PRESSMEDDELANDE: Piratpartiet kritiserar Boråsdomen

För mer information:
– ring Rickard Falkvinge, partiledare, på 0733-555293, eller
– ring Christian Engström, vice partiledare, på 0706-633780

Om Piratpartiet:
Piratpartiet blev det tredje största partiet utanför riksdagen med 0,63% av rösterna i valet 2006. Partiet grundades den 1 januari i år och står för ett öppet informationssamhälle: delad kultur, fri kunskap och skyddat privatliv. Man tar inte ställning i fördelningspolitik eller andra klassiska höger-vänsterfrågor.

Kommentarer

Lennart skrev

Om jag förstått det rätt hade fildelaren i Boråsfallet lagt ut 13 000 låtar på DC++ men fälldes bara för fyra av dem. Vad var det som gjorde att han inte fälldes för de andra 12 996 låtarna?

Marielle skrev

[quote=Kalle_p]först behöver vi en inspelningsstudio.[/quote]
Hmmm… Studio??? Tjacka en porta studio o gör det mesta själv..Spara i din dator lägg ut ditt alster på DC o gör lite reklam, o du kommer garanterat att få några nedladdningar o sen om låten/låtarna e bra, frågor om vad skivan heter så man kan köpa den!! Och då kommer vi till den punkten att..
[quote]Någon ska göra layout.[/quote]Du har rit o skriv program i din dator!
[quote]Ett tryckeri ska göra trycksaker.[/quote]Du har skrivare!
[quote]CD-presseriet måste ha betalt.[/quote]De flesta datorer idag har brännare! Köp skivor o bränn…O sedan sälj..
[quote]På något sätt måste jag marknadsföra, men det kan jag ju göra gratis på nätet. (Inte så många som hittar det jag gjort alla gånger) [/quote]Som jag nyss skrev… gör reklam själv på DC….
[quote]Någon ska betala för allt detta och det är kanske det som bolagen gör.[/quote]Jaaa…DU!! [quote]Naturligtvis kan man göra allt hemma i lägenheten, men kvaliten blir defenitivt inte samma. (Nu pratar jag inte om melodiernas kvalite utan ljudkvalite, men det kanske är skitsamma när det är ett par små logitech vid datorn som låter.)[/quote] Jag har för mig att Björk på sin debutplatta spelade in en låt på en pubtoa!!!O Den är för övrigt super!!

//Marielle < (¨,)>

Marielle skrev

[quote=Anonym]Vem har bestämt att kulturen skall vara fri? Nej, ni som är anhängare av piratrörelsen är snåla och egoistiska och vägrar lyssna på argument annat än era egna.

/STen[/quote]

Film och musik är inte det enda som ingår i kultur…
Vi är absolut INTE egoistiska och snåla, hela vår valkampanj var ur medlemmarnas fickor. Hur mycke tror du att det kostar?? Tex. trycka upp foldrar, valsedlar m.m.. Och icke att förglömma…ALLT godis som köptes för att bjuda folk på..Ta en…näe.. vadå de e ju gratis..ta flera…Fildelning (filmjölk) var nog det enda som inte togs gratis…*ler* Fast vi fick Thomas Bodström att ”fildela” med oss…
//Marielle < (¨,)>

Marielle skrev

Det märkte jag inte när jag ”valfläskade” på stan…
Fick bara positiv respons.
De som hånar oss e de som inte förstår oss!
//Marielle < (¨,)>

Marielle skrev

[quote=Anonym]För det tredje tycker jag att det är otroligt fånigt om hur man å ena sidan ska försöka stoppa ”illegal verksamhet” på internet, och samtidigt arbeta för ett effektivare internet. Det enda effektiva stopp mot kopiering är att stoppa utvecklingen inom hastigheten på internet – större bandbredd, fiberoptik etc, och gå tillbaka till de gamla goda 8 kb telemodemen, där det inte lönar sig att tanka någonting alls. Föreställ er internet om 10 år – de mest effektiva uppkopplinarna kommer att gå i terrabits – man kommer att kunna tanka hela j_vla hollywood på en minut.

Ologiskt!
[/quote]

Tycker att det låter som en riktigt god ide….HAHAHAHA!!!
Skämt åsido! Men regeringen skulle gilla den, så vi tar o pratar tyst om det…
//Marielle < (¨,)>

Evil skrev

Hur kan de ”små” artisterna bli kända…JOOOO, genom fildelning…
Väldigt många får sitt ”genombrott” via hemsidor och DC++.. Ett väldigt smart sätt att få ut sin musik på.

Anonym skrev

Om du dessutom vill bättra på den statistiken kan du fråga Sveriges bilägare om de kört för fort. Utan att veta säkert skulle jag gissa att du lär kunna trycka upp antalet kriminella ytterligare. Och med många fildelares osvikliga logik bör vi då gå över till fri fart på våra vägar eftersom det är fel att så många ska vara kriminella.
Lagar ska ha stöd bland folket, ja, men det är liksom inte det enda kravet, som vissa verkar tro.

