dessa 1.5 miljoner svenskar upphörde att piratkopiera under de få dagar som TPB var nere? Inte jag i alla fall. Jag led inte ett skit. Jag blev enbart inspirerad att tanka ännu mer…
Sanktionshoten kom enligt källan från ”USA”, inte från lobbyorganisationerna. Rätta mig om jag har fel, men har verkligen hollywoods lobbyorganisation så stor makt att de kan införa sanktioner oberoende av vita huset?
ething skrev:
En väsentlig skillnad mellan ståltullar och detta fall. När det gäller ståltullar var det en handelsfråga som bottnar i att amerikansk stålindustri inte är lönsam. USA valde då ett handelshinder och Eu hotade med ett motsvarande handelshinder. Debatten pågår ännu som sagt. Poängen är att detta sköts marknadsmässigt mellan länderna.
I fildelarfallet går man en helt annan väg och ”tvingar fram” en juridisk tolkning. man kan jämföra det med om poliserna hade åkt till SSAB, arresterat personalen och ”beslagtagit” smältugnarna. Sådant gjorde man på 1800-talet mot slavar som blivit fria (deras gårdar i det fallet) men förhppningsvis accepteras detta inte i en demokrati 2006.
Salle skrev:
Jag bryr mig väl inte om USA, vilket jäkla tjat om dem, Dem ”sanktioner” som det pratats om har gjorts av en lobbyverksamhet som är relaterad till nöjesindustrin och inte av USA i sig, USA ger bara sitt stöd till detta, dem kommer inte att på något sätt uttfärda något.
Dem ”få” personer du pratar om är närmare 1.5 miljoner svenskar….och när det gäller internationella sanktioner så är det något som absolut inte kommer hända emot Sverige pgr av detta, det garanterar jag….=)
Nicklas W Bjurman skrev:
ahh, du menar som när USA skiter i världen och går i krig flera gånger. Straffar andra länders medborgare utan vare sig att de är anklagade eller förts inför rätta. Att de förde australienska medborgare inför rätta av amerikanska lagar i Austrailen. Att de försöker stifta lagar i andra länder.
Eller varför inte stå för oss själva, vi är alliansfritt officielt. USA har stått för sig själv innan andra världskriget sa dom tydligt att de tänkte skita i världen.
Anonym skrev:
Nu tycker jag att vi alla slutar tanka och börjar producera egen gratismusik.
Anonym skrev:
Nej, vi pratar inte om konflikten mellan hollywood och privata intressen i sverige, vi pratar om hela pricipen runt att upprätthålla goda internationella relationer, och vad som händer om ett land går sin egen väg och skiter i omvärlden…och att denna händelse sedd från det perspektivet inte är så skandalös som folk vill få den att framstå.
Om vi skiter i vårat blinda USA-hat och ser objektivt på alternativen, vad är då värst: sanktioner mot hela landet eller ett fåtal personer som blir av med sina servrar? ”The needs of the many outweigh the needs of the few”. Välkommen till demokratin.
The Jopp skrev:
Tja, vi kan alltid odla egna äpplen och konkurrera ut dom…fri marknad vet du, om inte dom skulle få för sig att ta copyright på ALLA äpplen….
James skrev:
Att det endast är ett krig mellan medieindustrin och privatbefolkning.
de vill BARA ha makt och 100% total kontroll i precis allt som kan spridas mjukvarumässigt, även hårdvarumässigt.
TCPA tex. massvis med bolag som står bakom det, och det är global kontroll så de skriker om det, enligt bolagens vilja om TCPA träder i kraft rent effektivt så kommer sk. Open source mjukvara att bli illegalt (till att börja med i USA) dvs. du får inte använda Linux utan måste använda Microsoft Windows (bolag som bara vill äga allt)
Sen att Sony vill få igenom lagar som gör att deras PS3 spel ej får säljas i andra hand, alltså du kan köpa ett orginalspel för ~800;- och när du spelat klart det får du inte sälja det vidare, det är BARA sony som ska få tjäna pengar på det, du ska inte ens få chansen att få igen en del av den stora summan du lagt ut.
