Nu skall vi inte vara oförskämda. Även våra ministrar kommer med falska uppgister till och med när de utalar sig i dagspressen. Till exempel var vår skolministers uppgifter om indviduella programmet medvetet eller omedvetet helt felaktigt avlästa ur skolverketstabeller. Han tog dem ur fel tabell och dessutom läste av den felatktigt.
Dock tycker jag att Anders Forsman bör vara försiktigare i sina påståenden.
– Jeltz
Anonym skrev:
Han har ju faktiskt kommit med ett par stycken helt ogrundade påståenden i den här tråden. Jag hoppas att ledningen tar honom i örat!
Eller är det så här Piratpartiet för sin politik? Med påhittade fakta.
Anonym skrev:
Du kanske skulle lugna ner dig lite och komma med mer välgrundade exempel så du slipper gå på defensiven och komma igen med halvtaskigt försvar.
Själv tänker jag efter för mycket innan lag gör inlägg någonstans vilket oftast leder till att jag helt enkelt håller käft. Det är ju inte heller bra. :/
Anonym skrev:
Om hon får STIM-pengar eller inte beror på om hon enligt sitt kontrakt räknas som ägare till upphovsrätten. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/STIM
Så vitt jag förstått är det en del av de flesta skivkontrakt att upphovsrätten övergår till skivbolaget.
STIM-pengar ges alltså varken till sångare, låtskrivare, tonsättare, musiker, upphovsmän eller dylikt. Om nu inte dessa personer lyckats behålla upphovsrätten (vilket man enklast gör genom att inte använda sig av ett skivbolag).
Summan av hela uträkningen beror givetvis på försäljningen av skivor, men kommer (med eller utan fildelning på nätet) troligtvis att sluta på samma sätt som för de flesta artister som ger ut skivor: inte ens täcka kostnaden för all tid som har lagts ned på arbetet.
Det artister verkligen tjänar pengar på är konserter.
Anonym skrev:
Skolfröken kommer att få ca 10 kr per såld CD-skiva om det är ett vanligt avtal. Och det är innan följande betalas tillbaka till skivbolaget (det som kallas för recoup. Recoup-beloppet bestämmer skivbolaget själv):
-generella produktionskostnader (administration, mm)
-specifika produktionskostnader (studiohyra, ersättning till tekniker, ersättning till andra musiker, utrustningskostnader, skivpressning, omslag, mm)
-marknadsföringskostnader (administration, reklam, mm).
Efter att skivbolaget tagit sina kostnader från Skolfröken så kommer sedan skatt att betalas på det som är kvar.
Det kan också finnas en klausul i skivkontraktet som säger att skivbolaget har rätt till en procentuell andel av det Skolfröken får in vid konserter och andra live-framträdanden. Skivbolagen har på senare tid börjat vilja ha en del av den kakan också.
Om vi säger att recoup-kostnaden – Skolfrökens initiala skuld till skivbolaget – uppgår till, säg 200 000 kr (jag har ingen insider-info om hur mycket just hennes CD kostat att producera och marknadsföra) så kan var och en själv räkna ut hur många CD som skall säljas innan Skolfröken får några pengar alls (innan skatt). Och en uppskattning på framtida intäkter kan även göras.
Skillnaden mellan de 10 kr per CD (som skivbolagen betalar till artisterna efter recoup) och hur mycket skivbolaget kan ta in själva vid försäljning av en CD (efter kostnader) är det som gör skivbolagens vinst.
Sedan får Skolfröken STIM-pengar också då hennes låt spelats i radion.
Om ett band på fyra personer skriver på ett skivkontrakt så är modellen som ovan, men då får varje medlem i bandet 2,50kr för varje CD (om de delar jämnt).
Anonym skrev:
Du har helt rätt. Artikeln är uppseendeväckande bl a just därför att den överhuvudtaget är publicerad. Och The New York Times är definitivt inte vilken blaska som helst.