Grönis skrev

Efter förra årets skärpta upphovsrättslagstiftning fick vi runt 1 miljon (de uppskattade siffrorna brukar ligga mellan 0,6 och 1,2 miljoner) nya kriminella. Ifall Sverige nu har 1 miljon kriminella av sina 9 miljoner invånare, borde inte det göra att Sverige har en av världens högsta brottslighet på ca 11% av befolkningen? Har inte kollat upp det här med brottsligheten i andra länder, tycker mest att det är en rätt kul syn på saken. Vilken regering vill visa upp sån brottsstatistik ;)

Richie skrev

[quote=Kalle_p]Tycker då att det är skit, låt bli att ladda! Eller ladda legalt,
är fan inte svårare än så.[/quote]

Om du kollar IFPIs egna siffror så påstår de att fildelningen gått NER under samma period som de påstår att deras försäljning gått ner. Kan det bero på att:

1) Vi låter bli att ladda ner deras skitmusik och alltså inte heller utsätts för den och alltså inte heller köper den (fildelning=reklam)?
a) Vi bojkottar de som kriminaliserar oss?
I) Vi köper DVDer och går på konserter för pengarna istället?

Det finns gott om vetenskapliga undersökningar som visar att faktiskt alla tre svaren stämmer.

Och nej, det är inte fråga om ”gratis”. Att man betalar flera tusen för en dator och flera hundra i månaden för en snabb lina eller att allofmp3.ru går bra torde göra det ganska uppenbart för alla med mer än två hjärnceller.

Det är inte pengarna det handlar om.

Det handlar om att distributörerna förvridit lagstiftningen för att kunna blåsa BÅDE artisterna och konsumenterna på deras pengar, kontroll och rättigheter. Det handlar om att skivindustrin FORTFARANDE inte har haft vett att erbjuda folk vad de är beredda att betala för – ett fullsortiment av oskadade MP3:or där en rimlig del av priset går till artisten istället för skivbolagsdirektörerna.

Det är fan inte svårare än så.

– Rickard Olsson

Anonym skrev

Det är intressant att fråga sig vad som händer om personerna som jobbar på Ifpi tar hem musiken de fått ”tillstånd” till att tanka? Vad skyddar ett sådant ”brott”? Vem straffar de som straffar oss? :)

Sen har media uteslutit den mänskliga faktorn totalt. Hur många personer i Sverige, Europa eller resten av världen, som har tillgång till dator och snabb uppkoppling, laddar ner en enda låt och lyssnar på den? Man laddar hem album, hundratals låtar, som i slutändan bara ligger där och tar upp en massa plats. Den enda skillnaden mellan att stå och lyssna på musiken i en butik och på datorn, det är att datorn behöver man aktivera, men till butiken måste man gå och göra en massa svåra fysiska saker för att få lyssna lite (dessutom kan man ju inte sitta).

För det tredje tycker jag att det är otroligt fånigt om hur man å ena sidan ska försöka stoppa ”illegal verksamhet” på internet, och samtidigt arbeta för ett effektivare internet. Det enda effektiva stopp mot kopiering är att stoppa utvecklingen inom hastigheten på internet – större bandbredd, fiberoptik etc, och gå tillbaka till de gamla goda 8 kb telemodemen, där det inte lönar sig att tanka någonting alls. Föreställ er internet om 10 år – de mest effektiva uppkopplinarna kommer att gå i terrabits – man kommer att kunna tanka hela j_vla hollywood på en minut.

Ologiskt!

Anders Andersson skrev

[quote=digits]Ett verk är inte copyright-skyddad utan att det står Copy, Copyright eller har © symbolen.[/quote]
Du verkar tala om amerikansk lag före 1989. Enligt Bernkonventionen får lagen inte uppställa sådana formkrav för att ge upphovsrättsligt skydd. Sverige anslöts till Bernkonventionen 1904, USA 1989. Jag har skrivit texter även före 1989, men då existerade inte Google, och dagens skydd gäller även sådant som spridits under äldre lagstiftning.

Anonym skrev

Nej, det är definitivt bra mycket mindre än 100% i mediaindustrin som tycker upphovsrätten är bra.

digits skrev

[quote=Anders Andersson]Jag har upphovsrätt till det här inlägget. Piratpartiet har fått mitt medgivande att sprida det på Internet. Google har inte fått något sådant medgivande, ingen annan heller. Du som läser detta har dock härmed mitt medgivande att ladda ned en kopia av inlägget från Google och ge mig ett bevis på att så har skett, så att jag kan polisanmäla Google för att ha givit dig en kopia av inlägget utan mitt medgivande!

Är det detta som kallas inramning?[/quote]

Ett verk är inte copyright-skyddad utan att det står Copy, Copyright eller har © symbolen. Det står även implicit, ”No copyright 2006″, i sidfoten på den här sidan.

Sen skulle det vara svårt att stämma Google (eller någon annan sökmotor) på grund av att de indexerar en hemsida på grund av samma anledning som gör det svårt att ”komma åt” BitTorrent-trackers, iom. att de inte lagrar informationen själva utan en hash av det.