Nä de är kaos, och jag som är filmälskare, och storkonsument av DVD filmer (frenetisk köpare) har med stora motarbetande tankar snart bestämt mig för att aldrig mer köpa en enda film igen i ren protest.
usch å tvi..
Salle skrev:
… Det är Hollywood som startade allt det här, inte USA. USA (eller hollywood) är inte resten av världen. och jag förstår fortfarande inte hur du kan göra så dumma jämförelser, nu fick du med massförstörelsevapen när vi FORTARANDE pratar om en konflikt mellan nöjesindustrin och konsumenterna
Anonym skrev:
Det var ändå inte mediaindustrin som slog första slaget. De slogs inte överhuvudtaget förrän vi började kopiera själva. Även om de beter sig sviningt och väljer en hård väg med höga priser och vägran att anpassa sig så är det en dålig ursäkt för att slå första slaget i kampen om upphovsrättens existens genom att piratkopiera.
Att titta på film och lyssna på kommerciell musik är inte ett primärbehov. Att ta del av så mycket kultur som möjligt är inte en mänsklig rättighet.
Om ICA skulle börja sälja äckligare och dyrare äpplen, vad är då rätt väg att gå? Börja snatta frukten eller bojkotta och äta päron istället?
Anonym skrev:
Privata intressen i en del av världen kolliderar med privata intressen från ett annat land, och konflikten tar en så stor skala att handelspolitik blandas in. Är det verkligen så stor skillnad?
Och vad har sverige som delstat i USA med det här att göra? Skall USA be om att få bli medlemmar i EU för att de drog tillbaka sina strafftullar när EU hotade med sanktioner?
Sverige kan inte ignorera resten av världen och föra vilken politik som helst. Inte heller kan länderna i mellanösterna sitta och bygga massförstörelsevapen utan att resten av världen hajjar till. Internationella relationer måste upprätthållas.
Anonym skrev:
Ja förbjud. Kopiatorerna måste bort. Och scanners måste förbjudas. Och sen måste vi uppfinna nya bok- och tidningsomslag som bara kan öppnas 45 grader så att det inte går att stoppa ned böcker och tidningar i dom förbjudna kopiatorerna och scannrarna. Och så ska vi tillåta elektriska stolar.
Björn O skrev:
Den typ av ’brist på respekt’ för intellektuell äganderätt som finns idag är helt en produkt av industrins agerande de senaste 20 åren. Hade man valt en mjukare väg med bra alternativ hade saker och ting sett helt annorlunda ut. Det är fortfarande inte för sent att vända trenden, men med begränsningar av personlig integritet, hot om stämningar och fängelsestraff osv är ingen trendvändare.
Salle skrev:
Denna konflikt är mellan nöjesindustrin (hollywood, USA) och konsumenter, förstår inte hur du kan jämföra det med EU kontra USA’s stålindustris tidigare och ännu pågående konflikter.
Och om vi ska följa din logik så kan juh Sverige lika gärna be om att få bli en deltstat I USA.
Anonym skrev:
Tja du, hoten, stämningarna och DRM är ju trots allt en produkt av denna disrespekt för intellektuell äganderätt. Visst har mediaindustrin sig själv att skylla för en viss del av den nytilkommna piratkopieringen, men att påstå att det var de som slog det första slaget är ju knappast korrekt.
Anonym skrev:
det är skandal att Sverige fungerar som lydhundar åt USA, hade borgarna suttit vid makten hade tyvärr samma sak hänt.
Anonym skrev:
Är detta verkligen så skandalöst som folk vill få det att framstå? Jag vill mig minnas att EU hotade USA med sanktioner för ett par år sedan för att USA’s politik hotade privata, europeiska intressen (vår stålindustris ekonomi).
Skulle vara intressant (och troligtvis skrämmande) att se vad som skulle hända med våra internationella relationer om PP fick sin vilja igenom.