Anonym skrev:
Och du har då förstås läst hennes avtal med skivbolaget så du vet säkert att hon blivit blåst? Eller ingår det i dina argument att konsekvent skriva att artister blir blåsta? Är det inte varje människas fria rättighet att skriva ett avtal som båda är nöjda med utan att du ska säga att hon är blåst?
Och hon har ju inte tjänat 0 kr hittils. Det är klart att hon har tjänat på skivförsäljningen, hon har bara valt att få utbetalningen i slutet på året.
Vad jag ville ha fram var hur farligt det är med att inte nämna hela sanningen i debatten. Liknelser med SD görs i övrigt inte.
Anders Forsman skrev:
Jag skrev ”hon har hitills tjänat 0:-” vilket är sant eller hur? Att hon sedan kommer få en check framöver har jag överhuvudtaget inte nämnt. Men vad jag ville få fram så är hon ny artist som än en gång blivit blåst av ett skivbolag som håvar de stora pengarna. Och SD kan vi lämna utanför i jämförelse – riktigt dålig jämförelse.
Anonym skrev:
Jag är inte ett dugg nöjd, eftersom du tog för givet att hon har tjänat 0 kr när det i själva verket var så att utbetalningen sker vid årets slut.
Om jag vore den här skolfröken så skulle jag vara betydligt mer förbannad på dej än på kvällstidningens rubriksättare. Trots allt vill tidningen på ett cyniskt sätt bara tjäna pengar medan du använder det som en billig poäng i en politisk debatt.
Men jag är inte förvånad.
Med tanke på att många yngre köper med hull och hår vad ni skriver så är det säkert en hel del ungpirater som nu börjar argumentera om att hon är grundlurad av skivbolaget och gör en politisk sak om skivbolagens cyniska bemötande.
Det kan få förödande konsekvenser för piratrörelsen. Felaktig fakta ger felaktiga argument…
Man kan ta SD som exempel. Dom går ut och säger att invandringen kostar X antal miljarder i bidrag, den siffran dom nämner är helt korrekt. Och där stannar dom. Dom talar inte om att staten intäkter på samma invandrare är ett annat antal miljarder i form av skatter och avgifter. Vad dom i SD inte får reda på är vad mellanskillnaden är och vad den faktiska kostnaden är, vilket är långt under hälften den ursprungliga kostnaden.
På samma sätt skriver du att skivbolagen suger för att en tidning skriver att en artist har tjänat 0 kr, vilket inte var sant. Och som du förmodligen visste att den inte var sann, men ändå valde att skriva det ihop med en debattartikel om skivbolagens framtid. En sån sak skapar bara trovärdighetsproblem för piratrörelsen.
Anonym skrev:
Jag trodde aldrig någon Amerikansk stor tidning skulle ta med något sånnt här!! Jag trodde de var för rädda för att bli stämda(även om det inte är tidningen som har skrivit det utan en privatperson så är det ända bra:)) Det är kanske inte ett stort steg, men en resa till framgång börjar oftast med ett litet steg i rätt riktning:)!
Anders Forsman skrev:
Nu har du hittat en fjäder och ska argumentera om – det var ett ex. i sammanhanget, men jag ber så mycket om ursäkt för mitt slarviga inlägg. Nöjd!?
Anonym skrev:
Det är mycket troligt att skivbolaget tjänar dom stora pengarna. Men om hon inte hade sålt några plattor alls, hade hon då fått betala skivbolaget?
Och är det inte så att hon har skrivit ett kontrakt med skivbolaget där hon vet om förutsättningarna? Om hon inte vet vad hon skrivit på så har hon ju dåliga rådgivare eller borde ha anlitat en jurist.
Är det inte billigt att göra politik av två parters affärsuppgörelse? Vad säger den där skolfröken om att ni använder henne som ett politiskt slagträ?
Har nån pratat med henne om vad hon tycker, eller tar ni för givet att hon tycker som ni rent generellt?
