En sak jag undrat:
Hur mycket politiska insändare skriver piratpartister och skickar in till tidningar?
Anonym skrev:
[quote=Anonym]”Varje gång man uppmärksammar den aspekten utan att belysa relationen till “rätt till privatliv” förstärks bilden på PP som en hop griniga ungar som vill ha gratis musik. :-/”
Eh, gör den? Tala för dig själv,[/quote]
Vad är det för fel på gratis musik då finns ju massor.
Richie skrev:
[quote=Urban Sundstrom]Om man är inloggad och skriver med sitt eget namn så borde väl kommentaren inte klassas som spam, eller ?[/quote]
Det är lite för enkelt att registrera sig som användare för att vi ska kunna lita på det utan vidare. Gissningsvis har du haft lite för många länkar med i din kommentar, då ser den lätt ut som spam.
– Rickard Olsson
Anonym skrev:
De traditionella massmedierna har sedan 100 år tillbaka varit kontrollerade av deras aktieägare/sponsorer.
De kan med ett kort samtal stoppa flesta löpsedlar som de inte anser borde få vara med i tidningen. Ibland kan man få in något i en sensationstidning men alla vet att man ska allt där med en nypa salt.
Vilket då kommer ner till det enda informationsmediet som dessa människor inte kontrollerar, Internet.
Detta är vad denna konflikten egentligen är om, kontroll över internet.
Detta ”krig” är bara ”maskerat” som en intressekonflikt över upphovsrätten.
I USA patenterar man utryck, åsikter och det går igenom deras rättegångar.
Samma patent över intellektuella rättigheter och bortagandet av privatliv är det som lobby organisationerna vill ha in i EU.
Kina har lagt ner oerhört mycket tid och ork på att får kontroll över detta därför att de såg ett hot emot staten.
Så för att avsluta detta med ett citat.
– Kriget mot piratkopieringen kommer aldrig någonsin kunna vinnas – inte bara för att det skulle gå emot mänskligheten, historien, logiken, teknologin, utan för det i slutändan är ett krig mot kapitalismen själv.
– Men som vi har sett med War on terror, är inte målet att vinna – det vore en katastrof för dem. Vad de vill är att ha ett pågående krig, ett permanent undantagstillstånd.
¨Sebastian Lütgert
Anonym skrev:
I USA finns en republikansk presidentkandidat som heter Ron Paul. Han skiljer sig från de övriga republikanska kandidaterna bl.a. genom att han är motståndare till anfallskrig. Om man läser kommentarer på internet så kan man få för sig att 90% av väljarna stödjer honom. Men i opinionsundersökningar hamnar han än så länge kring 1%. Jag kan tänka mig att det kan bero på att han skildras mindre fördelaktigt (t.ex. som en naiv stolle) i de traditionella massmedierna, och de stora väljarskarorna lyssnar ju mest på dessa medier.
Kanske befinner sig piratpartiet i en liknande situation?
”Winston Smith”
Urban Sundstrom skrev:
The comment you posted has been flagged as potential spam. It will not be visible until the site administrator has a chance to review it.
Undrar om detta också blir spam ?
Om man är inloggad och skriver med sitt eget namn så borde väl kommentaren inte klassas som spam, eller ?
[quote=Anders Troberg][quote]Så vi ligger definitivt på gammelmedierna, och markerar vad som är viktigt för oss och var vi tycker att vi har någonting att bidra, men jag vill inte hålla med om att vi är beroende av dem för att lyckas. Tvärtom har vi planerat runt den problematiken.[/quote]
Kanske tillräckligt bra om man är nöjd med en eller ett par procent, men vill man klara 4% eller mer så måste man nå utanför de verkliga entusiasterna, och då måste man jobba på bredare informationskanaler.
Pressmeddelanden är bra, men bara om de verkligen kommer ut i tidningarna. Det är viktigt att bygga upp personliga relationer med journalister så att man verkligen når ut i media, inte bara publicerar statements på webben.[/quote]
Jag håller med till 100% Jag skriver ofta till tidningar med väldigt liten respons från journalister. Men de få gånger som jag har beröm att komma med så får jag ofta svar. Det är lika viktigt med morot som piska.