Mer är att man ”laddar” inte ner något från Google, utan Google hänvisar till den egna sidan – dock har dom en cache

(skrivet med glimten i ögat, inte att tas allvarligt ;-P)

Richie skrev

[quote=Anonym]Fascinerande att tingsrätten gör uttalandet att det inte skall vara högre beviskrav i upphovsrättsmål.[/quote]
Det är ju egentligen rätt självklart. Det som är verkligt fascinerande är att tingsrätten uppenbarligen anser att en skärmdump och ett betalt vittne är i linje med vad de normalt kräver…

– Rickard Olsson

Anonym skrev

Fascinerande att tingsrätten gör uttalandet att det inte skall vara högre beviskrav i upphovsrättsmål.

Axx0 skrev

”Tror du på fullt allvar att det är prislappen…”

Faktiskt inte enda anledningen, men det känns konstigt att inte kunna köpa skivor lagligt i Sverige pga datalagringsavgiften.

Anonym skrev

Vem har bestämt att Upphovsrätten skall vara fri? Inga andra rättigheter är det ju. Nej, mediaindustrin är snåla och giriga och har kidnappat rättväsendet för sin egen vinnings skull. Kleptokrati heter sånt.

Axx0 skrev

Ingenting hindrar dig, och alla andra, från att skaffa ett arbete som du får betalt för. Ingenting förutom den ekonomiska situationen.

Nej, ni som inte är anhängare av piratrörelsen är snåla och egoistiska och vägrar lyssna på argument annat än era egna.

Anonym skrev

[quote=Anonym]SKRATTA PÅ DU MEN NÄR DEN BLIR ALLVAR SKRATTAR DU INTE LÄNGRE!!!!
NÄR NAZISMEN KOMMEN TILL MAKTEN ÄR DET INTE LIKA ROLIGT LÄNGRE TROR JAG!!!
OCH DÅ KAN DET JU VARA BRA MED EN MOTSÅNDSRÖRELSE!!!!

SO….BACK OFF!!!!

AND I MEEAN IT!!!!

[/quote]

Vad har nazism med detta att göra?

mrnoname skrev

[quote=Anonym]Självklart skall väl den seom har satsat både pengar och tid ha möjlighet att få pröjs för sitt arbete. Allt annat snack om ”fri kultur” är rent skitsnack. Vem har bestämt att kulturen skall vara fri? Nej, ni som är anhängare av piratrörelsen är snåla och egoistiska och vägrar lyssna på argument annat än era egna.

/STen[/quote]

1. Ingen säger väl att en person inte ska ha _möjlighet_ att tjäna pengar på det. Bara att det inte är något de kan kräva.

2. Kultur är information och information vill vara fri. (Annars skulle det ju inte vara så svårt att behålla en hemlighet eller mörka att man inte betalat tv-licensen). Även artisten vill ju sprida sitt verk (och om de inte vill det så borde de låsa in verket i ett bergrum eller inte skapa det alls)

3. Vi lyssnar på andras argument än våra egna. Dock håller vi oftast inte med om dem. Precis som alla inte håller med oss.

Anonym skrev

SKRATTA PÅ DU MEN NÄR DEN BLIR ALLVAR SKRATTAR DU INTE LÄNGRE!!!!
NÄR NAZISMEN KOMMEN TILL MAKTEN ÄR DET INTE LIKA ROLIGT LÄNGRE TROR JAG!!!
OCH DÅ KAN DET JU VARA BRA MED EN MOTSÅNDSRÖRELSE!!!!

SO….BACK OFF!!!!

AND I MEEAN IT!!!!

Anonym skrev

Ta t.ex. demoscenen och all den konst som skapas där (kolla t.ex. på http://www.pouet.net). Det är kultur. Det kostar pengar. Det tar lång tid att skapa demos. Finns det någon möjlighet att ta betalt för demos? Ingen vill betala för dem. För oss som varit aktiva i demoscenen känns det helt ofantligt avlägset att man skulle ta betalt för sina skapade verk. Verk som består av programmering, film, musik och grafik. Publiken är hyffsat stor för att vara en subkultur. Någon möjlighet, än mindre rättighet, att skapa ett leverne på detta existerar inte. Detta innebär inte att demoscenspubliken är snål, och det är oerhört givande att skapa dessa verk. Det har nog även för de flesta lett till vad man sedan får sin inkomst från (som programmerare, reklamare, jinglare, ljudläggare osv), men det är bara en bonus och inget som någon räknar med eller ”kräver”.

Det är en kultur där en bunt människor kan samarbeta i många månader, ibland ett år, för att skapa ett enda verk. Som de sedan inte kan få betalt för. Men de förväntar sig inte heller att kunna, och det har aldrig varit aktuellt. Att det blivit så i andra kulturella utövningar betyder inte att det alltid varit så eller att det alltid kommer vara så. Det finns ingen naturlig grundläggande rättighet som säger att det ska gå ta betalt för skapade verk. Tilläggas bör att till skillnad från hur det är i t.ex. demoscenen så kan vissa försörja sig på sin musik även om de inte skulle kunna ta betalt för den. Bara det borde ses som ett oerhört priveligie.

/Före detta demoscenare

Anonym skrev

När man läser dessa trådar så förstår jag varför folk hånade/skrattade åt er under valrörelserna.