Sebastian A skrev:
Räcker det om jag säger
Det visste jag
Polisen skulle aldrig ha gjort ett så stort tillslag utan påtryckningar
det fanns ingen som helst grund över huvud taget för dem att skicka in 50 civil poliser samt att beslagta saker i den utsträckningen
det var allt bara ”For Show”
så det är vad sverige har blivit? USA’s och dess medie imperiums knähund
jag skämms
Björn O skrev:
Citat från ett av breven:
”The article chronicles in depressing detail the level of disrespect for intellectual property in sweden.”
Varför skulle inte hot, stämningar, löjlig prissättning, enorma vinster och industrins försök att begränsa hur man kan spela upp media osv leda till ”disrespect for intellectual property” ?
Vad är det som är så konstigt med det?
Jag bara undrar, kan någon förklara för mig vad det är som är så konstigt med det?
Jag minns reklamen för något år sedan som handlade om vad respekt igentligen var där det var en bråkig tonåring som använde våld för att få ’respekt’. Lustigt att mediaindustrin har fått det hela om bakfoten på samma sätt.
Vill de ha respekt får de lära sig att den Amerikanska skjuta först och fråga sen-metoden inte fungerar.
Kommentarer
Tyvärr är det helt enkelt inte möjligt för hela spelindustrin att bli så omtyckta. Gamers ställer krav som tvingar upp budgeten för mainstreamspel till en nivå där få projekt når ”break even” (punkten där projektet har betalat sig självt och förslust övergår till vinst)….och dessa spel är dubbelt så dyra och säljer många gånger fler exemplar än Paradox’s expansionspack.
I en värld där fri kopiering är en lagstadgad rätt, moraliskt korrekt och lika enkel som att kolla upp en artikel på wikipedia, så finns det inte en chans att man kan skrapa ihop till en budget på hundra miljoner svenska kronor enbart genom allmosor från de få som faktiskt vill att utvecklarna skall få betalt.
Visst kan man ifrågasätta om utvecklingen mot allt större budgetar är rätt väg att gå, men det är en nödvändighet för att mata allmänheten med vad de begär. De flesta gamers vill ha Unreal Tournament 2007, inte Paradox’s spel som använder gammal teknologi och görs med b-budget (absolut inget illa menat, Paradox är kungar i sin nisch).
Därför behövs det, om speltillverkning skall kunna existera på en industriell skala utan att kollapsa under sin egen vikt, sätt att tvinga folk till att betala för spelandet. Med andra ord ”tekniktillämpningar som är ämnade att begränsa kopiering”, d.v.s. DRM.
För er som anser att spel måste ha ett DRM skydd…
Se på Paradoxs spel, Doomsday kostar 250kr nytt i butik (dagen spelet släpptes) det är en expansion men man behöver inte grundspelet för det ingår i Doomsday (nytt ”grundspel” 200kr till).
Och det finns varken en cd-key att använda eller ett kopieringsskydd… Man behöver enbart använda skivan till att installera spelet. Det är sådana saker som får mig att gilla viss spelindustri!
Kulturskapande verksamhet kommer knappast att dö ut utan upphovsrätt. Dock finns det en stor risk att den tar ett steg tillbaka om inskräkningarna i upphovsrätten inte införs på rätt sätt.
Vi har ju trots allt mer kultur idag än de hade på medeltiden, och mycket har vi heltidsarbetande kulturskapare att tacka för.
skulle vi få vår vilja igenom och PP hamna i regeringen skulle Usa kalla oss terrorister och skriva upp oss på shoppinglistan efter Iran och Syrien.
Och? Vi skulle få så stora applåder av så mycket annat folk världen över. Vi visar vägen för ett annat sätt att tänka på gamla problem. Utveckling har bestridits i alla delar av historien. Samma sak i det här fallet.
Eftersom du anger en så exakt siffra så antar jag att du är ganska säker på din sak. Vad har du egentligen för källor?