Anders Forsman skrev:
Satt en dag och surfade runt då jag läste som hastigast om just försäljningen av spel spåddes att slå 2 miljarder under kommande år och att det var som artikeln beskrev det ett rekord i stort format. Jag kom ihåg artikeln felaktigt, men poängen kvarstår att försäljningen ökar, inte minskar.
Formulerade mig felaktigt, då inget nämndes i kapitaförsäljning överhuvudtaget.
Men poängen är att skivbolaget tjänar de stora pengarna och visst – jag spetsade till det lite
Anonym skrev:
Om du bara hade läst hela artikeln om den sjungande skolfröken så hade du också läst att pengarna kommer till jul och att hon hade möjlighet att ta ut ett förskott. Eftersom hon inte behövde pengarna nu så har hon valt att tacka nej till förskottet.
Rubrikläsare!
Anonym skrev:
[quote=Anders Forsman]
En annan rolig detalj är att Sverige tydligen är det land som per kapita köper mest spel? Hur går detta ihop – när vi bara piratkopierar?
[/quote]
Har du en källa till det där?
Verdox skrev:
Är det sant att vi köper mest spel per invånare? Wow det visste inte jag enns och jag är en gamer..Det är sant som ordspårket säger den som gapar efter mycket förlorar hela stycket..^^
Anders Forsman skrev:
Den som gapar efter allt får till slut inget – IRL – happends all the time
Läste om den underbara läraren som sjung en underbar ballad i schlagern – kom 5:a – listar topplistorna med en ny skiva – hon har hittills tjänat 0:- Det talar sitt tydliga språk – skivbolag syyyger.
En annan rolig detalj är att Sverige tydligen är det land som per kapita köper mest spel? Hur går detta ihop – när vi bara piratkopierar?
Lornelin skrev:
Såg väldigt mycket ut som en debattartikel/insändare… men att de över huvud taget publicerade den är ju positivt.
Anonym skrev:
Underteckand e väll egentligen inte en skribent på nytimes.
Kommentarer
Nu skall vi inte vara oförskämda. Även våra ministrar kommer med falska uppgister till och med när de utalar sig i dagspressen. Till exempel var vår skolministers uppgifter om indviduella programmet medvetet eller omedvetet helt felaktigt avlästa ur skolverketstabeller. Han tog dem ur fel tabell och dessutom läste av den felatktigt.
Dock tycker jag att Anders Forsman bör vara försiktigare i sina påståenden.
– Jeltz
Han har ju faktiskt kommit med ett par stycken helt ogrundade påståenden i den här tråden. Jag hoppas att ledningen tar honom i örat!
Eller är det så här Piratpartiet för sin politik? Med påhittade fakta.
Du kanske skulle lugna ner dig lite och komma med mer välgrundade exempel så du slipper gå på defensiven och komma igen med halvtaskigt försvar.
Själv tänker jag efter för mycket innan lag gör inlägg någonstans vilket oftast leder till att jag helt enkelt håller käft. Det är ju inte heller bra. :/
Om hon får STIM-pengar eller inte beror på om hon enligt sitt kontrakt räknas som ägare till upphovsrätten. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/STIM
Så vitt jag förstått är det en del av de flesta skivkontrakt att upphovsrätten övergår till skivbolaget.
STIM-pengar ges alltså varken till sångare, låtskrivare, tonsättare, musiker, upphovsmän eller dylikt. Om nu inte dessa personer lyckats behålla upphovsrätten (vilket man enklast gör genom att inte använda sig av ett skivbolag).
Summan av hela uträkningen beror givetvis på försäljningen av skivor, men kommer (med eller utan fildelning på nätet) troligtvis att sluta på samma sätt som för de flesta artister som ger ut skivor: inte ens täcka kostnaden för all tid som har lagts ned på arbetet.
Det artister verkligen tjänar pengar på är konserter.