Anonym skrev

[quote=Anonym][quote=Kalle_p]Vad är det som är dyrt med detta?
[/quote]

Tror du på fullt allvar att det är prislappen som på ett drygt halvår engagerat mer än nio tusen personer i ett parti för att reformera upphovsrättslagstiftningen? Att 34918 människor lägger en röst på Piratpartiet för att man tycker CD-skivor är för dyra?[/quote]

Tveklöst ja. Svenne är snåla

Anonym skrev

Självklart skall väl den seom har satsat både pengar och tid ha möjlighet att få pröjs för sitt arbete. Allt annat snack om ”fri kultur” är rent skitsnack. Vem har bestämt att kulturen skall vara fri? Nej, ni som är anhängare av piratrörelsen är snåla och egoistiska och vägrar lyssna på argument annat än era egna.

/STen

Anonym skrev

[quote=Anonym]Hejsan!

Man blir ju smått less!!!

Finns det INGEN som kan sänka ifpi och deras anhang en gång för alla!?

Tänker då mest på nåt som heter ”code red” eller liknande![/quote]

Verkligen seriöst inlägg på en politisk sida.

Stefan Larsson skrev

Det som roar mig mycket i just frågan om ”artister/skivbolag förlorar så mycket pengar på nedladdning av musik” är att dom tjänar betydligt mer på merchendise, och merchandise säljer bättre ju mer känd en artist är, och en artist blir kändare ju mer hans/hennes musik sprids, är då inte fildelning det ultimata sättet att öka sin merchendise försäljning?

tvivlaren skrev

hej!
du har alltså insett att det är svårt att gå med vinst med alla dessa utgifter. eftersom du gärna klagar på andra för att de inte vill bekosta dina förlustprojekt, får du ta lite lätt kritik själv också… förresten så förstår jag inte varför du tar upp både ”hyra av lokal” och ”hyra av studio” (förklara gärna, vad är det för typ av lokal förresten?), eller påpekar att proffs-studio utrustning kostar uppåt nån miljon eftersom du hyr en studio och inte köper en.

här är några förslag på hur du kan göra en billigare skiva :)
det kan vara bra att lära dej spela fler instrument själv så att du slipper hyra in så många studiomusiker! självklart kan man inte lära sej spela hur många som helst, och speciellt inte när man vill ha med en riktig stråkorkester – MEN – det är ju i alla fall inte fansens fel ifall du väljer att arrangera dina låtar med jättemånga instrument!

många av de band jag gillar använder väldigt sällan producenter, men jag förstår att du kanske vill ha en ifall du tillhör den skara musiker som ”drömmer om att få en stor hit”. men eftersom du inte har råd att hyra både en producent och en ljudtekniker för sammanlagt 1600 spänn per timme – se dej omkring efter en producent som även kan hantera det inspelningstekniska.
jag vet inte riktigt varför du tar upp att alla måste ha mat heller. om du ändå tänkte betala lön åt dem så måste de väl ha råd att köpa sin egen mat? jag kräver då inte min arbetsgivare på luncher :)
men jag förstår att du inte vill spela in hemma i lägenheten på grund av problemet med ljudkvalité. däremot är det ju (som du säkert vet) rätt bra att spela in hyfsat färdiga demos som man inte betalar för, för att kunna effektivisera tiden i studion. ju mer man vet om hur man vill ha varje låt så underlättar det ju senare… :)

personligen så tror jag att ett minskande antal jobb av den här typen beror mer på att det har blivit enormt vanligt med små (hemma)studios (och så är det väl rätt inne med den typen av elektronisk musik som man kan göra hemma) än på en vikande skivförsäljning, men i vilket fall så tycker jag att jobb-grejen är ett väldigt dåligt argument för att vi ska köpa fler skivor.

hur många det går att anställa inom varje branch varierar hela tiden i och med till exempel teknisk utveckling och trender, självklart gäller det även människor som jobbar med musik och ljud och det finns ingen anledning att lägga ner energi på att bli arg på marknaden, som man istället kan lägga på att utveckla bättre produkter mer kostnadseffektivt.
kort sagt, alla kan inte jobba med de de helst av allt vill.

—-

ber om ursäkt ifall jag har haft en lite sarkastisk ton i inlägget. vill också säga att min syn på det här inte har något alls med piratpartiet att göra, jag kan mycket väl tänka mej att det finns piratpartister som vill att du ska kunna göra hur dyra skivor du vill och som kanske har idéer om hur du skulle kunna få dessa att gå med vinst.

TiXiR skrev

Ursäkta, men jag ser inte något av det du rabblar upp som minsta relevant såvida det inte förutsätts att det STJÄLS en FYSISK skiva? Förutsätts att alla dessa skulle fått betalt om jag hade köpt låten över internet? (laddat ned utan fysiskt distruberingsmedel medbakat)
Det är lite som att jag borde känna att jag gjort något moraliskt felaktigt, bli jagad av extrimistiska överpolisiära organisationer och bli behandlad som en grov brottsling (om inte en terrorist?) för att jag i min undlåtenhet inte valde att spela in en skiva med mina senaste låtar, utan att jag istället valde att endast ha konserter. Eller ännu värre: inte valde att ta betalt för mina ”ägda” kombination av matematiska mönsters distrubution. Hur ska alla dessa stackars designers, ljudtekniker, studioägare, producenter, CD-pressare, lastbilschaffisar, butiksbiträden kunna få betalt om jag undlåter mig att låta dem ta en bit av kakan som inte finns? Vem ska försörja dem?
Vem försörjde alla skrimaskinstillverkare när fabrikerna lades ned? Vem försörjer alla dem som blir avskedade?
Vem försörjer alla de arbetslösa? Alla kanske borde tvingas med dödsstraff med att betala minst en person ett par hundra kroner i timmen för att plocka med tandpetare åtta timmar om dygnet? Alla som haft sådan tur att de fått jobb kanske ska böta och åka in i fängelse för att de gjort så att någon annan inte får ett arbete?