Gör lite matte så ser du att det inte går ihop. Hundra utvecklare gånger trettio tusen spänn i månaden gånger trettio månader blir i runda slänga hundra miljoner kronor, och det är ungefär i det området som budgeten för ett spel ligger idag. Dessa spel försväntas sälja runt två miljoner exemplar för fyrahundra spänn styck. Gör matten själv så upptäcker du att det snarare rör sig om 10-15% av pengarna som hamnar i utvecklarnas fickor. Och detta utan att räkna in royalty. När budgeten för ett spel är intjänat, och det ”lånet” som utvecklarna fått i förskott från förläggaren är inbetalat, så hamnar oftast runt 20% av de vidare intäckterna hos utvecklarna.
10-20% av dagens pris är helt enkelt inte rimligt, även om man skippar distrubittion och reklam och säljer online.
Jämför nu dessa gratisspel mot kommerciella mästerverk som Shadow of the Colossus och Half-Life 2.
Hobbyspelen ligger så galet långt efter att ingen vill spela dem. Betalda utvecklare behövs för att föra utvecklingen framåt.
Ett missförstånd som ingen har förmågan att rätta?
Enlighten me!
Sluta upp att larva dej, gör inte löjliga generaliseringar på det där sättet. Lyft blicken litet och inse vem som är snål och girig.
En stor del av PP:s anhängare är vuxna människor med sunt förnuft. Dem som du tydligen vill motarbeta är stora media- och teknikkonsumenter, ingen vinner nåt på att sätta alla konsumenter bakom galler eller belägga dem med böter. Se helheten.
Visst kan jag ge dig några exempel på färdiga spel, ett finns redan med på listan, wurmonline.com. Sedan finns även dessa:
http://www.planeshift.it/
http://www.racer.nl/
http://www.ragdollkungfu.com/
Sedan om man vill tala om övrig mjukvara så är det ju bara att nämna Linux, Open Office, Gimp m.m..
Själv köper jag i princip aldrig ett spel förrens jag testat det utan å innan, jag köper även gärna ett spel jag helt klarat av, och spelat som piratkopia just pga. det är såpass bra att jag vill ha det i hyllan hemma.
Vad jag däremot INTE gör, eller har hittils inte gjort det iaf, det är att köpa spel när de är nya och kostar en överdriven mängd med svenska kronor, varav 98,9% av det jag betalar absolut inte ens kommer i närheten av de som i själva verket producerat spelet.
Utan de pengarna de 98,9% går till bolagen som skor sig på de stackars grundlurade talangerna.
Jag köper gladerligen spel och dylikt när dom är nya, ifall de skulle kosta ungefär 10-20% av dagens pris.
och jag skulle köpt betydligt mycket mer ifall jag visste att jag inte hjälpte massa megaföretag att bli ännu större och få mer makt å inflytande i världen, därför piratkopierar jag, och köper endast det jag tycker bäst om.
allt annat får vara.
Sen att kulturskapande verksamhet skulle dö ut bara för upphovsrätten försvinner osv, de är ju bara totalt nonsens.
Vi hade inte upphovsrätt på medeltiden, men lik förbannat fanns det musiker som gladerligen skrev låtar på fritiden och var mycket omtyckta.
Om man påstår att Upphovsrätt, patent och så vidare är anledningen till att kultur skapas idag, då har man nog bara blivit alldeles för hjärntvättad och besudlad med världens smutsiga korruptionstänkande. PENGAR!!!
usch å tvi.
”Tekniktillämpning som har till syfte att begränsa konsumentens lagliga rätt att fritt kopiera och använda information och kultur, så kallade DRM, bör förbjudas.”
Detta känns ju knappast realistiskt. Att totalfurbjuda DRM och kontrollera att lagen följs skulle ju kräva en övervakningsinsats i nästan samma skala som PP’s skräckvision där man övervakar internettrafik för att haffa pirater. Är det verkligen lagens uppgift att säga åt alla musik- film- spel- och mjukvaruproducenter att ”såhär måste ni skapa era verk!”?.
Och vad är egentligen en ”tekniktillämpning som har till syfte att begränsa konsumentens lagliga rätt att fritt kopiera och använda information och kultur”? Vill ni förbjuda alla spelkonsoller? Skall software-as-service även vara fördbjudet?