Anonym skrev:
”Varje gång man uppmärksammar den aspekten utan att belysa relationen till “rätt till privatliv” förstärks bilden på PP som en hop griniga ungar som vill ha gratis musik. :-/”
Eh, gör den? Tala för dig själv,
Ahruman skrev:
Jag frågar mig hur mycket vi egentligen tjänar på uppmärksamhet som bara fokuserar på fildelningsfrågan. Varje gång man uppmärksammar den aspekten utan att belysa relationen till “rätt till privatliv” förstärks bilden på PP som en hop griniga ungar som vill ha gratis musik. :-/
Anders Troberg skrev:
[quote]Så vi ligger definitivt på gammelmedierna, och markerar vad som är viktigt för oss och var vi tycker att vi har någonting att bidra, men jag vill inte hålla med om att vi är beroende av dem för att lyckas. Tvärtom har vi planerat runt den problematiken.[/quote]
Kanske tillräckligt bra om man är nöjd med en eller ett par procent, men vill man klara 4% eller mer så måste man nå utanför de verkliga entusiasterna, och då måste man jobba på bredare informationskanaler.
Pressmeddelanden är bra, men bara om de verkligen kommer ut i tidningarna. Det är viktigt att bygga upp personliga relationer med journalister så att man verkligen når ut i media, inte bara publicerar statements på webben.
tg skrev:
[quote]
Copyright holders in the U.S. scoff at the idea that the Pirate Party could ever threaten copyright law.
[/quote]
[quote]
Hon ser piratrörelsen i Norden som det stora hotet mot filmindustrin just nu:
– Problemet i Sverige är att det är ett väldigt rationellt land. Det gör de organiserade piraterna rationella och effektiva.[/quote]
Rickard Falkvinge skrev:
Nu även i USA Today. Jag tror det är första gången vi nämns i riktig amerikansk dagspress.
(USA Today är tidningen man ALLTID får på amerikanska hotell.)
Rickard Falkvinge skrev:
Överlag var vi överlägset bäst på att använda sociala nätverk för att få ut budskapet. Som Anders skriver, om man visar sin tillhörighet tydligt så blir folk nyfikna och vill veta mer.
Medietäckningen för de olika partierna speglade valresultatet nästan exakt, på en tiondels procent när. Några partier var tydliga undantag, och vi var ett av dem. Vi fick 0,1% av media, men det sexdubbla valresultatet. Inget annat parti kom i närheten av den effektiviteten. FI, till exempel, hade 3,0% av media, men i stort sett samma valresultat som oss.
Så även om media alltid är viktigt, så är vi inte absolut beroende av dem. Draghjälp är alltid positivt, men vår strategi står inte och faller med medieexponering. Massmedia är ett element som vi inte kontrollerar, så det vore inte att planera för att lyckas om man gjorde sig helt beroende av ett element man inte hade någon kontroll över. I stället är vår strategi uppbyggd kring sociala nätverk. Mycket svårare, men också mycket mer belönande.
Det är lätt att säga att man ”måste synas mer i media”. Vi äger fildelningsfrågorna hyfsat, och kommenterar varje sådan fråga inom bara några minuter (våra pressmeddelanden är ofta tidsstämplade fem minuter efter en dom blivit offentlig, till exempel). Jag vet ingen annan som är så alert – inte ens något företag jag arbetat på har haft organisationen för att matcha de responstider vi redan har.
Så vi ligger definitivt på gammelmedierna, och markerar vad som är viktigt för oss och var vi tycker att vi har någonting att bidra, men jag vill inte hålla med om att vi är beroende av dem för att lyckas. Tvärtom har vi planerat runt den problematiken.