Fånigare kan det knappast bli.. Det som borde komma från de överskynkförlagda hörn av allmänheten, som skriker sig hesa över en massa irrelevant irrationel bortledande propaganda, borde vara nya ideér över hur dessa människor ska kunna hitta nya jobb?
Om det finns någon framtid i något yrke med de kunskaper man har, eller om man kan förändra sin verksamhet så att den håller någorlunda jämn takt med resten av verkligheten igen?
Måhända finns det fortfarande ett större flertal av människor som gärna hade fått sin favoritmix-skiva bränd med eget eller en annan designers tryck. Är priset rätt lär det inte här finnas någon brist (5kr/skivan + 5kr/fodralet. Tillverknings-och råvarukostnad för bägge uppkommer till några ören).
De som äger studios och som hyr ut verkar inte ha det alltför dåligt ställt de heller?
Och om så nu vore fallet, med vilken rätt kan ägaren kräva att hela världen stannar upp för att inrätta sig efter dennes konservativa tankebanor som om Fotoquick och Fujifilm skulle ha sett till att digitala kameror skulle vara förbjudna. (De förlorar massvis med pengar pga detta, men de är fortfarande inte tillräckligt insnurrade i en vanföreställning av att de är något som de inte är för att kunna anse sig kunna tvinga resten av världen att sluta utvecklas.)

”Jag och mitt band övar och övar, sedan spelar vi in i en studio under 2 dagar för ~5200kr (hyra+tekniker+producent). Vi tar med oss raw-inspelningen hem och vi sitter och knopar till det så att vi är nöjda efter yttligare två dagar. Vi går sedan nöjda och glada hem och slänger upp musiken på dc/torrenttrackers samt på våran hemsida där vi hänvisar till våra turneér och en lite paypal-box med vars hjälp man kan få skänka oss en slant för den härliga musikupplevelsen vi berikat någons vardag med. Tack vare internets nästintill obegränsade möjligheter till gratis marknadsföring drar vi in mycket mer på våra konserter än vad vi hade tänkt oss – mer än vad som behövs för att bekosta turnén. För man spelar självklart inte musik för att tjäna pengar, utan den härliga upplevelsen, alla fansen och alla de nya platserna man besöker kombinerat med den drivande glädje för sin musik som man känner när man står där på scenen och river av ett par låtar, det är mer värt än alla pengar i världen.” – Om någon ser något problem med att det finns sådana band, att dessa band är framtiden och att dessa band borde förbjudas för att de gör så många människor arbetslösa och dessutom minskar möjligheterna till att kontrollera och censura kultur. Då kanske det inte är någon annan det är fel på..

Att det ska krävas att man är ”professionell” (tar betalt) för att något ska kunna räknas som bra, eller det man vill skydda är lika idiotiskt som att bara gå efter priserna när man handlar något. Bara för att något kostar mer behöver det inte betyda att det är bäst, eller ens bra. Oftast är det de som lever för det som gör, och som har ett brinnande intresse för att utveckla och vidarebygga sina projekt och som inte ens tänkt tanken att ta betalt för att de ska njuta av sina liv (vilket de konstigt nog gör gratis?) som är de som är ”bäst” eller ligger i topp – inte de som börjat glömma bort varför de ens började hålla på med något utan som till största del gör det för pengar. Det är dessa som STOPPAR utvecklingen. Det är dessa med överhängande pengarincitament som MINSKAR KVALITÈN och VARIATIONEN. Och det är absolut inte dessa som ska skyddas mot dem som riskerar att överglänsa bromsklossarna om de inte redan gjort så. För jag trodde att det vi alla hade gemensamt var att vi ville ha en rikare och mer kvalitativ kultur? Dags att börja visa att man är kompetent nog att förstå innebörden i det också.

Och om det ändå inte trängde igenom, vilka är ledstjärnorna inom:
…grafisk programering – scenen?
…stabil mjukvara – openBSD?
…effektivare lättanvänt OS – linux?
…lättillgänglig informationsdatabas över mänskligt vetande – wikipedia?
…morgondagens musikstjärnor – 1)jammande med sina kompisar för höga nöjets skull 2)scenen?
…nyheter – välj nyhetsmedium och sök på google och vóla. Null kronor där också?
…morgondagens stjärnfotografer – odlar sin hobby med sin digitalkamera? (Utan att ta betalt :O)
…morgondagens filmproducenter – snacka budget med dem bakom starwreck.com, om man inte tror att folk kommer att fortsätta med biobesök (vilket är väldigt sannorlikt).
Vi kanske borde förbjuda alla verktyg som möjliggör det de gör, förbjuda vad de gör samt ha höga böter för tankarna om att göra något sådant?
Inget säger att en immateriallskapare blir bättre efter att denne är upptäckt (och får chans att tjäna pengar på det), vilket betyder att det inte heller kommer att finnas någon brist på något om ingen tjänar pengar inom den immateriella sektorn (vilket folk kommer med eller utan upphovsrätt). Inte heller kommer någon tycka att det är onaturligt att man inte får betalt för en effekt av en tjänst, lika lite som någon av ovanstående finner det onaturligt att de inte får betalt för det de håller på med. Snickaren kräver inte att få betalt av varje människa som kan tänkas vilja sitta vid det bord som densamme snickare lagade åt en kund? Och det hade inte jag heller ansett mig ha rätt till… hade du?