Stoppa gärna in svaret på dessa frågor i eran FAQ tillsammans med en konkret och realistisk plan för hur mjukvaru- och spel-industrin skall kunna överleva, annars stärks enbart bilden av PP som ett gäng giriga sextonåringar som har som enda mål att slippa betala för sig (med andra ord någonting som med alla medel skulle behöva motarbetas).
Jag håller med, PP måste titta närmare på hur de ska se på mjukvara. Det går inte att se på mjukvara på samma sätt som film, musik och böcker osv. Om man förbjöd all form av DRM så skulle det innebära att all form av kopieringsskydd i mjukvara också skulle förbjudas. T.ex. steam skulle bli förbjudet i Sverige.
Film och musik ska inte vara knutet till någon speciell mjuk eller hårdvara, medans spel och applikationer av tekniska skäl måste vara det.
Project offset har absolut inte som mål att på fritiden sitta och producera gratisspel till oss. De letar efter finansiärer, de anställer betalda spelutvecklare, och de säljer sin teknologi till andra kommerciella företag. Visst startade de upp indie – men de producerade då inte spel. De gjorde tech-demo-filmer som vi fick titta på. Målet är att göra ett spel. För att göra det så behöver de ett par hundra miljoner.
Jag vill inte att du skall rabbla upp tusentals spel, ge mig bara ett eller två som är utvecklat på fritiden, släppt, och av en sådan kvalitet att man kan anta att utvecklarna faktiskt nådde de mål som de siktade mot. Hitills är alla hobbyspel som utvecklats utan vinstintresse som jag stött på rent av patetiska.
De flesta av dessa kreativa förslag är just kreativa förslag, och inte någon konkret plan för hur spelindustrin skall kunna överleva. Argumenten håller inte och har absolut inte samma slagkraft som argumenten mot film- och musikindustrin (de tjänar på bio och konserter, på skivförsäljning).
…Men jag är inte särskilt orolig för spelbranschens överlevnad. Vi kan överleva med hjälp av spelindustrins motsvarighet till DRM (till skillnad från film- och musikindustrin så finns det faktiskt möljigheter till att kopieringsskydd för spel skall fungera) och konsoller som inte har lagringsmedia som är öppet tillgängligt för allmänheten.
Dock verkar det ofta som det finns en anti-industri-attityd, och vet vi verkligen vad vi strävar mot?
Jag hoppas att någon har lagt upp filmen från svt på tpb eller swebits, vill gärna ha den på min dator… Har börjat spara på sånt den senaste tiden
”Det var ändå inte mediaindustrin som slog första slaget. De slogs inte överhuvudtaget förrän vi började kopiera själva.”
Vilket naturligtvis är irrelevant mot dagens typ av ’brist’ på respekt för upphovsrätten som jag skrev tidigare. Industrin har alltid hatat Fair Use och slåss med näbbar och klor för att komma runt det med DRM och förbud mot att kringå DRM vilket leder till ännu mindre respekt för upphovsrätten. Dvs fel väg att gå.
”Även om de beter sig sviningt och väljer en hård väg med höga priser och vägran att anpassa sig så är det en dålig ursäkt för att slå första slaget i kampen om upphovsrättens existens genom att piratkopiera.”
Du har fått ägget och hönan om bakfoten där. Den tiden då Fair Use låg bakom kopiering är långt borta på grund av mediaindustrins agerande.
”Att titta på film och lyssna på kommerciell musik är inte ett primärbehov. Att ta del av så mycket kultur som möjligt är inte en mänsklig rättighet.”
Inte relevant mot tidigare inlägg, en helt annan diskussion.
”Om ICA skulle börja sälja äckligare och dyrare äpplen, vad är då rätt väg att gå? Börja snatta frukten eller bojkotta och äta päron istället?”
Inte relevant mot tidigare inlägg, en helt annan diskussion.