Skolfröken kommer att få ca 10 kr per såld CD-skiva om det är ett vanligt avtal. Och det är innan följande betalas tillbaka till skivbolaget (det som kallas för recoup. Recoup-beloppet bestämmer skivbolaget själv):
-generella produktionskostnader (administration, mm)
-specifika produktionskostnader (studiohyra, ersättning till tekniker, ersättning till andra musiker, utrustningskostnader, skivpressning, omslag, mm)
-marknadsföringskostnader (administration, reklam, mm).
Efter att skivbolaget tagit sina kostnader från Skolfröken så kommer sedan skatt att betalas på det som är kvar.
Det kan också finnas en klausul i skivkontraktet som säger att skivbolaget har rätt till en procentuell andel av det Skolfröken får in vid konserter och andra live-framträdanden. Skivbolagen har på senare tid börjat vilja ha en del av den kakan också.
Om vi säger att recoup-kostnaden – Skolfrökens initiala skuld till skivbolaget – uppgår till, säg 200 000 kr (jag har ingen insider-info om hur mycket just hennes CD kostat att producera och marknadsföra) så kan var och en själv räkna ut hur många CD som skall säljas innan Skolfröken får några pengar alls (innan skatt). Och en uppskattning på framtida intäkter kan även göras.
Skillnaden mellan de 10 kr per CD (som skivbolagen betalar till artisterna efter recoup) och hur mycket skivbolaget kan ta in själva vid försäljning av en CD (efter kostnader) är det som gör skivbolagens vinst.
Sedan får Skolfröken STIM-pengar också då hennes låt spelats i radion.
Om ett band på fyra personer skriver på ett skivkontrakt så är modellen som ovan, men då får varje medlem i bandet 2,50kr för varje CD (om de delar jämnt).
Du har helt rätt. Artikeln är uppseendeväckande bl a just därför att den överhuvudtaget är publicerad. Och The New York Times är definitivt inte vilken blaska som helst.
Och du har då förstås läst hennes avtal med skivbolaget så du vet säkert att hon blivit blåst? Eller ingår det i dina argument att konsekvent skriva att artister blir blåsta? Är det inte varje människas fria rättighet att skriva ett avtal som båda är nöjda med utan att du ska säga att hon är blåst?
Och hon har ju inte tjänat 0 kr hittils. Det är klart att hon har tjänat på skivförsäljningen, hon har bara valt att få utbetalningen i slutet på året.
Vad jag ville ha fram var hur farligt det är med att inte nämna hela sanningen i debatten. Liknelser med SD görs i övrigt inte.
Jag skrev ”hon har hitills tjänat 0:-” vilket är sant eller hur? Att hon sedan kommer få en check framöver har jag överhuvudtaget inte nämnt. Men vad jag ville få fram så är hon ny artist som än en gång blivit blåst av ett skivbolag som håvar de stora pengarna. Och SD kan vi lämna utanför i jämförelse – riktigt dålig jämförelse.
Jag är inte ett dugg nöjd, eftersom du tog för givet att hon har tjänat 0 kr när det i själva verket var så att utbetalningen sker vid årets slut.
Om jag vore den här skolfröken så skulle jag vara betydligt mer förbannad på dej än på kvällstidningens rubriksättare. Trots allt vill tidningen på ett cyniskt sätt bara tjäna pengar medan du använder det som en billig poäng i en politisk debatt.
Men jag är inte förvånad.
Med tanke på att många yngre köper med hull och hår vad ni skriver så är det säkert en hel del ungpirater som nu börjar argumentera om att hon är grundlurad av skivbolaget och gör en politisk sak om skivbolagens cyniska bemötande.