Anders Andersson skrev

Ja, sannolikt fick IFPI upphovsrättsinnehavarnas medgivande att kopiera de fyra verken, och den tilltalade hjälpte dem att göra det rent konkret genom att tillhandahålla förlagorna.

Så, vad var det egentligen den tilltalade fälldes för? Att han gav IFPI tillgång till de fyra verk som upphovsrättsinnehavarna medgivit att IFPI skulle få kopior av?

Jag har upphovsrätt till det här inlägget. Piratpartiet har fått mitt medgivande att sprida det på Internet. Google har inte fått något sådant medgivande, ingen annan heller. Du som läser detta har dock härmed mitt medgivande att ladda ned en kopia av inlägget från Google och ge mig ett bevis på att så har skett, så att jag kan polisanmäla Google för att ha givit dig en kopia av inlägget utan mitt medgivande!

Är det detta som kallas inramning?

T_M skrev

I övrigt tycker jag också att man ska låta upphovsrättslagen gå lite längre..

Är det verkligen okej att sjunga på hela låtar?
Jag skulle kunna tänka mig i reklamsyfte, att vi accepterar 10% av låten..
Om någon person skulle få för sig att sjunga mer än en tiondel av en låt, bör han eller hon straffas.
Om inte personerna som lyssnar, tidigare har köpt cdn såklart.

Ännu har jag inte kommit på någon lösning för hur vi ska kontrollera folks tankar.
Vem vet vad för copyright skyddade saker som rullar runt där utan att något företag får betalat för det.

Steffan Müller skrev

Staplar upp lite ostruktruktuerade tankar, är trött.

Musik handlar om att förmedla känslor på det ”musikaliska” språket. Först, så är det ett privilegium att kunna leva på sin musik. Vill man som Kalle P lägga miljoner på en inspelning så borde man rimligen vara en mycket rik människa. Chansen att ett sådant projekt skulle gå med vinst är inte så stor, varken med eller utan fildelning. Har man sen råd med en sådan inspelning så kanske den risken kan tas då man lever under förutsättningar som få musiker kommit upp till.

Sen om man inte vill att folk ska ladda ner eller upptäcka sin musik. Lås in, det finns inget annat sätt. Du får inte ens nynna på dina låtar för då sprids de. Är sen produkten tillräckligt bra så köper konsumenten produkten. Tvinga inte folk att köpa något de ej vill ha. Konsumenten har redan sagt att den inte vill ha ”låsta”, dyra, sköra produkter som oftast oxå idag är en ren skivbolagsprodukt. Att en sådan som Paris Hilton överhuvudtaget släpps in i en skivstudio påvisar för mig en stor brist i omdömet på de som innehar denna studio. Är det dessa vackra mediakåta männsikor som skivbolagen väljer att släppa in ibland sina dyra instrument så kan de gott under?

Skriver igen: Är produkten bra så köper konsumenten produkten.

T_M skrev

Jag har nu funderat länge på de här. En kille tankar och delar fyra- fem låtar? och ska nu punga ut med cirka 20.000kr.
Han hade nog kommit undan billigare om han snott cdn direkt i butiken.

Jaja, hur som helst.
Kan det inte vara så att dom har rätt?
Kan de inte vara så att det är fel att tanka hem.
Fundera på det i några sekunder..

Är de inte så att alla pirater, runt om i sverige,
alla som tankar och delar,
och alla som har anser det rätt.
Borde gå i samlad trupp, och bege sig till närmaste polishus, den 13 november klockan 09.31 och anmäla sig själva för att ha delat musik.

För de är väl de enda rätta att göra?
Sen får vi bara hoppas att svenska regeringen gett ett bra ekonomiskt stöd för svenska poliser att hantera dessa 15-20 tusen människor!
För sveriges och för världens säkrade framtid ?

Anonym skrev

Jag har mycket svårt att tro att plånboksväljarna skulle gå till Piratpartiet. Det är nog ganska få som är sådana storkonsumenter att de inte tjänar mer på något annat partis ekonomiska politik. För att ta ett exempel: jag är student. Miljöpartiet lovade 1000 kr extra i månaden – så mycket pengar köper jag inte upphovsrättsligt material för. På motsvarande sätt tror jag att många löntagare tjänar mer på Moderaterna än på Piratpartiet, när man räknar kronor och ören.