Inga av dessa spelmakare drivs av några stora företag, utan har jobb på sidan om och programmerar som hobby:
http://www.projectoffset.com/
http://www.wurmonline.com
http://www.fl-tw.com/Infinity/
Kan rabbla upp tusentals andra spel också, men det har jag inte tid med. Kultur ska skapas av personer fria från krav att dem ska kunna tjäna pengar på det, då får man 100% av vad det var dom ville ge till oss från början. Tack vare piratkopieringen kanske vi äntligen kan ta död på ”mainstream” marknaden och äntligen få se lite nytänkande och unik kultur!
Tror att ämnet varit uppe tidigare i annan tråd? Har för mej att det fanns en mängd kreativa förslag på hur man skulle kunna få spelindustin att fortsätta att blomstra precis som den gör idag. Tyvärr spelar vi aldrig här hemma, inte insatt i hur spelmarknaden fungerar.
Rent generellt så är det så att den som fildelar också är underhållningskonsument på den kommersiella marknaden. Är varan bra så finns det alltid någon som köper den. Det är många gånger en stor skillnad på en fil som tankas från kompisens dator och den vara som står i butikshyllan. Varan i butiken har ett mervärde och det är ett visst besvär och en viss kostnad förknippat med att hantera kopian. Alltså väljer jag i många fall att köpa varan. Jag är inte snål. Och jag vill ha ett fungerande informationssamhälle.
Jag tycker det är synnerligen intressant att man först kan läsa sig till att Roswall är tveksam om The Pirate Bay kan fällas för något annat än medhjälp och att detta kräver att man först kan fälla någon för huvudbrottet. Han klargör dessutom att han anser att killarna bakom TPB inte är några dumskallar.
Sedan kommer så kedjan av brev från USA, svaren på dem, nya direktiv och vips – ett tillslag mot TPB!
Jag tycker det känns tydligt att Roswall redan tidigare satt sig in i BitTorrent-tekniken och insett svårigheterna att styrka brott. Att han trots det till sist slår till och stänger TPB känns som en rätt kraftig indikation på att Sverige styrs från USA om så behövs.
Detta var ett svar på Spelemans inlägg. Varför fungerar sorteringen av kommentarer så kackigt?
Jag gör datorspel för att det är kul. Jag brinner för att driva utvecklingen framåt och ta begreppet underhållning till nästa nivå. Jag vill nå ut till folk, påverka dem och inspirera dem till att göra världen till en bättre plats att leva på.
Tyvärr fins det knappast någon chans att jag och mina kolleger skulle ha tid, ork eller organisation nog att göra detta om vi var tvunga att slita på fabrik åtta timmar om dagen. Utan heltidsarbetande, betalda ”kulturarbetare” som har press på sig från finansiärer med ekonomiskt intresse så försvinner underhållningsindustrin. Visst är det sorgligt att vi i dagsläget med full rätt kan kalla dessa branscher för en ”industri”, men vill vi verkligen avstå från allt det som t.ex. spel producerade i industriell skala har att erbjuda?
Jag och mina polare gör musik alldeles gratis för att det är kul, och dagen efter så går vi till ett riktigt jobb och tjänar ihop till hyran.
1.5 miljoner svenskar blev av med sina servrar?
Om du pekar på statistiken av hur många som fildelar så måste du ju själv inse hur fel du har. Hur många av dessa 1.5 miljoner svenskar upphörde att piratkopiera under de få dagar som TPB var nere? Inte jag i alla fall. Jag led inte ett skit. Jag blev enbart inspirerad att tanka ännu mer…
Sanktionshoten kom enligt källan från ”USA”, inte från lobbyorganisationerna. Rätta mig om jag har fel, men har verkligen hollywoods lobbyorganisation så stor makt att de kan införa sanktioner oberoende av vita huset?
En väsentlig skillnad mellan ståltullar och detta fall. När det gäller ståltullar var det en handelsfråga som bottnar i att amerikansk stålindustri inte är lönsam. USA valde då ett handelshinder och Eu hotade med ett motsvarande handelshinder. Debatten pågår ännu som sagt. Poängen är att detta sköts marknadsmässigt mellan länderna.