Det kan få förödande konsekvenser för piratrörelsen. Felaktig fakta ger felaktiga argument…
Man kan ta SD som exempel. Dom går ut och säger att invandringen kostar X antal miljarder i bidrag, den siffran dom nämner är helt korrekt. Och där stannar dom. Dom talar inte om att staten intäkter på samma invandrare är ett annat antal miljarder i form av skatter och avgifter. Vad dom i SD inte får reda på är vad mellanskillnaden är och vad den faktiska kostnaden är, vilket är långt under hälften den ursprungliga kostnaden.
På samma sätt skriver du att skivbolagen suger för att en tidning skriver att en artist har tjänat 0 kr, vilket inte var sant. Och som du förmodligen visste att den inte var sann, men ändå valde att skriva det ihop med en debattartikel om skivbolagens framtid. En sån sak skapar bara trovärdighetsproblem för piratrörelsen.
Jag trodde aldrig någon Amerikansk stor tidning skulle ta med något sånnt här!! Jag trodde de var för rädda för att bli stämda(även om det inte är tidningen som har skrivit det utan en privatperson så är det ända bra:)) Det är kanske inte ett stort steg, men en resa till framgång börjar oftast med ett litet steg i rätt riktning:)!
Nu har du hittat en fjäder och ska argumentera om – det var ett ex. i sammanhanget, men jag ber så mycket om ursäkt för mitt slarviga inlägg. Nöjd!?
Det är mycket troligt att skivbolaget tjänar dom stora pengarna. Men om hon inte hade sålt några plattor alls, hade hon då fått betala skivbolaget?
Och är det inte så att hon har skrivit ett kontrakt med skivbolaget där hon vet om förutsättningarna? Om hon inte vet vad hon skrivit på så har hon ju dåliga rådgivare eller borde ha anlitat en jurist.
Är det inte billigt att göra politik av två parters affärsuppgörelse? Vad säger den där skolfröken om att ni använder henne som ett politiskt slagträ?
Har nån pratat med henne om vad hon tycker, eller tar ni för givet att hon tycker som ni rent generellt?
Satt en dag och surfade runt då jag läste som hastigast om just försäljningen av spel spåddes att slå 2 miljarder under kommande år och att det var som artikeln beskrev det ett rekord i stort format. Jag kom ihåg artikeln felaktigt, men poängen kvarstår att försäljningen ökar, inte minskar.
Formulerade mig felaktigt, då inget nämndes i kapitaförsäljning överhuvudtaget.
http://ekonominyheterna.se/nyheter/2007/04/03/spelhysteri/index.xml
Men poängen är att skivbolaget tjänar de stora pengarna och visst – jag spetsade till det lite
Om du bara hade läst hela artikeln om den sjungande skolfröken så hade du också läst att pengarna kommer till jul och att hon hade möjlighet att ta ut ett förskott. Eftersom hon inte behövde pengarna nu så har hon valt att tacka nej till förskottet.
Rubrikläsare!
[quote=Anders Forsman]
En annan rolig detalj är att Sverige tydligen är det land som per kapita köper mest spel? Hur går detta ihop – när vi bara piratkopierar?
[/quote]
Har du en källa till det där?
Är det sant att vi köper mest spel per invånare? Wow det visste inte jag enns och jag är en gamer..Det är sant som ordspårket säger den som gapar efter mycket förlorar hela stycket..^^
Den som gapar efter allt får till slut inget – IRL – happends all the time
Läste om den underbara läraren som sjung en underbar ballad i schlagern – kom 5:a – listar topplistorna med en ny skiva – hon har hittills tjänat 0:- Det talar sitt tydliga språk – skivbolag syyyger.
En annan rolig detalj är att Sverige tydligen är det land som per kapita köper mest spel? Hur går detta ihop – när vi bara piratkopierar?
Såg väldigt mycket ut som en debattartikel/insändare… men att de över huvud taget publicerade den är ju positivt.
Underteckand e väll egentligen inte en skribent på nytimes.
Dom flesta tidningar är Blå.
Det finns även några som är Röda.
Men New York Times är tydligen Piratpartistisk?
Mycket bra artikel måste jag säga.