Det handlar snarare om att man tycker att inskränkningarna i äganderätten gått för långt; om jag har köpt något vill jag kunna göra vad jag vill med det. Att dela med sig är en grundläggande mänsklig önskan, som i grunden är god. Eller så är det på grund av privatlivsfrågorna man går till Piratpartiet. Men plånboksfrågorna – knappast!

Anonym skrev

den här beräkningen är värkligen överdriven, lr så går du efter en väldigt dyr inspelning. om det är som du säger hur ska då alla dom mindre banden kunna släppa sina skivor, då dom troligtvis inte har så mkt pengar att lägga ut.

Det jag aldrig har förståt är varför det aldrig går att släppa den gammla hediliga sättet och gå vidare, försöka hänga med utväcklingen och komma med nya sätt att käna pengar.

Anonym skrev

Hejsan!

Man blir ju smått less!!!

Finns det INGEN som kan sänka ifpi och deras anhang en gång för alla!?

Tänker då mest på nåt som heter ”code red” eller liknande!

Diddy skrev

Undrar om någon kommer att polisanmäla IFPI för olaglig nedladdning. De har ju själva gått ut med bevismaterialet.

Anonym skrev

Det är typ 100% av dom inblandade i mediaindustrin som tycker den nuvarande Upphovsrätten är bra för att dom vill ha lönsamma rättigheter alldeles gratis. Gökungar.

Teo skrev

En riktig musiker skulle aldrig behöva 1 månad i en proffisionell studio för att tillverka ett album på 45 min! På Jamaica tar det i genomsnitt 2-3 dagar att spela in och börja trycka ett album ;)

Idag kan vem som helst skaffa en studio i sin bostad och tillverka musik med CD-kvalité(även DVDA och Super audio CD förekommer). Icke kommersiell undergroundmusik har ofta bättre ljudbild och kvalité än skivor lanserade av större skivbolag.

Om vi går 80 år tillbaka i tiden existerade inte skivor bland privatpersoner. Musiken hördes via radio, livespelningar och musikanter. Musikerna tjänade pengar på att SPELA sin musik. Världen och teknologin utvecklas konstant. Utvecklingen gav oss skivor. Nu har utvecklingen kommit enormt mycket längre än så. Precis som att persondatorerna blev skrivmaskinstillverkarnas död kommer internet bli skivindustrins död. Att genom lagar och straff hindra mänskligheten från att utnyttja och utveckla den nya teknologin pga vinstintressen från stora privata företag är så galet det kan bli.

Skivbolagen är en MELLANHAND, vilket de själva inser. Därför är de skitskraja för att musik ska gå direkt från musiker till privatpersoner. Då kan de inte längre håva in den stora mellanskillnaderna och kommer försvinna från marknaden.

Jag ser mer än gärna att skivindustrin slutar existera. Då hade musiker haft en helt annan frihet i sitt skapande och inte varit lika kommersiella. Idag sätter skivbolagsVDs, producenter och media upp normer för hur musik ska låta och vilka artister som ska existera, allt för att få så stor profit som möjligt.

En öl i gott sällskap och bra livemusik ger både mig och musikern(a) mer nöje än en rund plastskiva som blir kass på något år.

Kalle_p skrev

det är absurt, du vill ju åt något gratis som en annan betalat för att framställa mot dennes vilja… förstår du?

Tycker då att det är skit, låt bli att ladda! Eller ladda legalt,
är fan inte svårare än så.

Anonym skrev

Du har glömt en punkt.
Ni ska göra BRA MUSIK oxå..som du vill DELA med andra som förhoppningsvis
oxå vill det.
Tror du att lägga ut alla dessa pengar är
det enda sättet för dig att att skapa o spela musik på?
Om svaret är ”Ja”… Lägg av…

Mr. Max skrev

Jaha fan inte konstigt att skivorna är så dyra om man måste köpa en mixer för 5-10 Miljoner för varje ny skiva man ska spela in.

Haha.. För helvete kom in i matchen.
Flera musik artister har ju sjävla sagt att skivorna tjänar dom inte så mycke på. Det är Live spelningarna som drar in pengarna.
Petter va på Radion och prata om det i sommras. När folk börja fildela hans music kom det mer folk till Spelningarna. Dom ända som inte vill se musiken på nätet är skivbolagen för ju mer musik som hanteras (ja även säjs) över nätet betyder att dom får mindre makt. Vem som helst kan idag hyra studio tid, skaffa en hemsida och typ använda paypal och sälja sin music på nätet.

Har inte hört någon som INTE klagar på att ölen kostar 50spänn.. Undra vilka du umgås med. Och visst är det dom som försöker ta med sig sin plunta in (om du nu vill göra den jämförelsen). Det kan vara därför en del folk får ta några extra rundor innan dom kommer in på krogen (billigare att dricka hemma).

haha.. Stråkar den fixar man lätt med en DX-7-II.. (kult maskinen)

Stavfelen bjuder jag på..

Anonym skrev

Den ständiga frågan: Om nu skivpriserna hade haft något med tillverkningskostnaderna att göra – varför är då en cd-skiva nästan dubbelt så dyr som en vinylskiva (som förutom att den är dyrare att tillverka oftast pressas i mindre volym…)

BTW: Vem (förutom dem som intresserade av klassisk musik, vilken ändå är subventionerad av staten) behöver stråkar på en skiva? Snacka om förakt för konsumenten.