I fildelarfallet går man en helt annan väg och ”tvingar fram” en juridisk tolkning. man kan jämföra det med om poliserna hade åkt till SSAB, arresterat personalen och ”beslagtagit” smältugnarna. Sådant gjorde man på 1800-talet mot slavar som blivit fria (deras gårdar i det fallet) men förhppningsvis accepteras detta inte i en demokrati 2006.
Jag bryr mig väl inte om USA, vilket jäkla tjat om dem, Dem ”sanktioner” som det pratats om har gjorts av en lobbyverksamhet som är relaterad till nöjesindustrin och inte av USA i sig, USA ger bara sitt stöd till detta, dem kommer inte att på något sätt uttfärda något.
Dem ”få” personer du pratar om är närmare 1.5 miljoner svenskar….och när det gäller internationella sanktioner så är det något som absolut inte kommer hända emot Sverige pgr av detta, det garanterar jag….=)
ahh, du menar som när USA skiter i världen och går i krig flera gånger. Straffar andra länders medborgare utan vare sig att de är anklagade eller förts inför rätta. Att de förde australienska medborgare inför rätta av amerikanska lagar i Austrailen. Att de försöker stifta lagar i andra länder.
Eller varför inte stå för oss själva, vi är alliansfritt officielt. USA har stått för sig själv innan andra världskriget sa dom tydligt att de tänkte skita i världen.
Nu tycker jag att vi alla slutar tanka och börjar producera egen gratismusik.
Nej, vi pratar inte om konflikten mellan hollywood och privata intressen i sverige, vi pratar om hela pricipen runt att upprätthålla goda internationella relationer, och vad som händer om ett land går sin egen väg och skiter i omvärlden…och att denna händelse sedd från det perspektivet inte är så skandalös som folk vill få den att framstå.
Om vi skiter i vårat blinda USA-hat och ser objektivt på alternativen, vad är då värst: sanktioner mot hela landet eller ett fåtal personer som blir av med sina servrar? ”The needs of the many outweigh the needs of the few”. Välkommen till demokratin.
Tja, vi kan alltid odla egna äpplen och konkurrera ut dom…fri marknad vet du, om inte dom skulle få för sig att ta copyright på ALLA äpplen….
Att det endast är ett krig mellan medieindustrin och privatbefolkning.
de vill BARA ha makt och 100% total kontroll i precis allt som kan spridas mjukvarumässigt, även hårdvarumässigt.
TCPA tex. massvis med bolag som står bakom det, och det är global kontroll så de skriker om det, enligt bolagens vilja om TCPA träder i kraft rent effektivt så kommer sk. Open source mjukvara att bli illegalt (till att börja med i USA) dvs. du får inte använda Linux utan måste använda Microsoft Windows (bolag som bara vill äga allt)
Sen att Sony vill få igenom lagar som gör att deras PS3 spel ej får säljas i andra hand, alltså du kan köpa ett orginalspel för ~800;- och när du spelat klart det får du inte sälja det vidare, det är BARA sony som ska få tjäna pengar på det, du ska inte ens få chansen att få igen en del av den stora summan du lagt ut.
Nä de är kaos, och jag som är filmälskare, och storkonsument av DVD filmer (frenetisk köpare) har med stora motarbetande tankar snart bestämt mig för att aldrig mer köpa en enda film igen i ren protest.
usch å tvi..
… Det är Hollywood som startade allt det här, inte USA. USA (eller hollywood) är inte resten av världen. och jag förstår fortfarande inte hur du kan göra så dumma jämförelser, nu fick du med massförstörelsevapen när vi FORTARANDE pratar om en konflikt mellan nöjesindustrin och konsumenterna
Det var ändå inte mediaindustrin som slog första slaget. De slogs inte överhuvudtaget förrän vi började kopiera själva. Även om de beter sig sviningt och väljer en hård väg med höga priser och vägran att anpassa sig så är det en dålig ursäkt för att slå första slaget i kampen om upphovsrättens existens genom att piratkopiera.