Anders Troberg skrev:
Överlag så syns Piratpartiet på tok för lite i media. Ska man ha en chans så måste varje nyhet som har med upphovsrätt eller personlig integritet följas av ett uttalande från Piratpartiet. Vi måste dressera media till att fråga oss i sådana frågor.
Det är också viktigt att förklara att det handlar om så mycket mer än att bara tanka hem musik gratis. Alltför många gör misstaget att tro att det är allt, och tar därför inte partiet på allvar. Får man en chans att förklara så tycker dock de flesta att det är vettiga åsikter partiet står för.
Jag har själv positiva erfarenheter av detta, då jag hade en Piratbyrån-T-shirt på Peace & Love-festivalen i början av sommaren. Det var ganska många (säg ett tiotal, i åldrar från 25 till 60 år) som kom fram och spontant frågade vad det handlade om, alla på ett positivt och nyfiket sätt. Jag förklarade, med fokus på att det är så mycket viktigare frågor än bara ”gratis musik”, och alla verkade mycket positiva. Det var verkligen roligt att få föra ut budskapet, för det var så lätt att vinna över folk. Man kan dock inte komma från att det krävs att man går ut och aktivt förklarar vad det handlar om, folk är oftast för lata för att informera sig på egen hand.
Vi måste bruka massmedia, det är vägen för att nå ut till massorna.
Anonym skrev:
Jag håller med om att media kommer att vara helt avgörande för hur det går för PP i nästa val. Det kommer att krävas otroligt mycket pengar och engagemang för att höras, om media tiger ihjäl partiet i nästa val.
Anonym skrev:
Mats Johansson den här snubben är helt sjuk det är ju själklart att Piratpartiet får röster till valet.
Copyright holders in the U.S. scoff at the idea that the Pirate Party could ever threaten copyright law.
Å vad dessa säger visar bara på vad usa vill bestämma i världen.
Jag säger bara Heja P.P och R.Falkvinge ge dem va de inte tål
Kommentarer
En sak jag undrat:
Hur mycket politiska insändare skriver piratpartister och skickar in till tidningar?
[quote=Anonym]”Varje gång man uppmärksammar den aspekten utan att belysa relationen till “rätt till privatliv” förstärks bilden på PP som en hop griniga ungar som vill ha gratis musik. :-/”
Eh, gör den? Tala för dig själv,[/quote]
Vad är det för fel på gratis musik då finns ju massor.
[quote=Urban Sundstrom]Om man är inloggad och skriver med sitt eget namn så borde väl kommentaren inte klassas som spam, eller ?[/quote]
Det är lite för enkelt att registrera sig som användare för att vi ska kunna lita på det utan vidare. Gissningsvis har du haft lite för många länkar med i din kommentar, då ser den lätt ut som spam.
– Rickard Olsson
De traditionella massmedierna har sedan 100 år tillbaka varit kontrollerade av deras aktieägare/sponsorer.
De kan med ett kort samtal stoppa flesta löpsedlar som de inte anser borde få vara med i tidningen. Ibland kan man få in något i en sensationstidning men alla vet att man ska allt där med en nypa salt.
Vilket då kommer ner till det enda informationsmediet som dessa människor inte kontrollerar, Internet.
Detta är vad denna konflikten egentligen är om, kontroll över internet.
Detta ”krig” är bara ”maskerat” som en intressekonflikt över upphovsrätten.
I USA patenterar man utryck, åsikter och det går igenom deras rättegångar.
Samma patent över intellektuella rättigheter och bortagandet av privatliv är det som lobby organisationerna vill ha in i EU.
Kina har lagt ner oerhört mycket tid och ork på att får kontroll över detta därför att de såg ett hot emot staten.
Så för att avsluta detta med ett citat.
– Kriget mot piratkopieringen kommer aldrig någonsin kunna vinnas – inte bara för att det skulle gå emot mänskligheten, historien, logiken, teknologin, utan för det i slutändan är ett krig mot kapitalismen själv.
– Men som vi har sett med War on terror, är inte målet att vinna – det vore en katastrof för dem. Vad de vill är att ha ett pågående krig, ett permanent undantagstillstånd.