Anonym skrev

Ja, det kanske är dyrt, även om jag tror att den mesta musiken görs bra mycket billigare än så.

Men bara för att jag gör någonting riktigt dyrt betyder väl inte det att någon är *skyldig* att betala?

I så fall skulle jag bara ställa mig på gatan, köpa juveler för 100 miljoner och hälla på en stor hög och kalla det för konst. Jag lovar att folk skulle komma och titta. Men jag har väl inte rätt att bara spärra av gatan och sätta upp stängsel och kräva polisbeskydd för det?

Exemplet är absurt, men det har att göra med att hela idén att tvinga samhället till inskränkningar bara för att jag gjort något dyrt är konstig.

Anonym skrev

[quote=Kalle_p]Vad är det som är dyrt med detta?
[/quote]

Tror du på fullt allvar att det är prislappen som på ett drygt halvår engagerat mer än nio tusen personer i ett parti för att reformera upphovsrättslagstiftningen? Att 34918 människor lägger en röst på Piratpartiet för att man tycker CD-skivor är för dyra?

Alpha_x skrev

Hur vore det att inse orimligheten att statliga myndigheter straffar och förföljer fildelare på grund av att ert yrke inte kan inbringa tillräckligt mycket pengar om ni inte prackar på oss massa skivor vi inte vill köpa till skivbolagens priser och med skivbolagens villkor?

Hur vore det att inse att vi vill kunna kopiera våran musik? Ha med musiken i telefon, i bil, på dator och på CD? Inte att det ska ligga begränsningar med vad vi får göra med vår musik? DRM skyddd är ju knappast något som gagnar varken musikbranchen eller musikköparna?

Det är kanske är dags att hitta en affärsmodell som fungerar istället för att kasta era kunder i skuldfällan och avkräva dem höga böter, alternativt fängelse?

Det finns företag som inser vikten av att vara gratis, Metro, t.ex är gratis? Varför kan inte ni musiker finansiera er genom något som funkar i den verklighet vi lever? Sen har vi inte sett några verkliga bevis på att piratkopieringen har påverkat skivförsäljningen så negativt som det utmålas av nöjesindustrin? Det finns flera andra faktorer som påverkar, spel till playstation och Xbox har ökat och kostar sin rediga slant. Allt dyrare telefoner, mp3spelare och kameror som unga människor kanske prioriterar framför att köpa en dyr plastbit i affären som inte ens tål solljus eller repor?

Dessutom hur kan man ursäkta med att man ska övervaka all internettrafik i hela sverigen? Sen lämna ut IP adress som är en personuppgift för ett brott som innebär att man sitter och lyssnar på musik? Ska polisen ha fri tillträde till allas epost, msnadress, fptklienter och insyn i alla paket som skickas mellan datorer? Hur ska denna övervakning se ut?

(detta är mina personliga åsikter och ev faktafel är möjliga. Men syftningen går nog hem?)

Kalle_p skrev

först behöver vi en inspelningsstudio. Vi ska kunna göra stråkinspelning till skivan och kommer att hamna en bit över 80 kanaler. Utrustningen kostar i runda slängar mellan 5 och 10 miljoner, om vi pratar en riktigt proffesionell studio, men vi kan börja på 1 miljon om det blir bättre.
Hyra av lokal per månad, tja kanske 10 000:- om vi befinner oss i storstadsregionenochhar tur.
Hyran av studion blir kanske 2000:-/dag, om vi har tur.
Musikerhyra, ca 800/musiker/h (minimum 2 timmar enligt branchavtal)
Ljudtekniker, ca 800:-/h
Producent, ca 800:-/h
Total inspelningstid, tja, kanske en månad. (räkna själva hur mycket det blir) Mixning, kanske en månad till.
Mastring tilkommer på detta.
Musikerna i bandet måste äta och alla andra också.
Någon ska göra layout.
Ett tryckeri ska göra trycksaker.
CD-presseriet måste ha betalt.
På något sätt måste jag marknadsföra, men det kan jag ju göra gratis på nätet. (Inte så många som hittar det jag gjort alla gånger)
Någon ska betala för allt detta och det är kanske det som bolagen gör. Naturligtvis kan man göra allt hemma i lägenheten, men kvaliten blir defenitivt inte samma. (Nu pratar jag inte om melodiernas kvalite utan ljudkvalite, men det kanske är skitsamma när det är ett par små logitech vid datorn som låter.)
Vem ska se till att alla får lön om det inte säljs några skivor. Ska vi kanske donera pengar till musiker och ljudtekniker? Kanske en gala för att alla ska få behålla jobben?
Om man inte någonstans som musiker drömmer om att få en stor hit som gör en ekonomiskt oberoende, så ljuger man.
Naturligtvis är det andra saker som inverkar på svikande försäljning. Men faktum är att om en bärs kostar 50:- på krogen, då är det ingen som klagar. 4 bärs = en skiva.
2 bärs om det är nice price. Men det kan ni lugnt betala. Bärsen är borta på en halvtimme, skivan kan ni ha resten av livet. Vad är det som är dyrt med detta?

Lämna kommentar