Att titta på film och lyssna på kommerciell musik är inte ett primärbehov. Att ta del av så mycket kultur som möjligt är inte en mänsklig rättighet.
Om ICA skulle börja sälja äckligare och dyrare äpplen, vad är då rätt väg att gå? Börja snatta frukten eller bojkotta och äta päron istället?
Privata intressen i en del av världen kolliderar med privata intressen från ett annat land, och konflikten tar en så stor skala att handelspolitik blandas in. Är det verkligen så stor skillnad?
Och vad har sverige som delstat i USA med det här att göra? Skall USA be om att få bli medlemmar i EU för att de drog tillbaka sina strafftullar när EU hotade med sanktioner?
Sverige kan inte ignorera resten av världen och föra vilken politik som helst. Inte heller kan länderna i mellanösterna sitta och bygga massförstörelsevapen utan att resten av världen hajjar till. Internationella relationer måste upprätthållas.
Ja förbjud. Kopiatorerna måste bort. Och scanners måste förbjudas. Och sen måste vi uppfinna nya bok- och tidningsomslag som bara kan öppnas 45 grader så att det inte går att stoppa ned böcker och tidningar i dom förbjudna kopiatorerna och scannrarna. Och så ska vi tillåta elektriska stolar.
Den typ av ’brist på respekt’ för intellektuell äganderätt som finns idag är helt en produkt av industrins agerande de senaste 20 åren. Hade man valt en mjukare väg med bra alternativ hade saker och ting sett helt annorlunda ut. Det är fortfarande inte för sent att vända trenden, men med begränsningar av personlig integritet, hot om stämningar och fängelsestraff osv är ingen trendvändare.
Denna konflikt är mellan nöjesindustrin (hollywood, USA) och konsumenter, förstår inte hur du kan jämföra det med EU kontra USA’s stålindustris tidigare och ännu pågående konflikter.
Och om vi ska följa din logik så kan juh Sverige lika gärna be om att få bli en deltstat I USA.
Tja du, hoten, stämningarna och DRM är ju trots allt en produkt av denna disrespekt för intellektuell äganderätt. Visst har mediaindustrin sig själv att skylla för en viss del av den nytilkommna piratkopieringen, men att påstå att det var de som slog det första slaget är ju knappast korrekt.
det är skandal att Sverige fungerar som lydhundar åt USA, hade borgarna suttit vid makten hade tyvärr samma sak hänt.
Är detta verkligen så skandalöst som folk vill få det att framstå? Jag vill mig minnas att EU hotade USA med sanktioner för ett par år sedan för att USA’s politik hotade privata, europeiska intressen (vår stålindustris ekonomi).
Skulle vara intressant (och troligtvis skrämmande) att se vad som skulle hända med våra internationella relationer om PP fick sin vilja igenom.
Räcker det om jag säger
Det visste jag
Polisen skulle aldrig ha gjort ett så stort tillslag utan påtryckningar
det fanns ingen som helst grund över huvud taget för dem att skicka in 50 civil poliser samt att beslagta saker i den utsträckningen
det var allt bara ”For Show”
så det är vad sverige har blivit? USA’s och dess medie imperiums knähund
jag skämms
Citat från ett av breven:
”The article chronicles in depressing detail the level of disrespect for intellectual property in sweden.”
Varför skulle inte hot, stämningar, löjlig prissättning, enorma vinster och industrins försök att begränsa hur man kan spela upp media osv leda till ”disrespect for intellectual property” ?
Vad är det som är så konstigt med det?
Jag bara undrar, kan någon förklara för mig vad det är som är så konstigt med det?
Jag minns reklamen för något år sedan som handlade om vad respekt igentligen var där det var en bråkig tonåring som använde våld för att få ’respekt’. Lustigt att mediaindustrin har fått det hela om bakfoten på samma sätt.
Vill de ha respekt får de lära sig att den Amerikanska skjuta först och fråga sen-metoden inte fungerar.