¨Sebastian Lütgert
I USA finns en republikansk presidentkandidat som heter Ron Paul. Han skiljer sig från de övriga republikanska kandidaterna bl.a. genom att han är motståndare till anfallskrig. Om man läser kommentarer på internet så kan man få för sig att 90% av väljarna stödjer honom. Men i opinionsundersökningar hamnar han än så länge kring 1%. Jag kan tänka mig att det kan bero på att han skildras mindre fördelaktigt (t.ex. som en naiv stolle) i de traditionella massmedierna, och de stora väljarskarorna lyssnar ju mest på dessa medier.
Kanske befinner sig piratpartiet i en liknande situation?
”Winston Smith”
The comment you posted has been flagged as potential spam. It will not be visible until the site administrator has a chance to review it.
Undrar om detta också blir spam ?
Om man är inloggad och skriver med sitt eget namn så borde väl kommentaren inte klassas som spam, eller ?
Hälsn. Urban, Pirat och spammare !!!!
Hej !
Här kommer länkar där ni kan rösta på Piratpartiets nyheter:
http://digg.com/users/sunurb01/news/dugg
http://digg.com/tech_news/Pro_piracy_politician_proffers_his_worldview_Rick_Falkvinge
http://digg.com/politics/pro_piracy_politician_proffers_his_worldview
http://digg.com/tech_news/Sweden_s_Pirate_Party_fights_for_the_right_to_share
http://www.piratpartiet.se/blog
Hälsn. Urban stolt piratpartist
[quote=Anders Troberg][quote]Så vi ligger definitivt på gammelmedierna, och markerar vad som är viktigt för oss och var vi tycker att vi har någonting att bidra, men jag vill inte hålla med om att vi är beroende av dem för att lyckas. Tvärtom har vi planerat runt den problematiken.[/quote]
Kanske tillräckligt bra om man är nöjd med en eller ett par procent, men vill man klara 4% eller mer så måste man nå utanför de verkliga entusiasterna, och då måste man jobba på bredare informationskanaler.
Pressmeddelanden är bra, men bara om de verkligen kommer ut i tidningarna. Det är viktigt att bygga upp personliga relationer med journalister så att man verkligen når ut i media, inte bara publicerar statements på webben.[/quote]
Jag håller med till 100% Jag skriver ofta till tidningar med väldigt liten respons från journalister. Men de få gånger som jag har beröm att komma med så får jag ofta svar. Det är lika viktigt med morot som piska.
”Varje gång man uppmärksammar den aspekten utan att belysa relationen till “rätt till privatliv” förstärks bilden på PP som en hop griniga ungar som vill ha gratis musik. :-/”
Eh, gör den? Tala för dig själv,
Jag frågar mig hur mycket vi egentligen tjänar på uppmärksamhet som bara fokuserar på fildelningsfrågan. Varje gång man uppmärksammar den aspekten utan att belysa relationen till “rätt till privatliv” förstärks bilden på PP som en hop griniga ungar som vill ha gratis musik. :-/
[quote]Så vi ligger definitivt på gammelmedierna, och markerar vad som är viktigt för oss och var vi tycker att vi har någonting att bidra, men jag vill inte hålla med om att vi är beroende av dem för att lyckas. Tvärtom har vi planerat runt den problematiken.[/quote]
Kanske tillräckligt bra om man är nöjd med en eller ett par procent, men vill man klara 4% eller mer så måste man nå utanför de verkliga entusiasterna, och då måste man jobba på bredare informationskanaler.
Pressmeddelanden är bra, men bara om de verkligen kommer ut i tidningarna. Det är viktigt att bygga upp personliga relationer med journalister så att man verkligen når ut i media, inte bara publicerar statements på webben.
[quote]
Copyright holders in the U.S. scoff at the idea that the Pirate Party could ever threaten copyright law.
