Beslutet innebär att FRA:s mandat utvidgas från att gälla spaning på ”yttre militära hot” till att gälla ”yttre hot”, vilket innebär att FRA får kartlägga fler typer av utländska hot mot Sverige, exempelvis IT-attacker.
Men det utvidgade mandatet, som träder i kraft den 1 oktober i år, gäller än så länge bara spaning i etern, exempelvis satellittrafik. Det beror på att riksdagen tidigare beslutat att skjuta upp den lag som ger FRA rätt att även spana på data- och teletrafik som går i kabel. Det skedde sedan socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet användes sig av grundlagens regler och drev igenom att lagen ska vila i ett år. Samtidigt gjorde konstitutionsutskottet och Lagrådet en granskning av det lagförslag som gällde FRA:s mandat och kom fram till att grundlagens regler om vilandeförklaring inte gällde i det fallet. Och därmed kunde riksdagen klubba igenom lagändringen.
Utvidgningen av FRA:s uppdrag var en av frågorna i det omstridda lagstiftningspaket som regeringen lade fram tidigare i år. Bland annat ville socialdemokraterna att mandatet för FRA skulle omfatta ”yttre väpnat hot” i stället för det vidare begreppet ”yttre hot”. Därmed ingår karläggning av terrorhot, men andra brott skulle inte omfattas, enligt socialdemokraterna.
De borgerliga motsatte sig detta eftersom den formuleringen inte täcker mer diffusa hot som exempelvis spridning av massförstörelsevapen, spridning av smitta eller hot mot infrastrukturen.
Kommentarer
Detta inlägg hör hemma i en annan tråd men:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15975959.asp
It feels a bit like the Swedish people just got to experience the juridical version of ”It’s not rape if you’re unconscious and cant say no.”
Det här rör sig om etertrafik, det vill säga trafik som någonstans går trådlöst — dvs satellittrafik och landbaserad radiokommunikation.
Ingen större skillnad mot nuläget. Samma trafik avlyssnas som redan avlyssnas, dvs trafik i etern (dvs radio, satellit, etc) — att mandatet utvidgas betyder bara att FRA kommer att behandla mer trafik.
Oavsett om man är privatperson eller FRA får man lyssna på vad som helst i etern. Jag får, helt lagligt, lyssna på folks gamla NMT-telefoner, analoga trådlösa telefoner, personsökare, polisradio. (I princip borde det även betyda att jag passivt får avlyssna grannes öppna Wifi-accesspunkt, eftersom det är radiokommunikation.)
Om jag förstått det här rätt är skillnaden är *vad* FRA kommer att leta efter i den trafik de redan lyssnar på.
Kort sagt, det här är inte samma FRA-förslag som blev bordlagt, och jag tycker egentligen inte att det är så konstigt att FRA ska lyssna på radiotrafik, de heter ju trots allt Försvarets *Radio*anstalt.
Vad man kan tycka är konstigt är dock vidgningen av begreppet till ”yttre hot”. Det kan betyda nästan vad som helst.
Jag förstår inte – säger dom att det drevs igenom för att vilandeförklaringen inte gällde? Ska dom läsa mailen eller inte?