[/quote]
Geraldine Maloney / MBAA i Göteborgs-Posten 2006-08-06:
[quote]
Hon ser piratrörelsen i Norden som det stora hotet mot filmindustrin just nu:
– Problemet i Sverige är att det är ett väldigt rationellt land. Det gör de organiserade piraterna rationella och effektiva.[/quote]
Nu även i USA Today. Jag tror det är första gången vi nämns i riktig amerikansk dagspress.
(USA Today är tidningen man ALLTID får på amerikanska hotell.)
Överlag var vi överlägset bäst på att använda sociala nätverk för att få ut budskapet. Som Anders skriver, om man visar sin tillhörighet tydligt så blir folk nyfikna och vill veta mer.
Medietäckningen för de olika partierna speglade valresultatet nästan exakt, på en tiondels procent när. Några partier var tydliga undantag, och vi var ett av dem. Vi fick 0,1% av media, men det sexdubbla valresultatet. Inget annat parti kom i närheten av den effektiviteten. FI, till exempel, hade 3,0% av media, men i stort sett samma valresultat som oss.
Så även om media alltid är viktigt, så är vi inte absolut beroende av dem. Draghjälp är alltid positivt, men vår strategi står inte och faller med medieexponering. Massmedia är ett element som vi inte kontrollerar, så det vore inte att planera för att lyckas om man gjorde sig helt beroende av ett element man inte hade någon kontroll över. I stället är vår strategi uppbyggd kring sociala nätverk. Mycket svårare, men också mycket mer belönande.
Det är lätt att säga att man ”måste synas mer i media”. Vi äger fildelningsfrågorna hyfsat, och kommenterar varje sådan fråga inom bara några minuter (våra pressmeddelanden är ofta tidsstämplade fem minuter efter en dom blivit offentlig, till exempel). Jag vet ingen annan som är så alert – inte ens något företag jag arbetat på har haft organisationen för att matcha de responstider vi redan har.
Så vi ligger definitivt på gammelmedierna, och markerar vad som är viktigt för oss och var vi tycker att vi har någonting att bidra, men jag vill inte hålla med om att vi är beroende av dem för att lyckas. Tvärtom har vi planerat runt den problematiken.
Överlag så syns Piratpartiet på tok för lite i media. Ska man ha en chans så måste varje nyhet som har med upphovsrätt eller personlig integritet följas av ett uttalande från Piratpartiet. Vi måste dressera media till att fråga oss i sådana frågor.
Det är också viktigt att förklara att det handlar om så mycket mer än att bara tanka hem musik gratis. Alltför många gör misstaget att tro att det är allt, och tar därför inte partiet på allvar. Får man en chans att förklara så tycker dock de flesta att det är vettiga åsikter partiet står för.
Jag har själv positiva erfarenheter av detta, då jag hade en Piratbyrån-T-shirt på Peace & Love-festivalen i början av sommaren. Det var ganska många (säg ett tiotal, i åldrar från 25 till 60 år) som kom fram och spontant frågade vad det handlade om, alla på ett positivt och nyfiket sätt. Jag förklarade, med fokus på att det är så mycket viktigare frågor än bara ”gratis musik”, och alla verkade mycket positiva. Det var verkligen roligt att få föra ut budskapet, för det var så lätt att vinna över folk. Man kan dock inte komma från att det krävs att man går ut och aktivt förklarar vad det handlar om, folk är oftast för lata för att informera sig på egen hand.
Vi måste bruka massmedia, det är vägen för att nå ut till massorna.
Jag håller med om att media kommer att vara helt avgörande för hur det går för PP i nästa val. Det kommer att krävas otroligt mycket pengar och engagemang för att höras, om media tiger ihjäl partiet i nästa val.
Mats Johansson den här snubben är helt sjuk det är ju själklart att Piratpartiet får röster till valet.
Copyright holders in the U.S. scoff at the idea that the Pirate Party could ever threaten copyright law.
Å vad dessa säger visar bara på vad usa vill bestämma i världen.
Jag säger bara Heja P.P och R.Falkvinge ge dem va de inte tål